IDC: Celosvětový prodej PC i nadále roste dvouciferně, trh táhnou spotřebitelé

Takřka rekordní poptávka spotřebitelů, kteří se ve velkém připravují na práci a studium z domova, zajistila, že trh PC ve třetím čtvrtletí vzrostl o 14,6 %. Z výrobců oslabil jen Dell.

IDC: Celosvětový prodej PC i nadále roste dvouciferně, trh táhnou spotřebitelé



Společnost IDC ve své aktuální zprávě uvádí, že globální dodávky PC (desktopů, notebooků a pracovních stanic) ve třetím kvartálu podle předběžných odhadů meziročně stouply o silných 14,6 % na 81,3 milionu kusů.

Spotřebitelská poptávka a institucionální poptávka se v některých případech přiblížila podle analytiků rekordní úrovni. Mimořádně vysoký zájem byl zejména o gamingové notebooky, chrombooky a v některých případech i notebooky s podporou mobilního připojení.

Kdyby trh neomezovaly problémy související s nedostatkem komponentů, prodej notebooků by v průběhu třetího kvartálu stoupl ještě výrazněji, jelikož apetit spotřebitelů nebyl zcela uspokojený,“ podotýká Jitesh Ubrani z IDC.

PC trh podle analytické společnosti vstoupil do třetího čtvrtletí s velkým množstvím nevyřízených objednávek, přičemž v podobném duchu kvartál i zakončil. Vzhledem k aktuální situaci navíc IDC odhaduje, že se tento stav přenese i do roku 2021.

Spotřebitelé po celém světě potřebují PC k práci a vzdělávání

Co se jednotlivých regionů týče, analytici informují, že dodávky PC v regionu EMEA ve sledovaném období vykázaly vysoký jednociferný růst, přičemž silný zájem o notebooky překonal propad prodejů desktopů.

Dvouciferný růst poptávky zaznamenaly trh v USA i Latinské Americe, přičemž IDC odhalilo podobné trendy jako v EMEA. Pro druhý jmenovaný region navíc šlo o první dvouciferný růst prodejů za posledních pět let.

Zájem o PC rostl i v asijskopacifickém regionu (bez Japonska), byť jen jednociferně. Spotřebitelé nakupují zařízení hlavně pro práci, studium a zábavu z domova. V Japonsku pak trh povzbudil projekt GIGA, jenž distribuuje PC a tablety školákům.

Jediný Dell v mínusu

Většina výrobců ve třetím kvartálu zaznamenala výrazný nárůst prodejů. Lídři Lenovo a HP ve sledovaném období posílili o více než desetinu (11,3 %, resp. 11,2 %), naopak třetí Dell kvůli vyšší orientaci na podnikový segment oslabil o 0,8 %.

Největším skokanem se stal Apple, jenž prodal o 38,9 % PC více než ve stejném období loňského roku. Čtvrtý Acer meziročně vzrostl o 29,3 %, ostatní výrobci pak posílili v průměru o 22,1 %.

Tabulka – Výsledky globálního trhu PC v 3Q20 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 3Q20

Podíl 3Q20

Prodej 3Q19

Podíl 3Q19

Meziroč. změna

1. Lenovo

19,272

23,7 %

17,310

24,4 %

11,3 %

2. HP

18,690

23,0 %

16,805

23,7 %

11,2 %

3. Dell

11,996

14,8 %

12,098

17,1 %

-0,8 %

4. Apple

6,890

8,5 %

4,959

7,0 %

38,9 %

5. Acer

6,005

7,4 %

4,644

6,6 %

29,3 %

ostatní

18,419

22,7 %

15,091

21,3 %

22,1 %

Celkem

81,272

100,0 %

70,907

100,0 %

14,6 %

Zdroj: IDC

Graf – Kvartální vývoj tržních podílů největších hráčů

Graf – Kvartální vývoj tržních podílů největších hráčů

Zdroj: IDC









Úvodní foto: © Jacek Chabraszewski

Komentáře