Růst nebo alespoň stagnaci obratu loni zaznamenalo 86 % ze 410 internetových obchodů, které se zapojily do ankety poradenské společnosti Acomware. Více než pětina (21 %) dotazovaných e-shopů za loňský rok hlásí nárůst obratu o 30 % nebo více.
„Čeští zákazníci ve stále větší míře nakupují na internetu a loňský rok byl pro e-shopy navzdory celkově komplikované ekonomické situaci v maloobchodu úspěšný, celý internetový trh rostl asi o 15 %,“ shrnul výsledky ankety ve zprávě pro média Jan Penkala ze společnosti Acomware.
Podle ankety této poradenské společnosti oslovení internetoví obchodníci letos očekávají další růst v rozmezí 10 až 15 %. „Růst by mohl být výrazně silnější, pokud by se do online prodeje opřeli i další velcí retailoví hráči, hlavně v oblasti zboží každodenní potřeby a oblečení,“ doplnil ve zprávě pro média Jan Penkala.
„Stále větší podíl na celkových obratech budou mít nejvýznamnější české internetové obchody, jako je Alza.cz, Mall.cz či Kasa.cz. Obchody střední velikosti v současnosti lehce ustupují do pozadí,“ uvedl ve zprávě pro média Jan Vetyška, ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
Úspěšné e-shopy chtějí dál růst díky investicím
Téměř polovina e-shopů, které společnost Acomware zapojila do své ankety, v letošním roce plánuje navyšování investic. Jsou mezi nimi zejména ty internetové obchody, které v loňském roce zaznamenaly výrazný růst.
V oblasti marketingu mají investice mířit především do optimalizace webů e-shopů pro vyhledávače (SEO), optimalizace pro vyhledávače zboží (cenové srovnávače, nákupní rádce) a kampaní v reklamních PPC systémech.
Více než 30 % oslovených e-shopů plánuje také více než dosud využívat e-mailové kampaně. V celkovém marketingovém rozpočtu e-shopů budou podle výsledků ankety hrát větší roli rovněž náklady na zlepšení práce se zákazníkem.
Názory: Ještě několik let růstu, ale i tvrdší konkurence
Společnost Acomware ve své zprávě pro média zprostředkovala i názory na další vývoj některých významných osobních a zástupců důležitých hráčů z českého internetového trhu.
Jiří Hlavenka, investor, publicista a zakladatel e-shopu Vltava.cz. se domnívá, že internetové obchody čeká ještě několik let dvouciferného růstu. „Tlak na ceny se letos samozřejmě nezmění. Pomáhá sice k odlivu zákazníků od dražších kamenných obchodů k levnějším internetovým, současně je ale pro e-shopy někdy velmi obtížné prosperovat.“
Jitka Součková, marketingová manažerka internetového obchodu Kasa.cz, uvedla, že se e-shopy budou muset vyrovnat se stále pokračujícím přibližováním klasického kamenného prodeje a prodeje po internetu. „Rozdíl se bude pomalu stírat. Již nyní mají všichni velcí kamenní hráči své e-shopy. Také ceny se časem více méně srovnají.“
Tomáš Hájek, ředitel Asociace direkt-marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu, očekává, že e-shopy projdou „určitou kultivaci spojenou s koncentrací trhu a internacionalizací“, kterou přirovnává k vývoji klasického maloobchodu v 90. letech minulého století.
„Na jedné straně se budou otevírat nové e-shopy, na straně druhé se budou zvyšovat rozdíly mezi úspěšnými a méně úspěšnými. Přijdou nové akvizice. Přibydou e-shopy kamenných obchodníků a výrobců. Budou více prorůstat obchodní sítě s online prodejem,“ uvedl svůj pohled na další vývoj Tomáš Hájek.
Václav Liška, výkonný ředitel nákupního portálu Aukro.cz, si myslí, že s rostoucím podílem e-commerce na celkovém objemu maloobchodu, nejspíš také poroste snaha toto odvětví více regulovat. „A to jak na lokální úrovni, tak ze strany Evropské unie.“
Zdroj: Acomware