IDC: Globální dodávky chromebooků a tabletů poprvé od začátku pandemie klesly

Trh chromebooků kvůli citelnému nasycení poptávky ve třetím čtvrtletí oslabil takřka o třetinu, dodávky tabletů pak klesly o bezmála desetinu.

IDC: Globální dodávky chromebooků a tabletů poprvé od začátku pandemie klesly



Společnost IDC uvádí, že celosvětový trh chromebooků ve třetím čtvrtletí 2021 meziročně oslabil o 29,8 % na 6,5 milionu kusů. Trh tabletů ve stejném období klesl o 9,4 % na 42,3 milionu kusů. Oba trhy skončily v červených číslech poprvé od začátku pandemie.

Analytici podotýkají, že rozvolňování protiepidemických opatřeních v řadě regionů vedlo k tomu, že docházelo ke zvyšování výdajů na jiné kategorie. Zároveň je nutné brát v potaz, že ve třetím kvartálu 2020 dosahovaly dodávky spotřebitelských zařízení svého vrcholu.

Řada škol a vlád vyčerpala své rozpočty na poskytování zařízení pro výuku na dálku,“ vysvětluje Anuroopa Natarajová z IDC. „V důsledku toho očekáváme, že v blízké budoucnosti dojde k určitému nasycení vzdělávacího trhu.“

To podle ní bude mít přímý dopad na chromebooky, a to zejména na rozvinutých trzích. Natarajová nicméně dodává, že chromebooky ještě stále zažívají boom na rozvíjejících se trzích, ale prodeje v těchto regionech představují méně než 13 % celkového objemu.

Tablety penetrují nejrůznější vertikály

IDC dále informuje, že dodávky tabletů v uplynulém roce rostly vlivem řady faktorů včetně jejich všestranného využití, nedostatku komponent na straně PC a relativně nižšími prodejními cenami.

Navzdory zpomalení poptávky analytici očekávají, že komerční využití tabletů ve vertikálách jako je logistika, zdravotnictví a bankovnictví přetrvá. Pandemie totiž změnila způsob, jakým mnoho z těchto podniků provádí každodenní operace.

Ačkoli za poklesem v těchto kategoriích z velké části stojí snížená poptávka, nezanedbatelným faktorem byla také omezená nabídka,“ komentuje Jitesh Ubrani z IDC.

Kombinace těchto dvou faktorů pravděpodobně vytvoří příležitost pro výrobce PC, protože sdílené komponenty, výrobní kapacita a logistická dostupnost by mohly být přesunuty do jiných kategorií, jako jsou notebooky s Windows či herní počítače,“ uzavírá.

Tabulka 1 – Výsledky globálního trhu tabletů v 3Q21 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 3Q21

Podíl 3Q21

Prodej 3Q20

Podíl 3Q20

Meziroč. změna

1. Apple

14,7

34,6 %

14,0

30,0 %

4,6 %

2. Samsung

7,5

17,7 %

8,4

18,0 %

-11,1 %

3. Amazon

4,7

11,1 %

5,4

11,6 %

-13,3 %

4. Lenovo

4,3

10,1 %

4,2

9,0 %

2,1 %

5. Huawei*

2,3

5,4 %

4,2

9,0 %

-45,9 %

ostatní

8,9

21,1 %

10,5

22,4 %

-14,8 %

Celkem

42,3

100,0 %

46,7

100,0 %

-9,4 %

* bez Honoru

Zdroj: IDC

Tabulka 2 – Výsledky globálního trhu chromebooků v 3Q21 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 3Q21

Podíl 3Q21

Prodej 3Q20 

Podíl 3Q20

Meziroč. změna

1. Lenovo

1,5

23,1 %

1,7

18,0 %

-10,0 %

2. Acer

1,4

20,8 %

1,6

17,1 %

-14,6 %

3. Dell

1,2

18,0 %

1,2

13,4 %

-5,7 %

4. HP

1,1

16,9 %

3,2

35,0 %

-66,1 %

5. Samsung

0,6

8,9 %

0,6

6,2 %

0,2 %

ostatní

0,8

12,3 %

0,9

10,2 %

-15,4 %

Celkem

6,5

100,0 %

9,2

100,0 %

-29,8 %

Zdroj: IDC









Úvodní foto: ChannelWorld

Komentáře