Kaspersky: Cílený ransomware je na vzestupu, přibývá útoků na lukrativnější cíle

Mezi lety 2019 a 2020 klesl celkový počet uživatelů s přímou zkušeností s ransomwarovým útokem o 29 %. Zároveň však došlo k nárůstu počtu cílených útoků ransomwarem.

Kaspersky: Cílený ransomware je na vzestupu, přibývá útoků na lukrativnější cíle



Společnost Kaspersky uvádí, že mezi lety 2019 a 2020 zaznamenala bezprecedentní nárůst počtu zachycených útoků vyděračským ransomwarem. Útoků na lukrativnější cíle podle analytiků přibylo o 767 %.

Zároveň dle společnosti o 29 % klesl celkový počet uživatelů zasažených jakýmkoli druhem ransomwaru, což svědčí o jasném zaměření útočníků na bonitnější cíle. Nejčastěji používaným škodlivým kódem jsou stále vyděračské viry od skupiny WannaCry.

Kaspersky rovněž uvádí, že trochu jiná situace je u mobilního ransomwaru. Například v České republice podle průzkumu společnosti stoupl podíl uživatelů napadených některým z druhů mobilního malwaru, kteří získali osobní zkušenost s mobilním ransomwarem, z 1,47 % v roce 2019 na 1,65 % v roce 2020.

Útočníci si vybírají bohaté oběti

Cílené ransomwarové kampaně dle expertů míří na předem pečlivě vybrané oběti, od nichž útočníci očekávají vyšší zisk. Obvykle jde o významnější společnosti a organizace, například firemní korporace, vládní a městské úřady nebo zdravotnická zařízení.

Útoky podle společnosti Kaspersky bývají mnohem sofistikovanější (kompromitace sítě, dlouhodobý monitoring oběti a postupný průnik) a útočníci požadují mnohem větší platby.

Od roku 2019 do roku 2020 se počet uživatelů, kteří se setkali s cíleným ransomwarem, zvýšil asi o 767 %. Mezi nejrozšířenější škodlivé kampaně cíleným ransomwarem podle analytiků patřily útoky skupiny Maze.

Od dob, kdy ransomware představoval pro bezpečnostní komunitu velkou novinku, se tato hrozba zásadně proměnila. Velmi pravděpodobně bude ubývat celoplošných kampaní, které míří na běžné uživatele internetu,“ říká Fedor Sinitsyn, bezpečnostní expert společnosti Kaspersky.

Útočníci se ale budou nadále primárně zaměřovat spíše na firmy a velké organizace a jejich kampaně budou stále sofistikovanější a s fatálnějšími důsledky. Je tedy nezbytné, aby firmy zavedly komplexní sadu bezpečnostních opatření a ochránily tak svá data,“ dodává.

Zdroj: Kaspersky 








Úvodní foto: James Thew @Fotolia.com

Komentáře