Průzkum společnosti Ipsos pro Acomware odhalil, že přestože do českých obchodů postupně pronikají technologické novinky jako jsou například samoobslužné kiosky nebo skenování zboží, zatím narážejí na neznalost a nezájem ze strany nakupujících.
Z technologií Češi nejvíce znají QR kódy (49 %) a možnost skenování v průběhu nákupu (42 %), ale reálnou zkušenost s nimi má asi pětina dotázaných. O samoobslužných kioscích má povědomí až 30 % respondentů, ale reálně je vyzkoušelo jen 12 %.
Větší popularitu zaznamenaly mobilní aplikace a věrnostní kartičky uložené v mobilním telefonu, které shodně využilo 25 % respondentů průzkumu. Mezi mladými podle Acomwaru vládnou mobilní aplikace, které zná 53 % dotázaných do 24 let.
Zbytek je velká neznámá
U některých technologií pro podporu prodeje se naopak ukazuje, že je lidé zatím neznají, případně je neměli možnost využít. Podle Acomwaru se jedná zejména o virtuální kabinky, rozšířenou a virtuální realitu, chytré hodinky a další.
„Výmluvné jsou v tomto směru například chytré hodinky nebo rozšířená realita, s nimiž mají reálnou zkušenost maximálně tři lidé ze sta,“ komentuje Václav Stříteský z katedry marketingu VŠE v Praze.
Acomware uvádí, že technologie, jež úzce souvisejí s využitím mobilního telefonu nebo internetu, zná v kategorii 15-24 let až dvojnásobek celorepublikového průměru. Je tedy pravděpodobné, že rozšíření uvedených technologií do budoucna poroste.
„Data přesto ukazují, že z pohledu prodejců je dobré být při jejich zavádění obezřetný. Ne každou technologii je nezbytné integrovat, vždy je třeba vzít v potaz, co je užitečné pro mou skupinu zákazníků,“ uzavírá David Vurma z Acomwaru.
Zdroj: Acomware