IDC: V evropských chytrých domácnostech ve třetím kvartálu 2019 vládl Amazon

Poptávka ve střední a východní Evropě ve třetím čtvrtletí loňského roku vyskočila o 51 %, v celé Evropě se daří zejména chytrým reproduktorům. Do čela evropského trhu zařízení pro chytrou domácnost se vyšvihl Amazon.

IDC: V evropských chytrých domácnostech ve třetím kvartálu 2019 vládl Amazon



Společnost IDC ve své aktuální analýze uvádí, že evropský trh zařízení pro chytrou domácnost vyrostl ve třetím čtvrtletí loňského roku o 18,1 % na 23,8 milionu zařízení. Poptávka v regionu CEE vyrostla dokonce o 51 %.

Téměř pětinu (v číslech 4,5 milionu) prodaných zařízení v Evropě tvořily chytré reproduktory, což představuje meziroční nárůst o 36,6 %. Nejsilnější kategorií s 58,2% zastoupením jsou stále produkty pro videozábavu, kterých se prodalo 13,8 milionu.

Mimořádně úspěšné čtvrtletí zažil Amazon, jenž měl na svědomí více než polovinu chytrých reproduktorů prodaných v Evropě,“ říká Antonio Arantes z ICD. „Fire TV pak vede mezi multimediálními centry ve Spojeném království i v Německu.“

Na výrazném růstu trhu zařízení pro chytrou domácnost ve střední a východní Evropě měl vedle Amazonu podíl i Google; tito dva výrobci podle Jana Přenosila z IDC prodali nejvíce chytrých reproduktorů v regionu.

Solidní růst zaznamenala i kategorie chytrého osvětlení, a to zejména díky cenově dostupným zařízením s možností přímého připojení bez nutnosti využití hubu,“ komentuje Přenosil. „Jedná se tak o jednoduchý vstupní produkt do světa chytré domácnosti.“

Dvouciferný růst až do roku 2023

IDC očekává, že trh zařízení pro chytrou domácnost poroste do roku 2023 v průměru o 14,5 % ročně. Na konci prognózovaného období by se tak mělo prodat 185,9 milionu těchto produktů. K růstu přispějí i noví hráči na poli multimediálních center.

Rostoucí poptávku po chytrých televizorech podpoří ukončení multiplexu DVB-T v některých zemích střední a východní Evropy,“ dodává Přenosil. „Mnoho zákazníků nechává nákup nového zařízení na poslední chvíli.“

Z hlediska produktových kategorií analytická společnost uvádí, že segment chytrých TV a digitálních adaptérů ve třetím kvartálu 2019 tvořil 58,2 % evropského trhu. Do roku 2023 by měl růst v průměru o 6,6 % ročně.

Druhou největší a zároveň nejrychleji rostoucí kategorií jsou chytré reproduktory; díky expanzi Amazonu a Googlu by se prodej těchto zařízení měl do roku 2023 zdvojnásobit. Zbývající kategorie budou v roce 2023 tvořit necelou třetinu (29,5 %) trhu.

Tabulka 1 – Top 5 výrobců v 3Q19 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 3Q19

Podíl 3Q19

Prodej 3Q18

Podíl 3Q18

Meziroč. změna

1. Amazon

3,903

16,4 %

3,078

15,3 %

26,8 %

2. Google

3,786

15,9 %

3,405

16,9 %

11,2 %

3. Samsung

2,955

12,4 %

2,692

13,4 %

9,7 %

4. LG

2,447

10,3 %

2,136

10,6 %

14,5 %

5. Sony

1,319

5,5 %

1,188

5,9 %

11,1 %

ostatní

9,372

39,5 %

7,630

37,9%

22,8 %

Celkem

23,782

100,0 %

20,129

100,0 %

18,1 %

Zdroj: IDC

Tabulka 2 – Prognóza vývoje prodeje podle typu zařízení (miliony kusů)

Kategorie

Prodej 2019

Podíl 2019

Prodej 2023

Podíl 2023

CAGR
'19-'23

video

60,839

56,3 %

78,516

42,2 %

6,6 %

audio

22,125

20,5 %

43,068

23,2 %

18,1 %

osvětlení

6,530

6,0 %

26,973

14,5 %

42,6 %

zabezpečení

11,684

10,8 %

22,186

11,9 %

17,4 %

termostaty

2,883

2,7 %

5,819

3,1 %

19,2 %

ostatní

3,911

3,7 %

9,290

5,1 %

24,2 %

Celkem

107,972

100,0 %

185,852

100,0 %

14,5 %

složená roční míra růstu

Zdroj: IDC









Úvodní foto: © nyul - Fotolia.com

Komentáře