PayPal: Pět předpovědí pro e-commerce na příštích pět let

Podle PayPalu by se e-shopy měly přizpůsobit požadavkům generace Z, umět využívat potenciálu sociálních sítí a nejnovějších technologií i dbát na dodržování ochrany citlivých údajů.

PayPal: Pět předpovědí pro e-commerce na příštích pět let



Společnost PayPal vydala ku příležitosti 25. výročí elektronického obchodování pět předpovědí pro e-commerce na příštích pět let. V budoucnu bude toto odvětví dle PayPalu nejvíce ovlivňovat rostoucí důležitost AI a kyberbezpečnosti.

Začněme několika čísly o českém trhu. Tuzemský trh e-commerce má podle společnosti v současné době 4,7 milionu uživatelů a hodnotu zhruba 100 milionů Kč. Za své online nákupy každý v průměru utratí přibližně 20 000 Kč.

PayPal poukazuje také na to, že Česká republika je na špici co do počtu e-shopů na hlavu. Na 10,5 milionu obyvatel v zemi existuje celkem 40 100 internetových obchodů. Od roku 2017 se dle společnosti jedná o nárůst o 3 900 e-shopů.

A jaká je tedy podle společnosti PayPal budoucnost e-commerce obecně?

1. Záleží nejen na zboží, ale i na idejích

Spotřebitelé budou podle PayPalu věnovat pozornost nejen samotnému zboží, ale také hodnotám a vizím firem od nichž nakupují. Pro zákazníky bude také důležité, zda svými nákupy podporují národní hospodářství, kulturu nebo místní komunity.

Společnost uvádí, že globálně je reprezentantem takových postojů generace Z – 76 % jejích členů se obává dopadu lidstva na planetu, zatímco 60 % z nich chce, aby jejich práce ovlivnila svět. Jejich pohled na svět také ovlivňuje jejich nákupní preference.

2. Umělá inteligence, reálná zkušenost

Celkem 78 % značek podle PayPalu zavedlo řešení umělé inteligence a virtuální reality nebo tak plánuje učinit do roku 2020 s cílem zkvalitnit obsluhu svých zákazníků. Výsledkem těchto snah jsou mimo jiné personalizovaná doporučení produktů.

Využití nejnovějších technologií v e-commerce se však neomezí jen na AI. Společnost dodává, virtuální realita časem umožní elektronickým obchodům nabízet zákazníkům možnost vyzkoušet oblečení.

3. Prodej na sociálních sítích

PayPal uvádí, že moderní generace spotřebitelů tráví na sociálních sítích v průměru dvě hodiny denně. Prodej na sociálních sítích však nespočívá pouze v reklamách na slevové akce nebo nabídce bazarového zboží, ale také v možnosti zakoupit nové originální zboží přímo z těchto stránek.

Před nákupem v e-shopech si dle společnosti čtyři z deseti uživatelů ověří vyhlédnuté zboží na sociálních sítích. Vzhledem k rychlému rozvoji příležitostí propagace produktů na sociálních sítích je další expanze internetových obchodů do této oblasti jen otázkou času.

4. Elektronické okno do světa pro malé a střední podniky

Online obchod dle PayPalu neustále nabízí množství příležitostí pro rozvoj malých a středních podniků. Ty z nich však neprofitují naplno – v ČR využívá příležitost prodávat své produkty a služby online pouze 24 % malých a středních podniků.

Pro srovnání – jak ukazují údaje PayPalu –přeshraniční prodejci mají mnohem vyšší tempo růstu (14,3 %) ve srovnání s těmi, kteří působí pouze místně (2 %).

5. Neustálá ostražitost

Jedním z pilířů elektronického prodeje je podle společnosti bezpečnost dat – a její význam pro obě strany obchodního vztahu dále poroste. Informovanost spotřebitelů a jejich zájem o ochranu soukromí na internetu stoupá.

Právní předpisy, jako je GDPR nebo PSD2, jim poskytují nástroje na ochranu citlivých údajů a stanoví pro e-shopy přísné sankce za nedodržení povinností v oblasti kybernetické bezpečnosti. Bude však nanejvýš důležité zachovat rovnováhu mezi vysokými nároky na bezpečnost a komfortem online nakupování.

Zdroj: PayPal








Úvodní foto: (c) Jakub Jirsák - Fotolia.com

Komentáře