IDC: Trh PC v EMEA si ve druhém čtvrtletí zachoval pozitivní růst, lídrem je Lenovo

Západoevropský trh PC vyrostl o 6,5 %, náš region CEE o 5,6 %. Kvůli nedostatkům komponentů se výrobci více orientují na uspokojování spotřebitelské poptávky, HP muselo postoupit první příčku v regionu Lenovu.

IDC: Trh PC v EMEA si ve druhém čtvrtletí zachoval pozitivní růst, lídrem je Lenovo



Společnost IDC informuje, že trh PC v regionu EMEA ve druhém čtvrtletí vykázal meziroční růst o 6,5 % na 22,2 milionu kusů. I přes celkově silné jednotkové dodávky se však jedná o něco slabší kvartál ve srovnání s ostatními čtvrtletími zasaženými pandemií.

Západoevropský trh PC si polepšil o 6,5 %, přičemž zájem o desktopy vzrostl o 6,2 %. Za úspěch vděčí hlavně hladu spotřebitelů po herních zařízeních. Naopak poptávka po noteboocích čtyřech kvartálech dvouciferného růstu zmírnila na 6,6 %.

Západoevropský trh i nadále omezují problémy s dodávkami řady klíčových komponentů,“ komentuje Simon Thomas z IDC. „To v kombinaci s částečným uvolněním lockdownových opatření vedlo ke zpomalení růstu trhu.“

Spotřebitelský segment v západní Evropě zvolnil tempo růstu na 18,6 % a 6,3 milionu dodaných zařízení. Obě kategorie si díky tomu, že dodavatelé upřednostňují spotřebitelskou poptávku, připsaly dvouciferný růst o 36,1 % v případě PC a 15,5 % v případě notebooků.

I to je jeden z důvodů, proč komerční segment vykázal mírný pokles o 0,8 %. Páté čtvrtletí po sobě oslabovaly desktopy, ve 2Q21 konkrétně o 7,3 %, nicméně analytici vyhlíží mírné zlepšení situace. Dodávky notebooků stagnovaly při růstu o 0,7 %.

Dvouciferný růst spotřebitelského segmentu v CEE

IDC rovněž uvádí, že i celkové dodávky PC do regionů CEE a MEA ovlivnily problémy s dodávkami a pokračující nedostatek komponentů. I tak oba regiony zaznamenaly růst, a to o 5,6 %, resp. 7,7 %.

Komerční segment ve střední a východní Evropě meziročně oslabil o 1,8 %, jelikož dodavatelé kvůli problémům s dostupností nedokázali naplnit některé objednávky vzdělávacího sektoru,“ vysvětluje Nikolina Jurišičová z IDC.

Spotřebitelský sektor v regionu CEE podle analytické společnosti vyrostl o 11,1 %, nicméně Jurišičová podotýká, že ačkoli se zásoby v některých zemích zlepšují, stále se nacházejí hluboko pod optimální zónou.

Lenovo usedá na trůn

Co se jednotlivých výrobců týče, první příčku obsadilo Lenovo, které ve druhém kvartálu 2021 vyrostlo o 5,5 % a aktuálně ovládá čtvrtinu trhu PC v EMEA. Na druhé místo spadlo HP, které si kvůli výraznému poklesu v komerčním segmentu pohoršilo o 11,2 %.

Bronzovou pozici si udržel Dell, jenž si připsal meziroční růst o 8 %. Výrobce těší růst o 16,4 % v komerčním segmentu, naopak v tom spotřebitelském vykázal 36,3% propad. Čtvrtý Acer vyrostl o silných 23,9 %, pátý Asus pak o 6,8 %.

Tabulka – Předběžné výsledky trhu PC v 2Q21 v regionu EMEA (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 2Q21

Podíl 

2Q21

Prodej 

2Q20

Podíl 

2Q20

Meziroč. změna

1. Lenovo (vč. Fujitsu)

5,718

25,8 %

5,418

25,6 %

5,5 %

2. HP

5,384

24,3 %

6,067

28,6 %

-11,2 %

3. Dell 

2,998

13,5 %

2,776

13,1 %

8,0 %

4. Acer

2,121

9,6 %

1,712

8,1 %

23,9 %

5. Asus

1,635

7,4 %

1,531

7,2 %

6,8 %

ostatní

4,342

19,6 %

3,696

17,4 %

17,5 %

Celkem

22,199

100 %

21,199

100 %

4,7 %

Zdroj: IDC









Úvodní foto: © Sergey Nivens - Fotolia.com

Komentáře