IDC: Tabletům a chromebookům se globálně daří, trhy v 1Q20 vyrostly o 55 % a 350 %

Největší zájem mezi tablety je o zařízení 2v1, na některých vyspělých trzích ovšem tablety vytlačují chromebooky. Většímu rozmachu brání ceny a závislost na cloudových službách.

IDC: Tabletům a chromebookům se globálně daří, trhy v 1Q20 vyrostly o 55 % a 350 %



Společnost IDC informuje, že zatímco velká část světa se stále potýká s pandemií covidu-19, prodej tabletů a chromebooků vesele bují. Globální trh tabletů v prvním čtvrtletí posílil o ohromujících 55,2 % na 39,9 milionu kusů.

Analytici poukazují na to, že se jedná o nejrychlejší růst od třetího čtvrtletí 2013, kdy si trh polepšil o 56,9 %. Celosvětové dodávky chromebooků se v 1Q21 vyšplhaly na 13 milionů kusů; pro srovnání – ve stejném období loňského roku to bylo 2,8 milionu.

Ačkoli probíhající vakcinace a znovuotevírání kanceláří mohou zpomalit trend práce z domova, od návratu k ‚normálním‘ pracovním podmínkám jsme stále ještě daleko,“ popisuje aktuální situaci Anuroopa Natarajová z IDC.

Vytlačí chromebooky tablety?

I proto se podle ní ještě nějakou dobu udrží vysoká poptávka po tabletech, zejména pak po zařízeních 2v1. Těm však stále více budou konkurovat ultratenké a lehké notebooky pro práci a zábavu a chromebooky pro vzdělávání.

Rostoucí popularita chromebooků podle analytiků rychle ukrajuje z prodejů tabletů na trzích, jako jsou Spojené státy, západní Evropa a v poslední době také Japonsko. „Není pochyb, že chromebooky na mnoha trzích nahradily tablety,“ potvrzuje Jitesh Ubrani z IDC.

Většímu rozmachu chromebook podle Ubraniho brání pořizovací cena a závislost na cloudových službách. „Kromě toho chromebooky ještě plně nepronikly na spotřebitelský trh, kde si silnou pozici udržují konkurenční notebooky i tablety, jako jsou iPad, zařízení Galaxy a tablety Fire,“ uzavírá.

Tabulka 1 – Výsledky globálního trhu tabletů v 1Q21 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 1Q21

Podíl 1Q21

Prodej 1Q20

Podíl 1Q20

Meziroč. změna

1. Apple

12,7

31,7 %

7,7

30,0 %

64,3 %

2. Samsung

8,0

20,0 %

5,0

19,3 %

60,8 %

3. Lenovo

3,8

9,4 %

1,6

6,1 %

138,1 %

4. Amazon

3,5

8,7 %

1,4

5,6 %

143,0 %

5. Huawei*

2,7

6,8 %

2,7

10,4 %

1,7 %

ostatní

9,3

23,3 %

7,3

28,5 %

26,5 %

Celkem

39,9

100,0 %

25,7

100,0 %

55,2 %

* bez Honoru

Zdroj: IDC

Tabulka 2 – Výsledky globálního trhu chromebooků v 1Q21 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 1Q21

Podíl 1Q21

Prodej 1Q20

Podíl 1Q20

Meziroč. změna

1. HP

4,4

33,5 %

0,6

20,9 %

633,9 %

2. Lenovo

3,3

25,6 %

0,7

25,6 %

356,2 %

3. Acer

1,9

14,5 %

0,8

26,4 %

150,9 %

4. Dell

1,5

11,3 %

0,3

12,1 %

327,1 %

5. Samsung

1,0

8,0 %

0,2

6,1 %

496,0 %

ostatní

0,9

7,2 %

0,3

8,9 %

267,2 %

Celkem

13,0

100,0 %

2,8

100,0 %

357,1 %

Zdroj: IDC

Graf – Vývoj trhů tabletů a chromebooků 1Q20-1Q21

Graf – Vývoj trhů tabletů a chromebooků 1Q20-1Q21

Zdroj: IDC









Úvodní foto: © jackfrog - Fotolia.com

Komentáře