IDC: Covid zbrzdil dvouciferný růst evropského trhu zařízení pro chytrou domácnost

Trh sice v prvním kvartálu posílil jen o 3,8 %, analytici nicméně prognózují, že do konce roku 2024 poroste v průměru o 61 % ročně. Trh v našem regionu CEE i kvůli poklesu poptávky po chytrých televizorech ve sledovaném obdbobí klesl o 0,3 %.

IDC: Covid zbrzdil dvouciferný růst evropského trhu zařízení pro chytrou domácnost



Společnost IDC uvádí, že evropský trh zařízení pro chytrou domácnost v prvním čtvrtletí 2020 vyrostl o 3,8 % na 22 milionů kusů. Dlouhodobý trend dvouciferného růstu zbrzdila pandemie onemocnění covid-19.

Napříč kategoriemi jsme zaznamenali různé trendy,“ říká Antonio Arantes z IDC. „Tradičně se dařilo chytrým reproduktorům, chytré displeje díky nově uvedeným modelům vykázaly dokonce trojciferný růst.“

Jan Přenosil z IDC dodává, že naopak kategorie chytrých televizorů kvůli problémům s dodávkami oslabila. „Jelikož chytré TV mají největší podíl ve střední a východní Evropě, trh jako celek v tomto regionu klesl o 0,3 %.“

Analytická společnost odhaduje, že evropský trh zařízení pro chytrou domácnost poroste do roku 2024 v průměru o 16,15 % ročně. Dočasný pokles prodejů chytrých TV by však kvůli přetrvávajícím problémům s dodávkami měl pokračovat.

 „Na druhou stranu očekáváme, že kategorie jako jsou drobná zařízení a chytré reproduktory budou i nadále růst, ačkoli výrazně pomalejším tempem, než jsme předpovídali na začátku roku,“ upřesňuje Arantes.

Video zábava v dočasném útlumu

Ve prvním kvartálu 2020 se podle analytické společnosti prodalo 12,4 milionu kusů zařízení pro video zábavu, což představuje meziroční pokles o 2,5 %. IDC zároveň očekává, že v roce 2024 se prodá bezmála 80 milionu kusů zařízení této kategorie.

Chytré reproduktory tvořily 17,4 % trhu; ve sledovaném období se jich dle IDC prodalo 3,9 milionu. Kategorie chytrého osvětlení, zařízení pro zabezpečení domácnosti a termostatů meziročně vyrostly o 9 % na 4,8 milionu a do konce roku 2024 by jejich prodeje v Evropě měly tvořit téměř třetinu trhu.

Z hlediska výrobců se v prvním čtvrtletí dařilo Amazonu, jenž posílil o 23,9 %; lídr trhu Google přitom rostl jen o 3,8 %. Ostatní značky z nejsilnější pětice však vykázaly pokles – Samsung o 15,6 %, LG o 7,1 % Sony o 10,6 %.

Tabulka 1 – Top 5 výrobců v 1Q20 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 1Q20

Podíl 1Q20

Prodej 1Q19

Podíl 1Q19

Meziroč. změna

1. Google

3,711

16,8 %

3,575

16,8 %

3,8 %

2. Amazon

3,482

15,8 %

2,810

13,2 %

23,9 %

3. Samsung

2,407

10,9 %

2,853

13,4 %

-15,6 %

4. LG

1,979

9,0 %

2,129

10,0 %

-7,1 %

5. Sony

1,031

4,7 %

1,154

5,4 %

-10,6 %

ostatní

9,470

42,8 %

8,747

41,2 %

8,3 %

Celkem

22,080

100,0 %

21,268

100,0 %

3,8 %

Zdroj: IDC

Tabulka 2 – Prognóza vývoje prodeje podle typu zařízení (miliony kusů)

Kategorie

Prodej 2020 

Podíl 2020

Prodej 2024

Podíl 2024

CAGR'20-'24

video

57,819

52,5 %

79,976

39,9 %

8,45%

audio

25,594

23,2 %

46,690

23,3 %

16,22 %

osvětlení

7,356

6,7 %

32,562

16,2 %

45,05 %

zabezpečení

11,646

10,6 %

24,299

12,1 %

20,18 %

termostaty

2,938

2,7 %

6,632

3,3 %

22,57 %

ostatní

4,859

4,3 %

10,422

5,2 %

21,02 %

Celkem

110,212

100,0 %

200,581

100,0 %

16,15 %

Zdroj: IDC









Úvodní foto: © nyul - Fotolia.com

Komentáře