IDC: Trh tabletů v EMEA stále trápí nízká poptávka spotřebitelů

Analytici očekávají, že trh za celý rok 2019 oslabí o 10,2 %. Dobrou zprávou je předpověď, že komerční segment do roku 2023 poroste o optimistických 4,6 % ročně.

IDC: Trh tabletů v EMEA stále trápí nízká poptávka spotřebitelů



Společnost IDC uvádí, že trh tabletů v regionu EMEA vykázal ve třetím čtvrtletí 2019 další pokles, tentokrát o 8,2 % na 10,9 milionu kusů. Trh se stále potýká především se slabou poptávkou ze strany spotřebitelů.

Pozitivní zprávou však je, že komerční využití tabletů stále stoupá – tento segment ve sledovaném období vykázal meziroční zlepšení o 4,2 %. Růst podporuje i pokračující digitální transformace.

Malým tabletům vypalují rybník velké mobily

Apple v tomto kvartálu dokázal ještě zvýšit svůj podíl v regionu; nyní ovládá přes pětinu trhu,“ komentuje Helena Ferreiraová z IDC. „Nasycenost podporuje konsolidaci, o čemž svědčí i fakt, že v západní Evropě drží TOP 5 více než tři čtvrtiny trhu.

Analytici dodávají, že celkový trh tabletů v západní Evropě meziročně poklesl o 6 %. Poptávka ve střední a východní Evropě, Blízkém východu a Africe (CEMA) se ovšem ve stejném období propadla o 12 %.

Celkové ztráty v CEE a MEA prohlubuje pokles prodejů klasických tabletů. Propad jsme zaznamenali zejména u tabletů s obrazovkou do 10 palců, kterým výrazně konkurují chytré mobily s velkým displejem,“ vysvětluje Nikolina Jurišičová z IDC.

Dvouciferný propad Samsungu a Huawei

Jednotliví výrobci ve třetím kvartálu 2019 vykázali smíšené výsledky. Již zmiňovaný Apple posílil o 3,7 %, Lenovo vyrostlo o 5,1 % a sesadilo Huawei z pomyslné bronzové příčky a Amazon si připsal 8,4% růst.

Z uplynulého čtvrtletí naopak nemají radost Samsung a Huawei; ti totiž ve sledovaném období zaznamenali dvouciferný propad o 18,6 %, resp. o 18,9 %. Samsung se podle analytiků soustředí na svou řadu S, Huawei trápí ztráta důvěry spotřebitelů.

Co bude dál?

IDC odhaduje, že v posledním kvartálu a za celý rok 2019 trh tabletů v regionu EMEA poklesne o 10,2 %. Upadající spotřebitelskou poptávku budou podle analytiků mírně zlepšovat nové modely iPadů a tabletů Surface.

Komerční segment v regionu by měl do roku 2023 růst v průměru o 4,6 % ročně. „Z dlouhodobého hlediska očekáváme růst hlavně díky rozvíjející se mobilitě a širšímu způsobu využití tabletů v podnikové sféře,“ upřesňuje Jurišičová.

Tabulka 1 – Výsledky trhu tabletů v regionu EMEA (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 3Q19

Podíl 3Q19

Prodej 3Q18

Podíl 3Q18

Meziroč. změna

1. Apple

2,428

22,2 %

2,347

19,7 %

3,4 %

2. Samsung

2,053

18,8 %

2,521

21,2 %

-18,6 %

3. Lenovo

1,207

11,0 %

1,148

9,6 %

5,1 %

4. Huawei

0,984

9,0 %

1,213

10,2 %

-18,9 %

5. Amazon

0,881

8,1 %

0,812

6,8 %

8,4 %

ostatní

3,371

30,9 %

3,859

32,4 %

-12,7 %

Celkem

10,923

100 %

11,900

100 %

-8,2 %

Zdroj: IDC

Tabulka 2 – Prognóza trhu tabletů v regionu EMEA (miliony kusů)

operační systém

Prodej 2019 

Podíl 2019

Prodej 2023

Podíl 2023

CAGR*

'19-'23

1. Android

29,794

69,6 %

25,865

65,6 %

-3,5%

2. iOS

10,242

23,9 %

9,639

24,5 %

-1,5 %

3.Windows

2,730

6,4 %

3,634

9,2 %

7,4 %

ostatní

0,042

0,1 %

0,277

0,7 %

60,0 %

Celkem

42,809

100,00 %

39,415

100,00 %

-2,0 %

složená roční míra růstu

Zdroj: IDC









Úvodní foto: © Raisa Kanareva - Fotolia.com

Komentáře