IDC: Trh tabletů v EMEA zaznamenal další propad, na vině je slabá poptávka spotřebitelů

V regionu EMEA se v posledním čtvrtletí loňského roku prodalo 14,1 milionu tabletů, což představuje pokles o 9,6 %. Lepší to nebude ani v prvním kvartálu 2019, podle IDC se ovšem blýská na lepší časy. Podniková poptávka by se v roce 2020 mohla vrátit k růstu díky hybridním zařízením.

IDC: Trh tabletů v EMEA zaznamenal další propad, na vině je slabá poptávka spotřebitelů



Společnost IDC uvádí, že trh tabletů v regionu EMEA vykázal ve čtvrtém kvartálu 2018 pokles o 9,6 % na 14,1 milionu prodaných zařízení. Za celý loňský rok se pak trh propadl o 9,4 %, přičemž pokles by měl podle IDC pokračovat i v prvním čtvrtletí 2019.

Klesající prodej má podle společnosti na svědomí především slabá poptávka ze strany spotřebitelů. Kvartálním výsledkům nepomohla ani populární výprodejová akce Black Friday, které hlavně v západní Evropě vypálil rybník červencový Prime Day od Amazonu.

Dvouciferný propad jsme ve čtvrtém kvartálu zaznamenali ve Spojeném království, Německu, Francii i Itálii. Spotřebitelé zde upřednostnili jiná chytrá zařízení na úkor tabletů,“ dodává Daniel Goncalves z IDC.

Poptávka ve střední a východní Evropě, na Blízkém východu a v Africe poklesla o mírnějších 4,6 %. IDC propad zdůvodňuje mimo jiné nasyceností trhů, silnou konkurencí v podobě velkých chytrých telefonů a nedostatkem inovací na poli tabletů.

Samsung je v čele a roste

Nejsilnějším výrobcem v regionu EMEA se stal Samsung, kterému se daří zejména na rozvíjejících se trzích. Ve čtvrtém kvartálu 2018 meziročně vyrostl o 23,1 % na téměř 3,6 milionů prodaných zařízení a drží tak čtvrtinu celého trhu v regionu.

Druhý Apple posílil jen o 2,9 %, zůstává však jedničkou v západní Evropě a v segmentu hybridních tabletů, kde vede inovovaný iPad Pro. Celkově drží 22,5% podíl na trhu. Na třetí příčce se umístilo Huawei s poklesem o 3,7 % na 1,2 milionu zařízení.

Významný propad v posledním čtvrtletí zaznamenali výrobci Lenovo a Amazon, a to o 39,2 %, resp. 37,5 %. V případě Amazonu jde podle IDC o nasycení poptávky ve třetím kvartálu vlivem již zmíněného Prime Day.

Co bude dál?

V delším výhledu do roku 2023 společnost IDC očekává průměrný každoroční pokles prodeje tabletů o 1,5 %, tedy výrazně mírnější než v loňském roce. Pro komerční segment dokonce předpovídá, že se v roce 2020 vrátí k mírnému růstu.

Svůj podíl na růstu budou mít hlavně hybridní tablety, jejichž rostoucí výkon začíná odpovídat podnikovým požadavkům. Prodej podpoří také oficiální konec podpory Windows 7 v roce 2020, který podle IDC urychlí obnovovací cyklus komerčních zařízení.

Tabulka – Výsledky trhu tabletů v regionu EMEA v 4Q18 (tisíce kusů)

Výrobce

Prodej 4Q18

Podíl 4Q18

Prodej 4Q17

Podíl 4Q17

Meziroč. změna

1. Samsung

3 586

25,5 %

2 913

18,7 %

23,1 %

2. Apple

3 162

22,5 %

3 071

19,7 %

2,9 %

3. Huawei

1 247

8,9 %

1 295

8,3 %

-3,7 %

4. Lenovo

952

6,8 %

1 567

10,0 %

-39,2 %

5. Amazon

606

4,3 %

969

6,2 %

-37,5 %

ostatní

4 522

32,0 %

5 752

37,1 %

-21,4%

Celkem

14 073

4 368

100

100

-9,6 %

Zdroj: IDC

Tabulka – Prognóza vývoje trhu tabletů v regionu EMEA (tisíce kusů)

Operační systém

Prodej 2019 

Podíl 2019

Prodej 2023 

Podíl 2023

CAGR*

19-22

1. Android

31 005

70,2 %

27 966

65,9 %

-2,6 %

2. iOS

9 782

22,1 %

9 402

22,1 %

-1,0 %

3. Windows

3 334

7,6 %

4 816

11,3 %

9,6 %

4. Chrome OS

58

0,1 %

279

0,7 %

48,0 %

Celkem

44 189

100,0 %

42 463

100,0 %

-1,0 %

* složená roční míra růstu

Zdroj: IDC









Úvodní foto: © bloomua - Fotolia.com

Komentáře