IDC: Spotřebitelská poptávka po tabletech v CEE strmě klesla

Trh tabletů v regionu EMEA v posledním čtvrtletí 2019 klesla o 8,7 %. Výrazný propad o 20,5 % zaznamenal region střední a východní Evropy; pozitivní zprávou nicméně je, že podniková poptávka v CEE stoupla o 23,6 %.

IDC: Spotřebitelská poptávka po tabletech v CEE strmě klesla



Společnost IDC se ve své aktuální zprávě vyjadřuje k situaci na trhu tabletů v regionu EMEA. Ten podle analytiků ve čtvrtém kvartálu 2019 oslabil o 8,7 % na 12,9 milionu kusů. Za negativním vývojem stojí především slabá poptávka spotřebitelů.

Trh udržují zejména nejsilnější výrobci, jež uvádí nové tablety s klávesnicemi, o které je zájem ze strany podnikového segmentu,“ komentuje Helena Ferreiraová z IDC. „I proto se některé společnosti výrazně orientují na prémiová zařízení.“

Na sklonku loňského roku si podle společnosti nejlépe vedl západoevropský trh; ovšem i ten vykázal 8% pokles. Subregion CEMA se propadl o 10 %. Za celý rok 2019 pak západní Evropa meziročně oslabila o 7,2 %, CEMA pak o 14,1 %.

Největší propad vykázala střední a východní Evropa, o 20,5 %,“ doplňuje Nikolina Jurišičová z IDC. „Zákazníci ve stále větší míře upřednostňují cenově dostupné notebooky, konvertibilní počítače a mobily s velkým displejem.“

Dobrou zprávou podle analytičky je, že komerční segment v regionu CEE meziročně vyrostl o 23,6 %. „Zásadní vliv na růstu měly velké vzdělávací projekty spuštěné v Chorvatsku,“ upřesňuje Jurišičová.

Samsung v čele, ale těsně

Z hlediska výrobců se ve čtvrtém kvartálu 2019 na čele žebříčku udržel Samsung, jenž ovšem meziročně oslabil o 9,7 %. Pokles zaznamenal i druhý Apple, i když o mírnějších 3,1 %. Huawei na třetí příčce i přes geopolitické problémy klesl jen o 2,3 %.

Důvod k radosti mohou mít Lenovo a Amazon, jež ve sledovaném období vykázali dvouciferný růst. Lenovo si díky orientaci na vzdělávání polepšilo o 11 %, Amazonu zase díky laciným modelům stoupla poptávka o 16 %.

Negativní výhled pro první i druhou půlku 2020

IDC uvádí, že trh tabletů v regionu EMEA by měl v první polovině letošního roku klesnout o 7,3 %. Analytici upravili prognózu směrem dolů hlavně kvůli pokračujícímu slabému výkonu spotřebitelského segmentu a pravděpodobnému dopadu epidemie koronaviru.

Společnost zároveň odhaduje, že dopady budou výraznější ve druhém kvartálu. Komerční poptávka po tabletech v regionu EMEA by nicméně měla do roku 2024 růst v průměru o 2,4 % ročně.

Očekáváme, že kategorie tabletů s odnímatelnou klávesnicí si v letošním roce udrží silnou dynamiku,“ říká Jurisičová. „K růstu přispějí i zařízení uvedená Applem a Samsungem na konci roku 2019.“

Analytička dodala, že podnikový segment v regionu EMEA si i do budoucna zachová solidní růst, a to zejména díky vzrůstajícímu zavádění hybridních tabletů v organizacích a vzdělávacím projektům na rozvíjejících se trzích.

Tabulka 1 – Výsledku trhu tabletů v EMEA v 4Q19 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 4Q19

Podíl 4Q19

Prodej 4Q18

Podíl 4Q18

Meziroč. změna

1. Samsung

3,239

25,2 %

3,586

25,5 %

-9,7 %

2. Apple

3,064

23,8 %

3,162

22,5 %

-3,1 %

3. Huawei

1,218

9,5 %

1,247

8,9 %

-2,3 %

4. Lenovo

1,056

8,2 %

952

6,8 %

11,0 %

5 Amazon

703

5,5 %

606

4,3 %

16,0 %

ostatní

3,569

27,8 %

4,522

32,1 %

-21,1 %

Celkem

12,848

100,0 %

14,073

100,0 %

-8,7 %

Zdroj: IDC

Tabulka 2 – Prongóza trhu tabletů v EMEA (miliony kusů)

OS

Prodej 2020

Podíl 2020

Prodej 2024

Podíl 2024

CAGR* 

'20–'24 

1. Android

27,579

69,0 %

23,963

66,4 %

-3,5 %

2. iOS

9,790

24,5 %

8,997

24,9 %

-2,1 %

3. Windows

2,541

6,4 %

2,939

8,1 %

3,7 %

ostatní

51

0,1 %

215

0,6 %

72,8 %

Celkem

39,960

100,0 %

36,114

100,0 %

-2,5 %

Zdroj: IDC









Úvodní foto: © petrrunjela - Fotolia.com

Komentáře