IDC: Trh zařízení pro chytrou domácnost v EMEA se v druhém pololetí dočká oživení

Trh ve druhém kvartálu poklesl o 7,2 %, v regionu CEE se smrštil bezmála o pětinu. I díky uvádění nových produktů by však prodej zařízení pro chytrou domácnost měl do roku 2024 růst dvouciferným tempem.

IDC: Trh zařízení pro chytrou domácnost v EMEA se v druhém pololetí dočká oživení



Společnost IDC informuje, že trh zařízení pro chytrou domácnost v regionu EMEA ve druhém čtvrtletí oslabil o 7,2 % na necelých 20,3 milionu prodaných kusů. Analytici nicméně zachovávají optimismus a věří, že poptávka v druhé polovině roku poroste.

Meziroční pokles vykázaly téměř všechny kategorie,“ říká Antonio Arantes z IDC. „Spotřebitelé neměli kvůli odložení významných sportovních událostí motivaci kupovat nové chytré televizory, což zapříčinilo dvouciferný pokles prodejů v této kategorii.“

Trh ve střední a východní Evropě se ve sledovaném období propadl dokonce o 19,5 %. Přesto analytická společnost odhaduje, že trh se zařízeními pro chytrou domácnost v regionu EMEA poroste do roku 2024 v průměru o 16,19 % ročně.

Za oživením v druhé polovině letošního roku budou podle Arantese stát zejména nové produkty uvedené Googlem a Amazonem. Pozitivní vliv by také měly mít silné prodejní akce v čele s Black Friday a Amazon Prime Day.

Očekáváme, že kategorie chytrých televizorů v dlouhodobém horizontu poroste,“ komentuje Jan Přenosil z IDC. „Pozitivní vliv na poptávku v CEE bude mít zejména lepší kvalita zobrazení a integrace se streamovacími platformami.

Zájem o chytré reproduktory neoslabuje

Prodej zařízení pro video zábavu ve druhém kvartálu klesly o 12,1 % a zůstaly pod hranicí 11 milionů prodaných jednotek. Naopak kategorie chytrých reproduktorů vykázala nárůst o 8,9 %; devět z deseti prodaných zařízení je značky Amazon nebo Google.

Kategorie chytrého osvětlení, zařízení pro zabezpečení domácnosti a termostatů naopak zaznamenala nejvýraznější meziroční propad, a to o 13,7 % na 3,9 milionu prodaných zařízení.

Z hlediska jednotlivých výrobců se v čele evropského žebříčku umístil Amazon, jenž vyrostl o silných 17,1 %. Druhý Google naopak stagnoval při 0,2% růstu. Oba výrobci meziročně zvýšili svůj tržní podíl na 19,4 %, resp. 17,2 %.

Ostatní výrobci pak silně ztráceli. Samsung na třetí příčce vykázal 27,4% propad, prodeje LG meziročně klesly o 18,4 % a Sony o 27,2 %. Zbývající výrobci ve druhém čtvrtletí 2020 oslabili v průměru o 8,9 %.

Tabulka 1 – Top 5 výrobců v Evropě 2Q20 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 2Q20

Podíl 2Q20

Prodej 2Q19

Podíl 2Q19

Meziroč. změna

1. Amazon

3,937

19,4 %

3,363

15,3 %

17,1 %

2. Google

3,486

17,2 %

3,480

15,8 %

0,2 %

3. Samsung

2,084

10,3 %

2,872

13,0 %

-27,4 %

4. LG

1,736

8,6 %

2,127

9,7 %

-18,4 %

5. Sony

0,867

4,3 %

1,191

5,4 %

-27,2 %

ostatní

8,177

40,2 %

8,976

40,8 %

-8,9 %

Celkem

20,287

100,0 %

22,009

100,0 %

-7,2 %

Zdroj: IDC

Tabulka 2 – Prognóza vývoje prodeje podle typu zařízení (miliony kusů)

Kategorie

Prodej 2020 

Podíl 2020

Prodej 2024

Podíl 2024

CAGR 

'20-'24

video

58,652

52,7 %

80,561

39,8 %

8,26 %

audio

26,284

23,6 %

47,180

23,3 %

15,75 %

osvětlení

7,205

6,5 %

33,546

16,6 %

46,89 %

zabezpečení

11,414

10,3 %

24,225

11,9 %

20,70 %

termostaty

2,885

2,6 %

6,643

3,3 %

23,19 %

ostatní

4,758

4,3 %

10,474

5,1 %

21,80 %

Celkem

111,198

100,0 %

202,629

100,0 %

16,19 %

Zdroj: IDC









Úvodní foto: © Maksim Šmeljov - Fotolia.com

Komentáře