Hlavní navigace

SAS: Rok 2022 přinese trable s etickou AI i svět bez cookies

17. 1. 2022
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: j-mel @ fotolia.com
Svět se v letošním roce bude podle odborníků ze společnosti SAS potýkat s problémy v oblasti dodavatelského řetězce. Nejžádanější pracovní dovedností bude zvědavost.

SAS Institute zveřejnil výsledky průzkumu mezi renomovanými odborníky SAS, z nichž sestavil šestici hlavních trendů a předpovědí v oblasti umělé inteligence a analýzy dat.

1) Etická umělá inteligence – sen nebo noční můra

SAS připomíná, že v dubnu 2021 představila předsedkyně Evropské komise Ursula Von Der Leyen nový záměr regulovat projekty v oblasti umělé inteligence (AI). AI je prakticky všude a v příštích letech bude hrát stále důležitější roli.

Kritickým bodem podle expertů zůstává slavná otázka vědomí v rámci inteligence a etické limity, kterým umělá inteligence často čelí (rasismus, rozpoznávání obličeje, misogynie…).

Regulace umělé inteligence dle institutu představuje pro EU příležitost stát se lídrem na mezinárodní úrovni. Je to příležitost posunout svou agendu digitální suverenity a nastavit další globální standard, jak se to úspěšně podařilo prostřednictvím GDPR.

Podle Reggieho Townsenda, ředitele oddělení etiky dat v SAS, v tomto kontextu dojde ke zvýšenému zaměření na rámce a standardy umělé inteligence řízené regulačními / legislativními orgány a průmyslem.

I když není pravděpodobné, že budeme mít stejné standardy jako ve Spojených státech, společnosti v jiných částech světa, jako je Evropská unie a části jihovýchodní Asie, se začnou shodovat na společných přístupech k AI,“ předpovídá.

2) Výzvy zásobování a dodavatelských řetězců

V maloobchodě v roce 2022 se podle datových analytiků v SAS Institute dá očekávat menší zásoby, vysoká poptávka a „vyprodané sklady“.

Celkově vzato maloobchodníci, kteří uspějí v novém normálu roku 2022, obratně použijí analytiku dat k zachycení a využití informací o dodavatelském řetězci a k signálům spotřebitelské poptávky.

3) Podvodníci využívají strasti dodavatelského řetězce

SAS upozorňuje, že nepřímých kybernetických útoků přibývá a útočníci stále častěji využívají důvěryhodné vztahy navázané mezi společnostmi a jejich dodavateli k získání přístupu k informacím.

V roce 2022 budou podvody v dodavatelském řetězci celosvětově velkou výzvou, jelikož probíhající pandemie narušuje standardní vztahy a postupy. Podniky podle expertů nekladly důraz na řízení rizik pro dodavatelské řetězce; podvodníci a zločinecké skupiny si tak nenechají ujít příležitost využít této situace.

4) Změna klimatu – kdy se to naučíme?

Po dalším roce přírodních katastrof, jako jsou záplavy v Německu a Belgii, lesní požáry v Řecku, vánice ve Španělsku – všem by podle SAS Institute měla vládnout jedna otázka: Kdy se poučíme a přizpůsobíme naše strategie pro udržitelnější budoucnost? 

Změna klimatu má také velký dopad na získávání úvěrů a investic. Evropská centrální banka v září 2021 zveřejnila výsledky svého vůbec prvního klimatického zátěžového testu aplikovaného na evropskou ekonomiku jako celek, a zejména na banky.

Závěr je podle odborníků ponurý – změna klimatu může způsobit potenciální kolaps finančního systému prostřednictvím dominového efektu, pokud by zbankrotoval některý velký bankovní hráč.

5) Uživatelská zkušenost a svět bez cookies

Rychlá digitální transformace v roce 2021 podle SAS vyústila v hybridní model zapojení zákazníků, který mění způsob, jakým značky utvářejí, řídí a poskytují zákaznické zkušenosti. Jedna věc je jistá, zvítězí ambiciózní datové strategie.

Chytré technologie. Úchvatné zážitky. Digitální důvěra. Automatizace a dodávka. Covid-19 urychlil přechody k digitální ekonomice, kde spotřebitelé očekávají skutečně přizpůsobené zážitky – to vše poháněné kontextovými daty zákazníků,“ říká Wilson Raj, globální ředitel customer intelligence v SAS.

V roce 2022 budou pokročilá umělá inteligence a automatizované rozhodování v marketingu ještě významnější. Do roku 2030 zůstanou všechny značky, které se nepohnuly tímto směrem, pozadu,“ upozorňuje.

6) Zvědavost a nový přístup k flexibilnějšímu pracovnímu prostředí

Věcí, kterou všichni předpokládají na rok 2022, je podle institutu flexibilnější pracovní prostředí. Po téměř dvou letech nového způsobu práce se totiž očekávání posunula. Zároveň se ale objevila nová dovednost, kterou nelze nahradit – zvědavost.

Zvědavost pomáhá podnikům řešit kritické výzvy – od zlepšování spokojenosti s prací po vytváření inovativnějších pracovišť, naznačuje Jay Upchurch, CIO SAS.

Channelworld_ozveny

Zvědavost bude podle něj v roce 2022 nejžádanější pracovní dovedností, protože zvídaví zaměstnanci pomáhají zlepšit celkový chod firmy, a to i během komplikované pracovní situace.

Zdroj: SAS Institute

Byl pro vás článek přínosný?

Čtěte dále

Fortinet: Drtivá většina firem má obavy o zabezpečení cloudů, chybí odborníci
Fortinet: Drtivá většina firem má obavy o zabezpečení cloudů, chybí odborníci
eD system získal ocenění Největší distributor značky Xerox
eD system získal ocenění Největší distributor značky Xerox
Tomáš Pánek je obchodním a marketingovým ředitelem Securitas
Tomáš Pánek je obchodním a marketingovým ředitelem Securitas
Obrazem: Ingram Micro vyvezl partnery na druhý ročník DC/POS Day
Obrazem: Ingram Micro vyvezl partnery na druhý ročník DC/POS Day
Eset: Falešné hry pro Android v březnu ukrývaly adware i bankovní malware
Eset: Falešné hry pro Android v březnu ukrývaly adware i bankovní malware
ComSource: DDoS útoky na české firmy rostou druhý měsíc v řadě
ComSource: DDoS útoky na české firmy rostou druhý měsíc v řadě