Firmy, které úspěšně aplikují umělou inteligenci (AI), by mohly do roku 2035 zvýšit ziskovost v průměru o 38 %. Takový je závěr nové studie společnosti Accenture. Zavádění AI by mohlo vést k ekonomickému vzestupu o 14 bilionů dolarů v hrubé přidané hodnotě (HPH) napříč 16 odvětvími.
Zpráva současně identifikuje osm klíčových strategií pro úspěšné zavádění AI. Stěžejní je podle Accenture přijetí přístupu zaměřeného na člověka a zodpovědné provedení velkých změn při zavádění AI v podnicích a organizacích.
Zpráva měří potenciální ekonomický dopad umělé inteligence na HPH, což je odhad velmi blízký HDP, který představuje hodnotu vyprodukovaného zboží a služeb. Výzkum porovnával míry hospodářského růstu 16 odvětví v roce 2035 na základě výchozího scénáře a scénáře s AI.
Největší příležitosti skýtají IT, průmysl a finanční služby
Informační a komunikační technologie, průmysl a finanční služby jsou podle studie odvětví, která budou mít nejvyšší roční míru růstu HPH ve scénáři AI, a to 4,8 %, 4,4 % a 4,3 % do roku 2035. To představuje 6 bilionů dolarů v HPH v roce 2035 jen pro tato tři odvětví.
Ovšem i obory náročné na pracovní sílu, jako je vzdělávání a sociální služby, kde je růst produktivity tradičně pomalý, budou podle studie zažívat významný nárůst HPH ve výši 109 miliard dolarů a 216 miliard dolarů.
V konkrétním zkoumání ziskovosti odvětví výzkum ukazuje, že AI nabízí nebývalé možnosti. V odvětvích náročných na pracovní sílu, jako je velkoobchod a maloobchod, AI posiluje lidskou pracovní sílu a umožňuje lidem stát se produktivnějšími, což vede ke zvýšení zisku o téměř 60 %.
V kapitálově náročných odvětvích jako je výroba budou stroje řízené AI odstraňovat chybové stroje a nečinná zařízení a budou generovat rostoucí míru návratnosti, což podle studie povede k výraznému zvýšení zisku o 39 % do roku 2035.
Jak na to?
Bez ohledu na odvětví budou mít společnosti nyní významnou příležitost využívat AI a identifikovat nové možnosti růstu, ziskovosti a udržitelnosti. Pro přípravu úspěšné budoucnosti s AI by lídři měli vzít v úvahu následujících osm strategií.
1) AI strategie – získání hodnoty z AI bude vyžadovat od vedení společnosti rozpoznání příležitostí a následnou akci; tudíž výhody musejí být pro management zřetelné. Zásadní je také plán rozvoje.
2) Přechod od HR k HAIR – role šéfa HR nebude pouze managementem lidských zdrojů, ale bude se vyvíjet i v management interakce člověk-stroj (Human AI Resources – HAIR).
3) Učení se se stroji – pro přizpůsobení podnikání, měnící se povaze učení a školení zaměstnanců se podnikatelé budou muset zaměřit na potřeby svých pracovních sil, zejména v oblasti rozvoje agilních dovedností.
4) Stanovení hlavního manažera datového dodavatelského řetězce – tato pozice bude potřeba pro vytvoření integrovaného, kompletního datového dodavatelského řetězce.
5) Vytvoření otevřené kultury AI – důvěra, otevřenost a transparentnost jsou klíčem pro dobré fungování vztahů lidí a strojů; průkopníci v AI musejí formovat firemní kulturu a pravidla pro minimalizaci rizik hybridní pracovní síly při maximalizaci příležitostí.
6) Přesun crowdu do cloudu – další fáze inovace bude kombinovat crowdsourcingová data v cloudu se schopnostmi AI pro vytváření nových a převratných obchodních příležitostí.
7) Kroky nad rámec automatizace – se současnými pokroky v AI musejí firmy provádět další kroky k využití dynamických, učících se a samosprávných strojů.
8) Měření návratnosti algoritmů – na rozdíl od tradičních aktiv, která se časem znehodnocují, aktiva AI získávají postupem času hodnotu, proto finanční manažeři budou potřebovat nové finanční ukazatele, aby mohli řádně zhodnotit „návratnost AI“.
„Z průzkumů a predikce makroekonomického dopadu AI, které se budou upřesňovat v následujících letech je jasné, že organizace ze všech odvětví budou mít příležitost získat využitím AI významné benefity,“ uvedl Mark Purdy, generální ředitel Accenture Research.
„Optimalizací procesů s inteligentní automatizací, změnou zaměření lidského potenciálu a fyzického kapitálu a povzbuzováním nových inovací může AI pohánět výraznou a dlouhotrvající profitabilitu a ekonomický růst,“ dodal.
Graf – Prognóza růstu odvětví bez AI (zelená) a s AI (modrá)
horní řada zleva: IT, průmysl, finanční služby, maloobchod/velkoobchod, logistika, profesionální služby, stavebnictv
spodní zleva: zemědělství/lesnictví/rybolov, pohostinství, veřejné služby, umění/zábava/rekreace, sociální služby, veřejný sektor, ostatní služby, vzdělávání
Zdroj: Accenture