Společnost IDC vydala aktualizovanou prognózu pro globální a evropský trh výdajů na virtuální (VR) a rozšířenou (AR) realitu. Z ní vyplývá, že navzdory dopadům pandemie by měl celosvětový trh do roku 2024 růst v průměru o 76,9 % ročně.
V roce 2020 by měly výdaje vyrůst o stále povzbudivých 35,3 % na 10,7 miliardy dolarů; na konci prognózovaného období by pak trh měl mít hodnotu 136,9 miliard dolarů.
„Krátkodobý výhled ovlivnilo narušení dodavatelského řetězce, uzavírání obchodů i zpožděné nasazování technologií v podnicích,“ přiznává Marcus Torchia z IDC. Dodává však, že aktuální situace dláždí cestu novým příležitostem pro růst výdajů na VR a AR.
„Očekáváme, že poptávka po virtuální a rozšířené realitě se zvýší v souvislosti se sílícími požadavky na práci na dálku, bezkontaktní obchodní procesy a pořádání společenských akcí ve virtuálním a rozšířeném prostoru,“ upřesňuje.
Virtuální školení budou novou normou
IDC uvádí, že Evropa se na celkových výdajích na VR/AR podílí zhruba 15 %; analytici přitom odhadují, že evropské investice letos dosáhnou 1,6 miliardy dolarů. Evropa nicméně v letošním roce dle IDC vykáže nadprůměrný pokles výdajů.
Zatímco celosvětový pokles by měl činit 43 procentních bodů, v Evropě se investice propadnou dokonce o 58 procentních bodů. Dopad pandemie a souvisejícího snižování výdajů se přitom bude v různých průmyslových odvětvích lišit.
Případy komerčního využití budou v roce v roce 2020 představovat téměř polovinu všech výdajů na AR/VR. Nejsilnějším segmentem virtuální reality budou školení (1,3 miliardy dolarů), průmyslová údržba (375,7 milionu dolarů) bude dominovat rozšířené realitě.
Mezi nejrychleji rostoucí případy využití podle analytiků patří laboratorní a terénní využití (růst v průměru o 133,9 % ročně) a údržba veřejné infrastruktury (růst v průměru o 111,4 % ročně).
Z hlediska spotřebitelů dle analytické společnosti povedou výdaje na hry pro virtuální realitu (3 miliardy dolarů) a audiovizuální obsah pro virtuální realitu (1,2 miliardy).
AR zachytí růst a předběhne VR
„Pandemie covid-19 zcela změnila způsob myšlení; vzhledem k tomu, že řada zaměstnanců je nucena pracovat na dálku, se z z VR/AR staly nenahraditelné nástroje pro interakci se zákazníky a řízení obchodních procesů,“ říká Stacey Soohoová z IDC.
Výdaje na virtuální realitu budou dle analytiků zpočátku vyšší než na rozšířenou realitu. Ke konci prognózovaného období by však mělo dojít k výraznému nárůstu investic do hardwaru pro AR, díky čemuž přeskočí hodnotu druhé technologie.
Hardware bude letos v Evropě nejsilnější technologickou kategorií s více než 60% podílem na trhu, následované softwarem. Výdaje na služby související s AR/VR budou sice mít jen 10% podíl, ale zároveň vykážou nejrychlejší růst – v průměru o 126,2 %.
Zdroj: IDC