IDC: Apple posílil pozici na evropském trhu tabletů, celkové prodeje klesly o 11,7 %

Malé tablety nahradily u spotřebitelů velké chytré telefony. Další nadějí pro trh v regionu EMEA je segment tabletů s odnímatelnými klávesnicemi; v roce 2020 by prodej těchto zařízení měl růst dvouciferným tempem.

IDC: Apple posílil pozici na evropském trhu tabletů, celkové prodeje klesly o 11,7 %



Společnost IDC uvádí, že v druhém čtvrtletí 2019 se v regionu EMEA (Evropa, Blízký Východ a Afrika) prodalo necelých 9,6 milionu tabletů, což představuje meziroční pokles o 11,7 %. Trh stále trápí klesající spotřebitelská poptávka a nedostatek inovací.

Dobrou zprávou nicméně je, že se daří tabletům s odnímatelnou klávesnicí – prodej tohoto segmentu ve sledovaném období stoupl o 11,8 %. „K oživení došlo v silnější míře, než jsme očekávali,“ říká Daniel Goncalves z IDC.

Růst podpořily zejména dodávky nového iPadu Air, jenž má spolu se Surface Go potenciál táhnout prodeje vzhůru. Jako zařízení střední třídy s odnímatelnou klávesnicí budou zajímavým produktem pro studenty,“ dodává Goncalves.

Západoevropský trh podle analytiků vykázal pokles o 6,6 %, oblast střední a východní Evropy, Blízkého Východu a Afriky se propadla o 18,7 %. Tablety z hledáčku spotřebitelů vytlačují zejména chytré telefony se sedmi- až osmipalcovým displejem.

Apple uhájil prvenství

Z hlediska výrobců se raduje Apple, jenž v druhém kvartálu 2019 udržel první příčku a zvýšil svůj tržní podíl na 25 %. Dvouciferný pokles si však připsali Samsung (o 13,4 %), Huawei (o 19,6 %) i Lenovo (o 13,2 %).

Amazon ve sledovaném období vykázal vysoký 53,7% růst, a to především v rámci příprav na každoroční slevový den Prime Day, kdy vylepšil svoji řadu cenově dostupných modelů Fire.

Tradiční tablety v útlumu

IDC odhaduje, že trh tabletů v regionu EMEA oslabí o 7,7 % ve třetím kvartálu a o 9,9 % za celý rok 2019. Nekončící útlum v segmentu tradičních tabletů pro spotřebitele by měl vyrovnat komerční segment a prodej konvertibilních tabletů.

V roce 2020 by měl prodej podnikových tabletů s odnímatelnou klávesnicí růst dokonce dvouciferným tempem. Do roku 2023 by pak měl trh podnikových tabletů v regionu EMEA posilovat v průměru o 4,7 % ročně.

Tabulka 1 – Výsledky trhu tabletů v EMEA za 2Q19 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 2Q19

Podíl 2Q19

Prodej 2Q18

Podíl 2Q18

Meziroč. změna

1. Apple

2,408

25,1 %

2,374

21,9 %

1,5 %

2. Samsung

1,995

20,8 %

2,304

21,2 %

-13,4 %

3. Huawei

1,141

11,9 %

1,420

13,1 %

-19,6 %

4. Lenovo

831

8,7 %

957

8,8 %

-13,2 %

5. Amazon

435

4,5 %

283

2,6 %

53,7 %

ostatní

2,778

29,0 %

3,515

32,4 %

-21,0 %

Celkem

9,588

100 %

10,854

100 %

-11,7 %

Zdroj: IDC

Tabulka 1 – Prognóza prodeje tabletů v EMEA podle OS (miliony kusů)

OS

Prodej

2019

Podíl

2019

Prodej

2023

Podíl

2023

CAGR*

'19-'23

1. Android

29,918

69,6 %

26,578

65,8 %

-2,9 %

2. iOS

10,139

23,6 %

9,802

24,3 %

-0,8 %

3. Windows

2,857

6,7 %

3,735

9,2 %

6,9 %

4. Chrome OS

42

0,1 %

277

0,7 %

60,1 %

5. Linux

3

0,0 %

7

0,0 %

24,7 %

Celkem

42,959

100 %

40,399

100 %

-1,5 %

* složená roční míra růstu

Zdroj: IDC









Úvodní foto: © jackfrog - Fotolia.com

Komentáře