Soitron: Kyberzločinci jsou během pandemie vynalézavější

S pandemií se podle společnosti rozmohly nové způsoby, jak okrádat firmy. Mezi nejběžnější sofistikované metody útoků v letošním roce patří vydávání se za generálního ředitele, zasílání falešných faktur či krádeže platebních údajů.

Soitron: Kyberzločinci jsou během pandemie vynalézavější



Společnost Soitron s odkazem na zprávu Europolu uvádí, že počet kybernetických hrozeb se během letošní pandemie značně zvýšil. Internetoví zločinci hojně zneužívají krizové situace a nacházejí nové způsoby, jak okrást firmy a získat citlivé údaje.

Situaci nahrává nutnost práce z domácích kanceláří, která přináší mnohá úskalí. Soitron upozorňuje, že útoky se ve velkém rozmohly i v České republice a na Slovensku.

Pokud jako firma nechcete přijít o nemalé částky, naučte své zaměstnance rozpoznat praktiky útočníků. Informovanost je v tomto případě nejlepším nástrojem, jak se podvodům bránit,“ uvádí Martin Lohnert ze Soitronu.

Mezi tři nejčastější sofistikované způsoby útoků roku 2020 podle společnosti Soitron patří:

1) Falešný ředitel

Jedním z oblíbených podvodů je podle odborníků vydávání se za generálního ředitele s cílem přesvědčit zodpovědné osoby, aby pod časovým nátlakem zrealizovali bankovní převod na poskytnutý účet.

Útočníci si často zjistí, kdy a kde se skutečný ředitel vyskytuje a útok zrealizují v čase, kdy není možné se s ním spojit (např. když je na konferenci). Podvody se odehrávají většinou po e-mailu, ale je známý i případ krádeže po telefonu s pomocí umělé inteligence.

2) Falešné faktury

Tento typ podvodu je podle Soitronu již známý, ale jeho frekvence se stále zvyšuje. I v tomto případě jde o přesvědčení firmy či organizace, aby zrealizovala převod na podvodný účet pomocí faktury.

Útočníci si prostředí před útokem většinou dobře zmapují, vyznají se ve schvalovacím procesu plateb a s kým firma obchoduje. Následně zašlou ke schválení fakturu od skutečného dodavatele za dodané služby nebo produkt, ale s jiným číslem bankovního účtu.

S tímto typem útoku má zkušenosti např. slovenské Metodicko-pedagogické centrum, kde útočníci v roce 2015 ukradli téměř 460 000 eur. Podobné případy se podle expertů dějí i v Česku.

3) Krádež platebních údajů

Podle společnosti se nejčastěji jedná o krádeže čísel kreditních karet, které jsou realizované přes různá zařízení. Útočník je může získat přes bankomat či POS terminál a přečíst si tak potřebné údaje.

Novější metodou jsou digitální krádeže i bez nutnosti fyzické přítomnosti karty. Cílem jsou organizace provozující e-shopy, nebo i jinak přijímané platby online.

Útočníci v nich infiltrují webstránky pokladny a platební brány, kde monitorují data o probíhajících platbách. Ty pak prodávají na černém trhu a případně používají na další ilegální aktivity.

Zdroj: Soitron








Úvodní foto: © Mopic - Fotolia.com

Komentáře