IDC: Trh headsetů pro VR a AR v roce 2017 klopýtal, nyní však začne silně růst

Eroze základního segmentu headsetů bez vlastního dipleje způsobila nepříznivý vývoj trhu v loňském roce, nyní se však má situace obrátit výrazně k lepšímu. IDC očekává rostoucí poptávku firem i spotřebitelů.

IDC: Trh headsetů pro VR a AR v roce 2017 klopýtal, nyní však začne silně růst



Globální prodej souprav pro virtuální (VR) a rozšířenou (AR) realitu poroste v příštích letech průměrně o 52,5% ročně a v roce 2022 dosáhne 68,9 milionu prodaných kusů. Uvádí to nová prognóza společnosti IDC, jejíž předchozí odhady byly o něco optimističtější .

Rok 2017 byl pro trh VR/AR do jisté míry zklamáním, ale analytici počítají s tím, že již v letošním roce trh dosáhne silného 48,5% růstu díky vstupu nových výrobců do těchto segmentů a vzniku nových obchodních modelů.

Bez vlastního displeje už to nepůjde

Hlavním trendem se má v příštích letech stát propad podílu základních modelů bez vlastního displeje, které vyžadují zasunutí chytrého telefonu. Tyto headsety sice momentálně tvoří výraznou část celkového prodaného objemu, ale to se má během sledovaného období výrazně změnit.

V segmentu VR analytici například očekávají, že v roce 2022 nebude vlastním displejem disponovat pouze necelá desetina prodaných zařízení, zatímco ještě letos jich má být více než třetina. Podobně výrazně má jejich podíl klesnout i v případě AR.

Bez kabelu už to naopak půjde velmi dobře

Velmi výrazně má naopak vyrůst podíl soběstačných headsetů, tedy těch, které nejen, že mají vlastní displej, ale také veškeré výpočetní komponenty, díky čemuž nevyžadují propojení s externím zařízením, jmenovitě výkonnou PC sestavou.

Stále pak platí, že zatímco virtuální realita najde uplatnění zejména (ale nejen!) v oblasti domácí zábavy, technicky složitější a v mnoha ohledech praktičtější rozšířená realita se ve větší míře ujme především (ale opět nejen!) v komerční sféře.

Tabulka – Prognóza vývoje podílů typů VR/AR headsetů mezi lety 2018 a 2022

Technologie

Typ headsetu

2018*

2022*

Rozšířená realita

bezdisplejový

6,7 %

1,1 %

 

soběstačný

2,4 %

19,1 %

 

periferní

1,0 %

17,9 %

Virtuální realita

bezdisplejový

34,9 %

8,8 %

 

soběstačný

11,7 %

29,8 %

 

periferní

43,3 %

23,3 %

Celkem

 

100,0 %

100,0 %

Zdroj: IDC

Graf – Prognóza růstu prodeje VR/AR headsetů

IDC VR/AR 2018-2022

Zdroj: IDC









Úvodní foto: Ericsson

Komentáře