Inside: Polovina podniků v ČR a SR kvůli digitalizaci změnila obchodní model

Dalších 40 % respondentů z řad vrcholných manažerů českých a slovenských podniků a organizací změny v souvislosti s digitalizací minimálně očekává, nebo se na ně už připravuje.

Inside: Polovina podniků v ČR a SR kvůli digitalizaci změnila obchodní model



Průzkum služby Inside odhalil, že polovina středních a velkých podniků v České republice a na Slovensku již zaznamenala v souvislosti s digitalizací změnu svého obchodního modelu. Dalších 40 % změny očekává nebo se na ně připravuje.

V příštím roce bude nicméně digitálním iniciativám v tuzemských podnicích dominovat především téma provozní efektivity. Vyplývá to z průzkumu Inside Digital Maturity 2019, v němž odpovídalo 86 vrcholných manažerů z podniků a organizací napříč odvětvími.

Inside uvádí, že podíl respondentů, kteří zaznamenali ve svých organizacích změnu obchodního modelu, odpovídá v Česku a na Slovensku světovému průměru, respektive je o 1 % vyšší ve srovnání s výsledky průzkumu 2019 CIO agenda.

Změna obchodního modelu se může týkat jak způsobu, jímž jsou produkty či služby prodávány nebo dodávány (tzv. prodejní a obslužné kanály), tak vlastní povahy nabízených produktů a služeb (plně či částečně digitální/elektronická forma, digitální aspekt v podobě appky apod.).

V ČR a SR panuje větší optimismus než u sousedů

Ještě překvapivější jsou ale podle analytiků výsledky sebehodnocení v oblasti stavu digitálních iniciativ v podnicích. Tradičně spíše zdrženliví a pesimističtí tuzemští respondenti byli optimističtější než respondenti v průzkumu Gartner 2020 CIO Agenda z regionu EMEA.

Zatímco v EMEA se v nejpokročilejších fázích škálování a ladění digitálních iniciativ nachází v současné době 40 % organizací, v našem průzkumu se takto zařadilo plných 51 % respondentů,“ říká Lukáš Erben, šéfredaktor informační služby Inside.

Digitální iniciativy tak podle Inside buď zůstávají nebo se stávají jednou z hlavních priorit většiny podniků i organizací – ať už v podobě rostoucího obratu a zisku, nebo zlepšování zákaznické zkušenosti.

Inside upozorňuje, že v lokálním průzkumu k těmto dvěma typickým prioritám přidává další dominantní trend – zvyšování provozní efektivity a případné hledání úspor, které se sice jako první priorita umístilo až na třetí pozici, v součtu první až třetí či první až páté priority ale v lokálním průzkumu s přehledem vede.

O peníze jde až v první řadě

Provozní efektivita a úspory pochopitelně souvisejí s digitálními inciativami, zejména v oblasti optimalizace provozu a procesů – ať už v rámci IT, byznysu nebo na celopodnikové úrovni,“ vysvětluje Oldřich Příklenk, vydavatel Inside a CEO společnosti KPC-Group, zastoupení Gartner v ČR a SR.

Jsme přesvědčeni, že právě zvyšování provozní efektivity bude v Česku jedním z hlavních digitálních témat pro příští rok. Potvrzují to i další výsledky našeho průzkumu digitální vyspělosti – například nejčastěji používaná digitální metrika, kterou je úspora času,“ dodává.

V technologické oblasti se české a slovenské podniky podle Příklenka zaměřují především na digitální bezpečnost, automatizaci (infrastruktury, aplikací, procesů) a datově-analytickou oblast (BI, datová analytika, rozšířená a prediktivní analytika).

Ty podle něj zároveň patří, společně s modernizací či transformací tzv. core systémů (na prvním místě) a cloudem (na místě pátém), mezi hlavní investiční priority pro rok 2020.

Zdroj: Inside








Úvodní foto: © Olivier Le Moal - Fotolia.com

Komentáře