IDC: Eroze globálního trhu tabletů pokračuje, čeká se na nové hybridní modely

Čtvrtý kvartál 2017 přinesl pokračující pokles globálního prodeje tabletů, ale současně také dvouciferný růst segmentu hybridních modelů. Letošní nástup nových modelů s Windows na platformě ARM může ještě posílit prodej v této oblasti, ale klasické tablety už zřejmě nezachrání nic.

IDC: Eroze globálního trhu tabletů pokračuje, čeká se na nové hybridní modely



Společnost IDC uvádí, že se ve čtvrtém kvartálu 2017 celosvětově prodalo 49,6 milionu tabletů, což představuje meziroční pokles o 7,9 %. Přibližně 6,5 milionu z celkového počtu tvořily hybridní modely s oddělitelnou klávesnicí, jejichž prodej naopak stoupl o 10,3 %.

Jenže to je málo. Za celý rok 2017 totiž prodej hybridních tabletů narostl pouze o 1,6 %, zatímco o rok dříve to bylo o výrazně silnějších 24 %. Analytici však zachovávají opatrný optimismus a hovoří o tom, že tento segment stále má potenciál růst.

Opatrný optimismus díky nové platformě

Ve druhém čtvrtletí 2018 se totiž očekává nástup modelů s Windows na platformě ARM, který může výrazně zamíchat se situací na trhu. IDC však současně varuje, že většina očekávaných zařízení bude spadat do prémiového segmentu a naopak budou chybět modely střední třídy.

Oblast klasických tabletů mezitím pokračuje v poklesu. Za celý rok 2017 se jich prodalo o 7,6 % méně než o rok dříve, na čemž se podepsala obecně nízká poptávka mezi spotřebiteli, kteří dávají přednost chytrým telefonům, případně notebookům či právě hybridním modelům.

Amazon drtí konkurenci, Samsung se propadl

Klasický tablet podle IDC nenabízí dostatečnou hodnotu ani produktivitu. To jej staví na vedlejší kolej a jedinou výraznější možností, jak jej dostat ke spotřebitelům, je učinit z něj vstupní bránu k širšímu ekosystému služeb, jako to dělá například Amazon.

Ten se v závěru roku 2017 stal globální dvojkou právě díky své strategii, která je postavena na levných zařízeních sloužících v zásadě coby nákupní terminály. O úspěchu Amazonu svědčí masivní 50% nárůst prodeje v kontextu skomírajícícho trhu.

Jedničkou trhu však pořád zůstává Apple, který se může opřít o loajální zákazníky ochotné nakupovat nové generace iPadů. Výrobce se zároveň snaží propagovat svůj pokročilý model iPad Pro coby zařízení vhodné k práci a vzdělávání. Jeho výsledky však přesto stouply pouze o 0,6 %.

Na třetí příčku ve čtvrtém kvartálu 2017 spadl Samsung, jehož výsledky se meziročně snížily o 13 % vlivem nízkého prodeje klasických modelů. Na čtvrté místo pak poskočilo Huawei díky 12% zvýšení prodeje, zatímco páté Lenovo zaznamenalo 13% propad.

Tabulka 1 – Výsledky globálního trhu tabletů za 4. kvartál 2017 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej

4Q17

Podíl

4Q17

Prodej

4Q16

Podíl

4Q16

Meziroč.

změna

1. Apple

13,2

26,6 %

13,1

24,3 %

0,6 %

2. Amazon

7,7

15,6 %

5,2

9,6 %

50,3 %

3. Samsung

7,0

14,1 %

8,0

14,9 %

-13,0 %

4. Huawei

3,5

7,1 %

3,2

5,9 %

11,9 %

5. Lenovo

3,1

6,2 %

3,5

6,6 %

-13,1 %

ostatní

15,1

30,4 %

20,8

38,7 %

-27,7 %

Celkem

49,6

100,0 %

53,8

100,0 %

-7,9 %

Zdroj: IDC

Tabulka 2 – Výsledky globálního trhu tabletů za celý rok 2017 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej

2017

Podíl

2017

Prodej

2016

Podíl

2016

Meziroč.

změna

1. Apple

43,8

26,8 %

42,6

24,3 %

3,0 %

2. Samsung

24,9

15,2 %

26,6

15,2 %

-6,4 %

3. Amazon

16,7

10,2 %

12,1

6,9 %

38,0 %

4. Huawei

12,5

7,7 %

9,8

5,6 %

28,0 %

5. Lenovo

10,3

6,3 %

11,0

6,3 %

-6,3 %

ostatní

55,3

33,8 %

72,8

41,7 %

-24,1 %

Celkem

163,5

100,0 %

174,9

100,0 %

-6,5 %

Zdroj: IDC

Graf – Kvartální vývoj podílů největších výrobců tabletů

IDC tablety 4Q17

Zdroj: IDC









Úvodní foto: © petrrunjela - Fotolia.com

Komentáře