Společnost Accenture zveřejnila aktualizovanou zprávu Accenture Technology Vision 2020 zohledňující pandemii onemocnění covid-19. Ta dle firmy ukazuje, jak se mění hodnoty lidí a modely digitálních technologií, které se stále méně potkávají.
„Tato nerovnováha – když se hodnoty firem míjejí s hodnotami lidí – představuje ,technologický střet‘,“ říká Adam Leščišin z Accenture. „Covid-19 tento problém nezastínil, naopak jej prohloubil. Nyní je klíčové, aby firmy přemýšlely o tom, jak překonat současnou nejistotu.“
Accenture upozorňuje, že v dnešní době není ještě zřejmý úplný rozsah dopadu covidu-19 na naše životy, globální ekonomiku i jednotlivé podniky; přesto se však pandemie stala mimořádným katalyzátorem změn.
Personalizované zkušenosti
Společnost uvádí, že personalizace zatím nechává zákazníka trochu mimo hru. Covid-19 ovšem změnil roli a význam digitálních zkušeností v životě lidí a firmy budou potřebovat agilnější strategie zapojení, pokud chtějí prosperovat.
Podniky by proto měly rychle oživit chápání potřeb a přání jednotlivých zákazníků a opustit zažité stereotypy. Ti, kteří dají lidem možnost, aby řídily své digitální zážitky, budou podle Accenture první, kdo pochopí jejich nové potřeby a přání.
Experti vyzdvihují, že roste poptávka po skutečně sdílených digitálních zkušenostech a digitálních komunitách. Firmy již začínají budovat personalizované, interaktivní a sdílené virtuální komunity, které mají předpoklady dlouhodobě prosperovat.
Umělá inteligence
Accenture naznačuje, že umělá inteligence by měla být za současných okolností ještě vyšší prioritou a podpořit schopnosti lidské pracovní síly. Spolupráce člověk-umělá inteligence již hraje roli například v závodě o nalezení vakcíny proti covidu-19.
Globální studie společnosti Accenture z roku 2019 zaměřená na umělou inteligenci zjistila, že jednou z největších překážek v rozšiřování technologií je jejich nedostatečné přijetí zaměstnanci.
Společnost se domnívá, že pokud se firmám podaří vysvětlit jim výhody, které spolupráce s AI přinese, otevře jim to nové možnosti budoucího rozvoje firmy i pracovní síly.
Roboti
„Žádný trend nebyl v poslední době tak výrazný, jako roboti kolem nás. S tím, jak se sociální distancování stává novou normou, se roboti přesunují do nových a nekontrolovaných prostředí v mnoha odvětvích. Důvod je jasný – hledají se nová, bezkontaktní řešení,“ říká Leščišin.
Roboti podle Accenture během pandemie přebírali nové úkoly a role. Připojili se například k pracovníkům v první linii a pomáhají v boji proti viru. Firmám pak pomáhají k vyšším obratům a současně demonstrují nové možnosti použití.
Z dlouhodobého hlediska bude robotický ekosystém dle expertů rychlejší. Pandemie posiluje roli robotiky a automatizace. Accenture v tomto kontextu poukazuje na růst 4G sítí v souladu s rostoucí popularitou chytrých telefonů. Roboti, zařízení IoT a 5G na tom budou podobně.
Chytré věci
Dilema chytrých věcí dle Accenture ukazuje, jakým problémům musí firmy čelit, když se chytré produkty neustále mění. Covid-19 ale zvyšuje potřebu těchto inteligentních a aktualizovatelných produktů, které mají potenciál, a to i pro veřejné zdraví.
Odborníci uvádí, že v krátkodobém horizontu se chytrá zařízení stávají nástroji v boji proti covid-19. Chytrá zařízení mohou pomoci identifikovat příznaky, sledovat pacienta a dodávat cenné údaje o zdraví, které mohou pomoci zachránit životy.
Jedním dechem však upozorňují, že z dlouhodobého hlediska musí mít firmy na paměti hrozbu možného budoucího odporu. Mnoho lidí se totiž obává, že by jejich data mohla být v budoucnu zneužita.
Zdroj: Accenture