IDC: Apple je jedničkou trápícího se trhu tabletů v regionu EMEA

Vinou stále slabé spotřebitelské poptávky se prodej tabletů v regionu EMEA v prvním kvartálu 2019 propadl o 10,9 %. Z mizerné situace dokázal těžit pouze Apple, jehož prodeje meziročně stouply o 16,76 %.

IDC: Apple je jedničkou trápícího se trhu tabletů v regionu EMEA



Společnost IDC uvádí, že trh tabletů v regionu EMEA zaznamenal v prvním čtvrtletí letošního roku další pokles. Trh meziročně oslabil o 10,9 % na 9,7 milionu kusů, na vině je stále slabá poptávka ze strany spotřebitelů.

Nejlépe si ve sledovaném období vedl Apple, který se opět chopil první příčky žebříčku nejsilnějších výrobců v regionu EMEA. IDC dodává, že i nadále pokračuje konsolidace trhu, kdy se slabší značky stahují z trhu.

Propad brzdí komerční poptávka

Komerčnímu sektoru se podle analytické společnosti daří, ovšem tvoří jen zhruba pětinu všech prodejů v regionu, a proto nedokázal zvrátit celkový propad trhu.

U spotřebitelského segmentu nečekáme oživení, což znamená, že orientace na podniky je jediný způsob pro výrobce, jak pokračovat v růstu,“ uvádí Daniel Goncalves z IDC. „Zajímavými sektory jsou finance, retail, doprava i vzdělávání.“

Západoevropský trh tabletů v prvním kvartálu 2019 klesl o 7,7 %, náš region střední a východní Evropy, Blízkého východu a Afriky vykázal dokonce 15,8% propad.

Přestože spotřebitelská poptávka v regionu CEE byla negativní, komerční segment rostl dvouciferným tempem především díky významným dodávkám do telekomunikačního a bankovního sektoru v Polsku,“ dodává Nikolina Jurisicová z IDC.

Apple znovu v čele

Z hlediska pětice nejsilnějších výrobců vykázal významný růst pouze vedoucí Apple, ostatní buď stagnovali či si dokonce připsali dvouciferný propad. Ten se týká například druhého Samsungu, jenž v prvním čtvrtletí 2019 oslabil o 11,42 %.

Na třetí příčce skončilo Huawei s minimálním růstem o 0,54 %, nejhorší výsledek má na svědomí čtvrté Lenovo s propadem o celých 39,60 %. IDC uvádí, že Lenovo se ve své strategii více soustředí na trh s PC.

Páté místo udržel Amazon s poklesem o 1,49 %, a to hlavně díky nabídce cenově dostupného tabletu Fire. Ostatní výrobci zaznamenali pokles prodejů o 20,60 %.

Tabulka  Výsledky trhu tabletů v regionu EMEA v 1Q19 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 1Q19

Podíl 1Q19

Prodej 1Q18

Podíl 1Q18

Meziroč. změna

1. Apple

2,314

23,95 %

1,982

18,28 %

16,76 %

2. Samsung

2,212

22,89 %

2,497

23,02 %

-11,42 %

3. Huawei

1,045

10,81 %

1,039

9,58 %

0,54 %

4. Lenovo

0,644

6,66 %

1,066

9,83 %

-39,60 %

5. Amazon

0,323

3,34 %

0,328

3,02 %

-1,49 %

ostatní

3,124

32,33 %

3,934

36,27 %

-20,60 %

Celkem

9,661

100,0 %

10,846

100,0 %

-10,93 %

Zdroj: IDC

Tabulka – Prognóza vývoje trhu tabletů v regionu EMEA (miliony kusů)

Operační systém

Prodej 2019 

Podíl 2019

Prodej 2023 

Podíl 2023

CAGR*

19-23

1. Android

31,005

70,16 %

27,966

65,86 %

-4,06 %

2. iOS

9,782

22,14 %

9,402

22,14 %

-0,96 %

3. Windows

3,334

7,57 %

4,816

11,34 %

7,31 %

4. Chrome

0,058

0,13 %

0,279

0,66 %

72,45 %

Celkem

44,189

100,0 %

42,463

100,0 %

-2,29 %

* složená roční míra růstu
Zdroj: IDC









Úvodní foto: © bloomua - Fotolia.com

Komentáře