Ultrabooky, nová kategorie notebooků představená společností Intel, jsou počítače budoucnosti. Jsou tenčí než 2 cm, lehčí než 1,36 kg a kdokoliv je vyzkoušel, vám řekne, že je těžké se vrátit zpět k těžkým a rozměrným notebookům.
Zde uvádím čtyři důvody, proč jsou ultrabooky vhodné pro firmy:
1. Platforma
Zatímco Apple doposud této kategorii dominoval svými 11palcovými a 13 palcovými Macbooky Air, velké procento podniků jejich nákup nezvažovalo z několika významných důvodů. Apple je proprietární řešení, Macy nepodporují nativně některý podnikový software a lze je hůře integrovat s řadou podnikových systémů.
Ultrabooky budou využívat platformu Windows. Společnosti jako Acer, Asus, Lenovo, Samsung a Toshiba oznámily, že uvedení ultrabooků připravují, takže firmy budou mít z čeho vybírat.
2. Přenosnost
Nejvýznamnějším prodejním argumentem ultrabooků je přenosnost. Jejich velikost a nízká váha je umožňuje nosit jako tablet přitom s plnohodnotnou klávesnicí, souborovým systémem a schopností spustit standardní podnikový software. Pokud se nechcete tahat s klasickým notebookem do kanceláře, štíhlý ultrabook ne větší než poznámkový blok vám umožní mít všechna potřebná data po ruce. Jejich velikost také zjednodušuje použití v malých prostorech, např. na předním sedadle auta při přejíždění mezi schůzkami s klientem nebo na stolku v letadle na cestě na konferenci.
3. Výkon
Předchozím pokusem o malé, lehké notebooky byly netbooky postavené pro spouštění webových aplikací, s 9“ displeji a mini klávesnicemi. Ačkoliv měly slušnou výdrž na baterii, jejich nedostatečný výpočetní výkon neumožňoval pracovat s databázemi, rozsáhlými tabulkami a dalšími běžně používanými podnikovými aplikacemi.
S ultrabooky výkon nebude problém. Intel poskytne procesory až Core i7, které s přehledem vystačí na náročnější práci a v kombinaci s SSD disky bude výkon těchto malých počítačů konkurovat řadě větších systémů.
I když je notebook s 9“ úhlopříčkou přenosný, pro práci nejsou malá klávesnice a nízké rozlišení zrovna pohodlné. Z toho se výrobci poučili, 11“ a 13“ úhlopříčky nabízí dobrý poměr mezi použitelností a přenosností.
4. Cena
Cena je v obchodě vždy důležitá a v některých případech může být styčným bodem. I přes použití menšího množství materiálů v porovnání s tradičními notebooky či desktopy je vždy sestavení něčeho malého pro výrobce obecně nákladnější. Ceny ultrabooků byly vysoké, přičemž některé modely stály až 3 000 dolarů. Nyní však již klesají. Toshiba Portege Z830 bude v listopadu dostupná za méně než 1 000 dolarů a Intel silně tlačí na výrobce ultrabooků, aby své náklady drželi pod touto úrovní.
S rostoucím objemem výroby budou náklady nevyhnutelně klesat. Na druhou stranu přestože mnoho výrobců představuje nové modely, většina z nich trh zatím pouze oťukává a obává se soutěžit s vedoucími a populárními produkty Applu. Dokud nezískají výrobci větší jistotu a neuvidí, že i ostatní na trhu slaví úspěch, bude dostupnost omezená a ceny vyšší, než by mohly být.
Dobře konfigurovaný ultrabook může provádět většinu náročných úloh. Výběr se zlepšuje, nabídka Applu je výborná, ale několik modelů PC je již dostupných na trhu a další se objeví v příštích měsících. Náklady by však mohly být nižší, zatím můžete za stejnou cenu nabídnout podstatně lépe vybavený notebook. Až však dodávané objemy i konkurence vzrostou, cena se sníží.
Proč prodávat firmám ultrabooky? Pokud potřebují nové notebooky, jejich práce vyžaduje hodně cestování, mají odpovídající rozpočet, není důvod váhat. Pokud však hledají počítač, který si zaměstnanci občas vezmou domů místo desktopu, je na ultrabooky ještě čas. Alternativou pro prohlížení webu a e-mail je samozřejmě tablet, který je lehčí, levnější a nabídne delší životnost baterie.
Autor je zakladelem projektu ITsVista, působí v oblasti IT dvacet let a přispívá svými články do sesterského magazínu PC World ve Spojených státech.