IDC: Roste podíl softwaru, který využívá umělou inteligenci

V letech 2021 až 2025 podle analytiků dojde k významnému posílení poptávky po softwaru, který využívá umělou inteligenci nebo pracuje se strojovým učením.

IDC: Roste podíl softwaru, který využívá umělou inteligenci



Podle predikce analytiků společnosti IDC poroste globální odbyt systémů s podporou AI/ML ve sledovaném období každoročně v průměru o 28 %. Jeho podíl na celkovém prodeji podnikového softwaru se zvýší v západní Evropě na 16 % a ve Spojených státech na 23 %.

Segment AI/ML rozdělují analytici společnosti IDC do několika funkčních trhů. Každý z nich má svá specifika, která obvykle souvisejí s účelem aplikací a jejich praktickým nasazením.

Kromě toho IDC posuzuje i to, zda je AI/ML kritickou součástí pro fungování konkrétního produktu (AI Software), nebo zda se jedná jen o doplňující funkci (Software poskytující AI funkcionalitu).

Klasifikace IDC

AI softwarové služby jsou programy připravené pro přímé použití, jež vyžadují pouze nízké nebo žádné dodatečné kódování. Společnost IDC do tohoto segmentu řadí například rozeznávání a klasifikaci obsahu z fotek a videí, rozpoznávání a přepis řeči nebo automatickou analýzu a strukturování dokumentů.

IDC poukazuje na to, že v posledních letech narůstá zájem o programy, které umožňují tvorbu vlastních algoritmů. Jde mimo jiné i o důsledek sílícího zájmu firem o sjednocení systémů různých dodavatelů a zajištění jejich maximální efektivity.

Software s podporou AI/ML podle analytiků umožňuje trénovat a spravovat systémy jako propojenou platformu, což v důsledku zvyšuje jejich přidanou hodnotu a často také snižuje provozní náklady nebo pořizovací cenu.

IDC dále informuje, že funkce AI/ML jsou nasazovány také v případě tradičního softwaru. Zjednodušují či rozšiřují možnosti daného typu aplikace a primárně cílí na potřeby koncových uživatelů.

K zástupcům tohoto funkčního trhu se řadí například finanční aplikace (Workday), programy CAD/CAM (Autodesk, PTC) nebo programy zaměřené na prediktivně analytické funkce (SAS, Alteryx).

Více AI/ML vede k větší efektivitě

Firmy využívající software s podporou umělé inteligence a strojového učení podle analytiků dosahují lepších výsledků v oblastech zákaznické podpory, efektivity zaměstnanců nebo ve schopnosti urychlit vlastní produkci či poskytování služeb.

Nástroje využívající funkce AI/ML pak podle IDC obecně přispívají ke zvyšování efektivity a k rychlejší optimalizaci komplexních procesů.

Umělá inteligence se v blízkém časovém horizontu stane mainstreamem. Lze u ní očekávat podobný vývoj jako u cloudových technologií. Z počátečního dobrovolného přechodu se stane imperativ, na který budou muset reagovat všichni výrobci softwaru,“ říká Ondřej Plachý z IDC.

Velcí hráči, jako jsou firmy AWS, Google, IBM nebo Microsoft, proto již nyní masivně investují do vylepšování stávajících aplikací AI a strojovým učením a zároveň neváhají akvírovat startupové firmy, které v této oblasti přináší zásadní inovace,“ dodává.

Graf 1 – Očekávaný podíl aplikací AI/ML na celkovém obratu softwarového trhu v USA a západní Evropě (2020-2025)

Graf 1 – Očekávaný podíl aplikací AI/ML na celkovém obratu softwarového trhu v USA a západní Evropě (2020-2025)

Zdroj: IDC

Graf 2 – Očekávaná rychlost celosvětového růstu odbytu aplikací AI/ML (2020-2025)

Graf 2 – Očekávaná rychlost celosvětového růstu odbytu aplikací AI/ML (2020-2025)

Zdroj: IDC








Úvodní foto: Tatiana Shepeleva @fotolia.com

Komentáře