Growww Digital: České e-shopy díky covidu zažívají nebývalý boom, pronikají i do zahraničí

E-shopy podle analýzy investovaly do rozvoje nákupních kanálů, inovací i digitálního marketingu. Internetoví prodejci, kteří na domácí půdě posílili, se podle agentury navíc rozhlížejí i po zahraničních trzích.

Growww Digital: České e-shopy díky covidu zažívají nebývalý boom, pronikají i do zahraničí



Společnost Growww Digital informuje, že vliv pandemie covidu-19 ukázal, jak je důležité prodávat produkty a služby online. Přes počáteční chaos zažilo internetové obchodování v České republice, na Slovensku i v Maďarsku nevídaný růst.

Z důvodu uzavření kamenných prodejen se nákupy přesunuly do online prostředí a změnilo se nákupní chování napříč segmenty. Online prodejci, kteří byli připraveni, zažili podle analytiků nejlepší rok ve své historii.

Výrazný nárůst oblasti e-commerce je podle našich údajů o investicích do reklamy od více než 340 středoevropských a východoevropských internetových obchodů patrný i v prvních měsících letošního roku,“ říká László Szabó, spoluzakladatel a ředitel rozvoje digitální agentury Growww Digital.

Do online prostředí se přesunuli i „kamenní“ zákazníci

Pokles investic podle něj zaznamenala Česká republika pouze v prosinci. Rovněž do otevřených nákupních center před Vánoci, kdy byl prodej opět povolen, dorazilo méně lidí než před rokem.

V důsledku nejistoty, zda vláda opatření před svátky rozvolní, si část lidí dárky obstarala na internetu ještě před otevřením kamenných prodejen. Obrovský nárůst zaznamenal český e-commerce právě v říjnu a listopadu.

Z údajů Growww Digital o reklamě středoevropských a východoevropských e-shopů vyplývá, že s koncem roku, kdy se české obchody znovu uzavřely, se opět zvýšila poptávka u online obchodníků.

Důležitý je i digitální marketing

Agentura uvádí, že pro internetové obchodníky je i letošní rok výzvou a příležitostí. Zažíváme boom u online nakupování a v dalších minimálně třech měsících Growww Digital očekává pokračování tohoto trendu.

E-shopy se ale musí připravit na nápor zákazníků, naskladnit zboží, rozšířit logistiku a zajistit subdodavatele, aby uspokojily nárůst poptávky. Předpokládáme, že i v případě, kdy se online poptávka po zrušení omezení zmírní, její dopad bude zachován podobně, jako tomu bylo v prvních vlnách uzávěr,“ odhaduje Szabó.

Podle zkušeností Growww Digital si firmy více uvědomují důležitost e-commerce a pouští se do vylepšování nabídky produktů, zlepšení vlastního webu nebo investic do digitálního marketingu.

Na začátku pandemie byla česká a slovenská e-commerce ve výdajích na marketing nejopatrnější ze všech zemí střední Evropy. Tržní poptávka v online se však v krátkém čase rapidně zvýšila, čímž se postupně posilovaly investice do marketingových aktivit,” popisuje Szabó.

Expanze láká

Growww Digital uvádí, že výrazné posílení e-commerce v pandemickém období se promítlo také do uvažování firem o expanzi na další trhy. Přestože expanze českých e-shopů začíná obvykle na Slovensku, firmy se nebojí ani dalších zemí.

V roce 2020 expandovaly české a slovenské e-shopy nejvíce do Maďarska, Rumunska a Slovinska. Také letos se jeví expanze e-shopu do zahraničí jako vhodná příležitost. Kromě růstu e-commerce v dané zemi a oslovení nových zákazníků je podle agentury výhodou daňová optimalizace a globální obchodní vztahy.

Do popředí zájmu se dostává Chorvatsko nebo Ukrajina. V pohledu na profitabilitu je podle Growww Digital dobré uvažovat nad obdobím 1,5 až 3 roky v kterékoliv nové zemi.

Zdroj: Growww Digital








Úvodní foto: © tashatuvango - Fotolia.com

Komentáře