IDC: Trh tabletů a chromebooků i přes problémy s dodávkami dál roste

Trh chromebooků sice rekordy z předchozích čtvrtletí nepřekonal, i tak ve druhém čtvrtletí vyrostl o optimistických 68,6 %. Dodávky tabletů rostou výrazně mírněji a podle analytiků hrozí nasycení trhu.

IDC: Trh tabletů a chromebooků i přes problémy s dodávkami dál roste



Společnost IDC uvádí, že trhy tabletů a chromebooků si i ve druhém kvartálu 2021 připsaly silné výsledky, a to i ve srovnání s již tak úspěšnými hodnotami se stejného období předchozího roku.

Dodávky chromebooků ve sledovaném období meziročně vzrostly o 68,6 % na 12,3 milionu jednotek. Rekord jako v předchozích dvou čtvrtletích tak trh sice nepřekonal, ale podle analytiků se mu významně přiblížil.

Značně mírnější růst pak zaznamenal celosvětový trh tabletů, a to konkrétně o 4,2 % na 40,5 milionu kusů. Oba trhy nicméně vykazují určité zpomalení růstu; zejména mezi tablety podle IDC hrozí rychlé nasycení trhu.

V kategorii chromebooků mají výrobci mnoho nevyřízených objednávek ze vzdělávacího sektoru, a v kontextu problémů s dodávkami komponentů často začínají upřednostňovat notebooky se systémem Windows, na nichž mají vyšší marži.

Vzdělávací sektor díky trendu online výuky i nadále představuje zajímavé příležitosti na trhu pro tablety i notebooky,“ popisuje Anuroopa Natarajová z IDC. „Zatímco rozvíjející se trhy se častěji přiklánějí k zařízením s Androidem, Evropa začíná preferovat chromebooky.“

Zdroj: IDC

Tabulka 1 – Výsledky globálního trhu tabletů v 2Q21 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 2Q21

Podíl 2Q21

Prodej 2Q20

Podíl 2Q20

Meziroč. změna

1. HP

4,3

35,0 %

2,0

27,4 %

115,7 %

2. Lenovo

2,6

21,0 %

1,4

19,6 %

81,2 %

3. Acer

1,9

15,3 %

1,5

21,2 %

21,7 %

4. Dell

1,8

14,5 %

1,4

19,8 %

23,9 %

5. Samsung

0,9

7,0 %

0,3

4,3 %

179,2 %

ostatní

0,9

7,1 %

0,6

7,8 %

53,2 %

Celkem

12,3

100,0 %

7,3

100,0 %

68,6 %

Zdroj: IDC

Tabulka 2 – Výsledky globálního trhu chromebooků v 2Q21 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 2Q21

Podíl 2Q21

Prodej 2Q20

Podíl 2Q20

Meziroč. změna

1. Apple

12,9

31,9 %

12,5

32,1 %

3,5 %

2. Samsung

8,0

19,6 %

7,0

18,0 %

13,3 %

3. Lenovo

4,7

11,6 %

2,9

7,4 %

64,5 %

4. Amazon

4,3

10,7 %

3,6

9,3 %

20,3 %

5. Huawei*

2,1

5,1 %

4,5

11,5 %

-53,7 %

ostatní

8,5

21,0 %

8,4

21,7 %

0,7 %

Celkem

40,5

100,0 %

38,9

100,0 %

4,2 %



5. Huawei (vč. Honoru v 2Q20)

2,1

5,1 %

4,9

7,0 %

-57,5 %

* bez Honoru

Zdroj: IDC

Graf – Vývoj trhů tabletů a chromebooků 2Q20-2Q21

Graf – Vývoj trhů tabletů a chromebooků 2Q20-2Q21

Zdroj: IDC









Úvodní foto: © jackfrog - Fotolia.com

Komentáře