IDC: Trh tabletů v EMEA vykázal nejlepší výsledek od roku 2013, posílil takřka o čtvrtinu

Nejlépe si vedl západoevropský trh, jenž vzrostl o 28,3 %, hned v závěsu se držel náš region CEE. Mezi výrobci excelovali Samsung a Lenovo, kteří vykázali meziroční nárůst o 69,3 %, resp. 74,1 %.

IDC: Trh tabletů v EMEA vykázal nejlepší výsledek od roku 2013, posílil takřka o čtvrtinu



Společnost IDC ve své aktuální zprávě uvádí, že trh tabletů v regionu EMEA vykázal ve druhém čtvrtletí 2020 povzbudivý meziroční růst o 23,8 % na 11,9 milionu prodaných kusů. Prodej tak vyrostl nejsilněji od roku 2013.

Analytici poukazují na to, že za úspěchem stála zejména spotřebitelská poptávka, která vzrostla o 27,1 %. Tu vyvolala pandemie koronaviru a náhlý hlad spotřebitelů po zařízeních, která by mohli využívat ke vzdělávání a trávení volného času.

Poptávka v západní Evropě vykazovala pozitivní vývoj během celého čtvrtletí,“ popisuje Helena Ferreiraová z IDC. „K vysokým prodejům ve sledovaném období přispěly i nevyřízené objednávky z prvního kvartálu.“

Západoevropský trh tabletů vykázal celkově nejlepší výsledek – meziročně posílil o 28,3 %. Trh ve střední a východní Evropě vzrostl o 26,9 %, trh v regionu MEA pak o 10,8 %. I tak ale poslední dva zmiňované regiony překonaly očekávání analytiků.

Růst spotřebitelské poptávky po tabletech v CEE a MEA vyvolal nedostatek notebooků na trhu,“ vysvětluje Stefania Lorenzová z IDC. „Část dětí a mladších žáků tak pro studium z domova musela využívat dostupnější tablety.“

Šampioni Samsung a Lenovo a co dál

Co se jednotlivých výrobců týče, vedoucí pozici na trhu tabletů v EMEA si udržel Samsung, jenž ve druhém kvartálu 2020 prodal o bezmála 70 % více tabletů než ve stejném období předchozího roku. Dařilo se mu zejména v rozvojových zemích.

Druhou příčku si udržel Apple, ačkoli meziročně vzrostl jen o 6,3 %; naopak třetí Huawei díky agresivním promoakcím posílil o 51,2 %, čtvrté Lenovo zaznamenalo dokonce 74,1% růst, a to hlavně díky úspěchu ve vzdělávacím sektoru.

IDC odhaduje, že růstová křivka se přenese i do třetího kvartálu, kdy by trh tabletů v EMEA měl vyrůst o 10,9 %. Za celý rok 2020 by pak měl trh vykázat 3,7% růst. Analytici odhad zdůvodňují tím, že spotřebitelům, kteří letos nevyrazili na dovolenou, zbydou finance na domácí zábavu.

Na vývoj trhu v následujících čtvrtletích bude mít i nadále výrazný vliv vzdělávací sektor. Analytická společnost nicméně se svým odhadem pro poslední kvartál a následující rok zůstává opatrná a očekává bezprostřední dopad hospodářského útlumu.

Tabulka 1 – Výsledky trhu tabletů v EMEA (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 2Q20

Podíl 2Q20

Prodej 2Q19

Podíl 2Q19

Meziroč. změna

1. Samsung

3,38

28,3 %

1,99

20,7 %

69,3 %

2. Apple

2,56

21,5 %

2,41

25,0 %

6,3 %

3. Huawei

1,79

15,0 %

1,19

12,3 %

51,2 %

4. Lenovo

1,45

12,1 %

0,83

8,6 %

74,1 %

5. Amazon

0,46

3,8 %

0,43

4,5 %

5,2 %

ostatní

2,29

19,3 %

2,78

28,9 %

-17,5 %

Total

11,92

100 %

9,63

100 %

23,8 %

Zdroj: IDC

Tabulka 2 – Prognóza pro trh tabletů v EMEA (miliony kusů)

OS

Prodej

2020

Podíl

2020

Prodej

2024

Podíl

2024

CAGR*

20-24

1. Android

32,03

71,1 %

24,42

66,8 %

-6,6 %

2. iOS

10,66

23,7 %

9,22

25,2 %

-3,6 %

3. Windows

2,33

5,2 %

2,88

7,9 %

5,4 %

ostatní

0,09

0,0 %

0,41

0,1 %

44,6 %

Celkem

45,03

100 %

36,56

100 %

-5,1 %

Zdroj: IDC









Úvodní foto: © jackfrog - Fotolia.com

Komentáře