IDC: Covidová opatření pomůžou trhu zařízení pro chytrou domácnost k dvoucifernému růstu

Spotřebitelé po celém světě se navzdory ekonomické nejistotě ve velkém pouští do vylepšování domácností chytrými zařízeními. Nejpopulárnější kategorií je videozábava, v závěsu jsou zařízení pro monitorování a bezpečnost domácností.

IDC: Covidová opatření pomůžou trhu zařízení pro chytrou domácnost k dvoucifernému růstu



Společnost IDC informuje, že globální prodeje zařízení pro chytrou domácnost v loňském roce vzrostly o 4,5 % na 801,5 milionu kusů. Trh by měl podle analytiků do roku 2025 růst v průměru o 12,2 % na 1,4 miliardy prodaných zařízení v roce 2025.

Spotřebitelé se podle analytické společnosti i vlivem pandemie covidu-19 začínají ve velkém ohlížet po produktech pro domácí automatizaci, jako jsou například chytré domácí reproduktory.

Trh chytrých domácích zařízení zůstal během pandemie poměrně odolný, ačkoli i on v roce 2020 čelil určitým výzvám – rostoucí nezaměstnanosti, nerovnoměrnému tempu ekonomického oživování či lockdownovým opatřením,“ popisuje Adam Wright z IDC.

Spotřebitelé přesunuli své výdaje z oblastí, jako jsou dovolené či různé kulturní a společenské akce, do domácích vychytávek a domácí zábavy. I proto výrazně rostla poptávka po chytrých reproduktorech či chytrém osvětlení,“ dodává.

Domácí zábava a bezpečnost v čele

IDC uvádí, že lví podíl budoucí poptávky se postarají Spojené státy – zde by trh zařízení pro chytrou domácnost měl růst v průměru o 3,8 % ročně na 451,3 milionu kusů v roce 2025. Druhým největším trhem bude Čína s průměrným ročním růstem o 21,9 %, západoevropský trh poroste v průměru o 14,7 % ročně.

Zatímco rozvinuté trhy nepochybně povedou z hlediska objemu zásilek, očekává se, že rozvíjející se trhy, jako je Indie a Latinská Amerika, se rychle stanou dalším bojištěm společností jako Google a Amazon, které v současné době na trhu chytrých domácnostní dominují,“ komentuje Jitesh Ubrani z IDC.

Největší kategorií bude podle analytiků videozábava, jež by měla tvořit 27,6 % všech zásilek v roce 2025, následované domácími monitorovacími a bezpečnostními systémy, jako jsou například chytré kamery či zámky. Tato kategorie by měla tvořit 21,2 % trhu.

IDC očekává, že růst prodejů chytrých reproduktorů a displejů se v příštích několika letech zpomalí, protože trh je již téměř nasycen a spotřebitelé hledají jiné formy přístupu k chytrým asistentům v domácnosti, jako jsou termostaty, spotřebiče a televize.

Růst trhu v budoucích letech by podle odborníků mohly zpomalit dlouhodobé obavy o bezpečnost a soukromí, cenová citlivost spotřebitelů na vstupní a průběžné náklady na zařízení a služby či ekonomická nejistota vyplývající z volatility pracovních a finančních trhů po celém světě.

Tabulka – Prognóza vývoje prodeje podle typu zařízení (miliony kusů)

Kategorie

Prodej 2020 

Podíl 2020

Prodej 2025

Podíl 2025

CAGR 

'20-'25

video

296,3

37,0 %

393,5

27,6 %

5,8 %

audio

130,7

20,5,%

302,5

21,2 %

13,0 %

domácnost a zabezpečení

164,2

16,3 %

205,9

14,4 %

9,5 %

ostatní

210,3

26,2 %

526,4

36,9 %

20,1 %

Celkem

801,5

100,0 %

1 428,3

100,0 %

12,2 %

Zdroj: IDC









Úvodní foto: © Maksim Šmeljov - Fotolia.com

Komentáře