IDC: Evropská poptávka po chytrých domácích zařízeních nejrychleji roste v CEE

I v druhém kvartálu 2019 rostl nejrychleji region střední a východní Evropy. Amazon si vzal zpátky prvenství v segmentu chytrých reproduktorů, Google však zůstává v čele celkového evropského trhu.

IDC: Evropská poptávka po chytrých domácích zařízeních nejrychleji roste v CEE



Společnost IDC uvádí, že evropský trh chytrých zařízení pro chytrou domácnost v druhém čtvrtletí 2019 vyrostl o 17,8 % na 22 milionů kusů. Poptávka ve střední a východní Evropě vykázala nejvyšší meziroční růst, a to o 43,5 %.

Západoevropský trh ovšem i nadále dominuje a absorbuje 86,7 % všech prodejů. Daří se hlavně chytrým reproduktorům – jejich prodej ve sledovaném období meziročně vyskočil o 33,2 % na 4,1 milionu prodaných kusů.

V prvním čtvrtletí se sice nadvlády v segmentu chytrých reproduktorů ujal Google, prvenství mu ale nevydrželo dlouho,“ říká Antonio Arantes z IDC. „Amazon si po uvedení modelu Echo Show 5 vzalo své prvenství zpět.“

Jan Přenosil z IDC dodává, že Google a Amazon jsou nejpopulárnějšími značkami chytrých reproduktorů i v regionu CEE. „Spotřebitelé se při nákupu rozhodují především podle toho, zda zařízení podporuje jejich řeč,“ upozorňuje.

Chytrá zábava, chytrý poslech hudby

Analytická společnost očekává, že evropský trh chytrých zařízení pro domácnost poroste až do roku 2023 v průměru o 14,5 % ročně. O bezmála dvě třetiny všech prodejů by se podle IDC měly postarat segmenty videozábavy a chytrých reproduktorů.

Chytré televizory silně rostly v 2Q18 vlivem sportovních akcí a související propagace,“ říká Arantes. „Tento segment se ale dočká zotavení a dál poroste.“ Prodeje chytrých televizorů v CEE podle Přenosila podpoří i pokračující přechod na standard DVB-T2.

Televizory zůstanou nejsilnější kategorií i do budoucna

Z hlediska produktových kategorií IDC uvádí, že segment chytrých TV a digitálních adaptérů v druhém čtvrtletí 2019 tvořil 56,8 % evropského trhu. Přestože analytici odhadují, že tento segment poroste nejpomaleji, i tak bude v roce 2023 největší kategorií.

Chytré reproduktory ve sledovaném období držely 18,7% podíl na trhu. Kategorie osvětlení, zařízení pro bezpečnost a termostatů celkově představovaly 20,5 % evropského trhu. IDC odhaduje, že do roku 2023 jejich podíl vzroste na 30,1 %.

Tabulka – Top 5 výrobců v 2Q19 (miliony kusů)

Kategorie

Prodej 2Q18

Podíl 2Q18

Prodej 2Q19

Podíl 2Q19

Meziroč. změna

1. Google

2,985

16,0 %

3,480

15,8 %

16,6 %

2. Amazon

2,616

14,0 %

3,363

15,3 %

28,5 %

3. Samsung

2,470

13,2 %

2,872

13,0 %

16,2 %

4. LG

2,020

10,8 %

2,127

9,7 %

5,3 %

5. Sony

1,187

6,4 %

1,191

5,4 %

0,3 %

ostatní

7,397

39,6 %

8,976

40,8 %

21,3 %

Celkem

18,677

100,0 %

21,27

100,0 %

17,8 %

Zdroj: IDC

Tabulka – Prognóza vývoje prodeje podle typu zařízení (miliony kusů)

Kategorie

Prodej 2019

Podíl 2019

Prodej 2023

Podíl 2023

CAGR* 19–23 

video

60,389

56,0 %

77,257

41,7 %

6,4 %

audio

22,490

20,9 %

43,291

23,3 %

17,8 %

zabezpečení

11,625

10,8 %

21,536

11,6 %

16,7 %

osvětlení

6,560

6,1 %

28,495

15,4 %

44,4 %

termostaty

2,909

2,7 %

5,856

3,2 %

19,1 %

ostatní

3,821

3,5 %

9,022

4,8 %

24,0 %

Celkem

107,794

100,0 %

185,457

100,0 %

14,5 %

* složená roční míra růstu

Zdroj: IDC









Úvodní foto: © nyul - Fotolia.com

Komentáře