IDC: Pandemie a lockdown zajistily globálnímu trhu tabletů návrat k růstu

Trh na konci roku vyrostl o 19,5 %, za celý rok pak o solidních 13,6 %. Analytici i přes výrazné přírůstky nejsilnějších výrobců upozorňují, že růst poptávky po tabletech je nejspíš jen krátkodobý.

IDC: Pandemie a lockdown zajistily globálnímu trhu tabletů návrat k růstu



Společnost IDC přináší pozitivní zprávy z trhu tabletů. Pandemie covidu-19 a s ní související opatření totiž nastartovala poptávku, díky které prodeje ve čtvrtém kvartálu 2020 stouply o 19,5 % na 52,2 milionu prodaných kusů.

To je podle analytiků nejlepší výsledek od posledního čtvrtletí roku 2017, kdy se prodalo celkem 49,9 milionu kusů. Za celý rok 2020 pak celosvětový trh tabletů vykázal růst o 13,6 % na 164,1 milionu kusů.

Vysoký zájem je o zařízení 2v1, která splňují aktuální požadavky v oblasti produktivity a flexibility. Kategorie na konci loňského roku především zásluhou Microsoftu a Applu meziročně vyrostla o 27,9 %.

Kategorie klasických tabletů, která v minulých letech stabilně klesala, také vykázala solidní výsledek – prodeje ve čtvrtém kvartálu stouply o 13,7 %. Za bezprecedentní poptávkou po tabletech podle IDC stojí spotřebitelský a vzdělávací segment.

Nepředpokládáme však, že prodeje zůstanou takto dynamické i v dlouhodobém měřítku, jelikož trh stále čelí obrovské konkurenci ze strany notebooků a chytrých telefonů,“ chladí optimismus Anuroopa Natarajová z IDC.

Raketový růst Lenova

Králem tabletů se na konci roku stal Apple, jenž zvýšil prodeje o 19,5 %. Růst podpořilo i uvedení nového 10,2“ iPadu a 10,9“ iPad Airu. Mimořádný kvartál za sebou má Samsung, jenž posílil o 44,9 %; daří se mu zejména v oblasti klasických tabletů.

Dokonce trojciferný růst (o 120,6 %) ve sledovaném období vykázalo Lenovo, jež většinu zařízení dodává do západní Evropy a asijskopacfického regionu. Amazon na čtvrté příčce vyrostl „jen“ o 7,6 %, podařilo se mu ale přeskočit trápící se Huawei.

Čínský výrobce na sklonku loňského roku vykázal 25,7% propad prodejů, přičemž na vině jsou zejména dopady sankcí ze strany Spojených států. Pozitivní jsou pro Huawei solidní prodeje v domácí Číně.

Tabulka 1 – Výsledky globálního trhu tabletů za 4Q20 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 4Q20

Podíl 4Q20

Prodej 4Q19

Podíl 4Q19

Meziroč. změna

1. Apple

19,0

36,5 %

15,9

36,5 %

19,5 %

2. Samsung

10,1

19,4 %

7,0

16,0 %

44,9 %

3. Lenovo

5,6

10,7 %

2,5

5,8 %

120,6 %

4. Amazon

3,6

6,8 %

3,3

7,6 %

7,6 %

5. Huawei

3,3

6,3 %

4,4

10,1 %

-25,7 %

ostatní

10,6

20,4 %

10,5

24,1 %

1,3 %

Celkem

52,2

100,0 %

43,6

100,0 %

19,5 %

Zdroj: IDC

Tabulka 2 – Výsledky globálního trhu tabletů za rok 2020 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 2020

Podíl 2020

Prodej 2019

Podíl 2019

Meziroč. změna

1. Apple

53,2

32,5 %

49,9

34,6 %

6,7 %

2. Samsung

31,3

19,1 %

21,7

15,0 %

44,4 %

3. Huawei

16,0

9,8 %

14,8

10,2 %

8,5 %

4. Lenovo

14,1

8,6 %

8,5

5,9 %

66,4 %

5. Amazon

14,0

8,5 %

13,0

9,0 %

7,5 %

ostatní

35,5

21,6 %

36,7

25,4 %

-3,2 %

Celkem

164,1

100,0 %

144,5

100,0 %

13,6 %

Zdroj: IDC

Graf – Kvartální vývoj podílů největších výrobců tabletů

Graf – Kvartální vývoj podílů největších výrobců tabletů 4Q20

Zdroj: IDC









Úvodní foto: © Scanrail – Fotolia.com

Komentáře