Agresivnímu SEO zvoní hrana

18. 6. 2012
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: Médea Public Relations
Seznam i Google pravidelně realizují výrazné změny ve vyhledávání. Zaměřují se obvykle na větší důslednost při kontrole funkčnosti robotických mechanismů, které díky tomu pracují inteligentněji. Jak tomu přizpůsobit on-line marketing?

V oblasti vyhledávání dochází k překotným změnám po celou dobu existence katalogových vyhledávacích serverů. To, co bylo možné dříve, a stále se dnes i častokrát používá – klonové weby, netematické prolinky či zpětné odkazy – se z dnešního pohledu začíná jevit jako čistá utopie. Ještě před deseti lety stačilo nasměrovat pár duplicitních stránek na kterýkoliv web a ten se takřka okamžitě ocitl na předních místech ve vyhledávačích. Nyní se fulltext posunul do nové roviny – došlo k nezbytnému maximálnímu přizpůsobení webů vyhledávačům. Agresivní SEO pomocí zpětných odkazů se tak, zdá se, ocitá v nezáviděníhodné pozici.

Lze předpokládat, že oba nejúspěšnější vyhledávače v České republice půjdou obdobnou cestou, kterou však prozatím nechtějí příliš komentovat.

Přesto se díky změně politiky Googlu stran relevantnosti zpětných odkazů resp. přehnaného SEO naskýtá otázka, jak bude Google řešit problém spojený s konkurenčním bojem, kdy si třeba firma A usmyslí, že potřebuje firmu B odstranit z kvalitních pozic ve vyhledávači a začne na její web směrovat desetitisíce nerelevantních zpětných odkazů. Google samozřejmě takové pokusy u netematických směrování zatím hodnotí jako přehnanou optimalizaci a obvykle odsouvá web na horší pozice. Takové případy se dějí a smutné přitom je, že „postižená“ webová prezentace s těmito odkazy nemusí mít vůbec nic společného a ani je nemůže jakkoliv ovlivnit ve smyslu jejich odstranění. Bude zajímavé sledovat, jak se Google s touto praxí vyrovná a zda a jak jí bude chtít řešit.

Obranná logika „postižených“ je přitom jasná, jak může firma B ovlivnit, které odkazy na ní míří, pokud si je nekoupila a není majitelem odkazujících stránek? V tomto momentu se tedy velmi pozitivní vize Googlu s potíráním přehnaného SEO dostává do své druhé roviny, která může být v rámci výše popsaného a nekalého konkurenčního boje vnímána jako umožňující poškodit relevantní a smysluplné weby. Všichni zainteresovaní tak pěvně věří, že se podaří Googlu tento problém odstranit či vyřešit, aby se dobrá myšlenka „nezvrhla“ ve špatnou praxi.

Určitě se také očekává větší tlak na relevanci výsledků, díky němuž budou omezovány nerelevantní webové prezentace. Zdá se, že u obou vyhledávačů dochází ke snaze nahlížet na fulltext z jiného úhlu, který bude důsledněji akcentovat zejména 3 aspekty:

  • maximální přizpůsobení webů vyhledávačům
  • vyšší důraz na relevanci výsledků vyhledávání (tedy už nikoliv jen na bonitu webu, strukturu, obsah a kvality textů, chyby v kódech, ale zejména v návštěvnosti na klíčová slova a délku pobytu na stránkách z nich vyhledaných)
  • zvýšená pozornost bude věnována webovým zápatím kvůli snaze po zjednodušení a maximálním sofistikovaném využití hlavního textového pole

Kvalitní optimalizace stránek pro běžné výsledky hledání tak bude pro firmy i podnikatele nyní už zaručeně potřebným krokem, bez kterého se pozitivně nepohnou z místa.

Zajímavostí, která sice nemá přímý vliv na SEO, nicméně může při dobré volbě obrázku významně ovlivnit volbu uživatelů, je skutečnost, že Seznam.cz chystá novinku v podobě nové možnosti volby náhledu. Na webu lze označit fotku, kterou bude chtít klient vlevo (v náhledu) publikovat a Seznam.cz ji tam umístí. Vztaženo k problematice SEO jde o samotnou existenci levých náhledů, které významně ovlivňují, jestli uživatel na stránky vstoupí nebo nikoliv. Může být sice první ve výsledcích vyhledávání, nicméně pokud nebude mít atraktivní náhled, tak šance, že na stránky někdo zavítá, se o dost zmenšuje. Totéž platí i v opačném případě, kdy pěkný náhled může zvýšit návštěvnost i z horší pozice ve vyhledávání.

Obecně tak lze odhadnout kroky vyhledávačů, které povedou důsledně směrem k omezení agresivního, nekvalitního a mnohdy neetického SEO. Asociace SEO a její členové, kteří maximálně naplňují stanovený etický kodex, tyto aktivity vyhledávačů vítají. Jsou si totiž jisti, že seriozní SEO agentury dokážou nabídnout kvalitu i v nových podmínkách.

bitcoin_skoleni


 

Autor působí jako SEO průvodce a předsteda Asociace SEO.

Čtěte dále

Gartner: Držte si klobouky, investice do IT v Evropě příští rok vyrostou o 8,7 %
Gartner: Držte si klobouky, investice do IT v Evropě příští rok vyrostou o 8,7 %
DPD rozšiřuje síť výdejních míst o pobočky České pošty
DPD rozšiřuje síť výdejních míst o pobočky České pošty
Check Point: Počet kyberútoků dosáhl historického maxima, vzrostl o 75 %
Check Point: Počet kyberútoků dosáhl historického maxima, vzrostl o 75 %
eD system bodoval u HPE, je distributorem roku v oblasti SBP
eD system bodoval u HPE, je distributorem roku v oblasti SBP
T-Mobilu mírně klesly tržby, spotřeba dat dál stoupá dvouciferně
T-Mobilu mírně klesly tržby, spotřeba dat dál stoupá dvouciferně
Eset: Češi riskují s daty, podceňují zálohy i bezpečnost
Eset: Češi riskují s daty, podceňují zálohy i bezpečnost