Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu (ADMEZ) uvádí, že na pozadí karanténních opatření roste podíl e-commerce na českém HDP. Podle asociace se daří i zásilkovým a kurýrním službám, které jsou na internetový prodej navázané.
ADMEZ naznačuje, že v evropském kontextu se Česká republika řadí mezi země s vysokým podílem online obchodu na maloobchodním obratu. Ten s 11,5 % odpovídá 2,7% podílu na HDP, meziročně u nás toto odvětví roste o 15 %.
„Současná situace znamená, že si e-commerce z pomyslného koláče obratů letos ukousne podstatně více. Jeho pozice bude dále sílit, a to v kontextu koronaviru i dlouhodobých trendů,“ říká Tomáš Hájek, výkonný ředitel ADMEZ.
Vývoj obratu e-commerce na celkových maloobchodních tržbách přibližuje Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet: „Meziročně se její obrat zvýšil o patnáct procent. Klasický prodej v kamenných obchodech naopak stagnuje nebo dokonce klesá.“
Doručovací služby rostou o 20 %
Rozvážka a zásilkové nebo kurýrní služby rovněž odpovídají na zvýšenou poptávku mobility zboží. Štěpán Čekal, ředitel korporátního obchodu České pošty, vysvětluje, že doručovací služby v porovnání s minulým rokem narostly o více než 20 %.
„Internetové obchody jsou nyní jedinou možností nákupu s komplexní nabídkou zboží, které spotřebitelé dříve nakupovali v kamenných obchodech. Očekáváme, že tento trend částečně přetrvá i nadále,“ popisuje situaci.
„Spousta tradičních obchodníků se na nás obrací s tím, že startují prodej po síti, dodává Pavel Včela, ředitel přepravní společnosti GLS Česká republika.
To je pravděpodobně i jeden z důvodů, proč je podíl zboží placeného na dobírku i přes výzvy spojené s epidemiologickou situací stále 28 %. Dobírka je totiž pro začínající e-shopy stále nejjednodušším nástrojem,“ upřesňuje.
Pozitivní dlouhodobá předpověď
ADMEZ v neposlední řadě uvádí, že v sousedním Německu tvořila e-commerce až 11 % loňského maloobchodního obratu. V ČR je tento podíl v současnosti ještě o půl procentního bodu vyšší, dosahuje tedy 11,5 %.
A například ve Velké Británii dosáhne podle ADMEZu elektronické obchodování na zhruba 8 % HDP, ve Francii se jeho podíl pohybuje okolo 5 %. Růst výnosů z internetového obchodu je podle asociace všeobecným evropským trendem již několik let.
Zdroj: ADMEZ