Hlavní navigace

GfK: Disruptivní změny jsou výzvou pro distributory i prodejce

29. 2. 2016
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: ChannelWorld
Technologické inovace budou zrychlovat a přinášet stále nové obchodní modely. Prodejci a distributoři se tomu musí podle GfK přizpůsobit. Co můžete od trhu očekávat?

Prezentace GfK na Distree EMEA 2016 se nesla v duchu „pokrok nezastavíš“, naopak vývoj a disruptivní změny v technologiích budou stále zrychlovat a přinášet nové obchodní modely. Uvedl to ve své přednášce Rudy Aunkofer, global research director IT v GfK.

Disruptivní změny, které mění celá odvětví a vertikály, často atakují malé trhy, segmenty se slabou kupní sílou a nízkou penetrací. Mají díky tomu velký potenciál objemového růstu a schopnost zaujmout nové zákazníky zákazníků.

Podle Aunkofera však disruptivní technologie musejí čelit nízkým hrubým maržím, celkově menší velikosti trhů a často přinášejí z počátku jednodušší produkty a služby.

To vše představuje výzvy pro distribuci a prodejce, kteří tyto transformace v technologiích musí zvládat. Zároveň se musejí připravit na to, že s rostoucím množstvím technologických inovací jich však bude také stále více na trhu selhávat.

Obchodní výzvy

Z pohledu rolí distributorů a prodejců tedy poroste důležitost výběru produktů a schopnost naplnit zákazníkova očekávání a získat jeho důvěru. Klíčovými kompetencemi podle GfK bude tradiční schopnost vybírat správné produkty a filtrovat je podle jejich kvality. Tyto své dovednosti by partneři také měli komunikovat směrem do trhu.

GfK vidí čtyři základní dovednosti prodejců: výběr (šíře nabízených produktů, souvisejících služeb a informací), kvalita (produktů i poskytovaných služeb), selekce (návrh a doporučení vybraných produktů na míru zákazníkovi situace) a distribuce (garantovaná dostupnost a doba dodání zboží).

Po čem roste poptávka

Přibližný pohled na trh ve střední a východní Evropě podávají čísla GfK za loňský rok. Nejsilnější zastoupení v roce 2015 měly stále notebooky (41 %) následované tablety (41 %). Největšímu růstu (z malých čísel) se pak těší hybridní a konvertibilní zařízení.

Graf: Podíly form factorů v roce 2015

Podíly form factorů v roce 2015Zdroj: GfK

Při pohledu na výsledky v západní Evropě u nás můžeme v dalším období očekávat stagnaci tabletů a růst podílu konvertibilních zařízení na úkor notebooků.

Blížící se konec tržního životního cyklu tabletů ukazuje i graf vývoje jejich prodejů a ceny v regionu EMEA za posledních pět let.

Graf: Vývoj poptávky po tabletech s OS Android a iOS v EMEA

Vývoj poptávky po tabletech s OS Android a iOS v EMEA

 

Zdroj: GfK

Wearables

Podle analytiků GfK by globální trh nositelné elektroniky měl růst o 58 % na celkových 122 milionů eur. Z koláče si nejvíce samozřejmě ukousnou USA (50 mil. eur), Čína (33 mil. eur) a západní Evropa (17,4 mil. eur).

Loni se v Evropě podle GfK prodalo téměř devět milionů kusů wearables, z toho polovinu tvořily chytré hodinky a necelou třetinu monitory zdraví. V dodávkách vede Velká Británie před Německem, Francií, Itálií, Španělském a Švýcarském.

Pozitivní efekt na růst může mít rostoucí rozmanitost zařízení. Zatímco před dvěma lety téměř celý trh představovalo 33 značek chytrých hodinek, o rok později již na trh dodávalo 270 brandů. Podobně tak se téměř ztrojnásobil počet výrobců zařízení pro sledování zdravotního stavu a fitness trackerů.

Chytrá domácnost

Z celosvětového dotazování GfK mezi 7 000 domácnostmi vyplývá, že 91 % z nich již má nějaké povědomí o chytré domácnosti a 68 % již nese nějaké znalosti.

Mezi hlavními bariérami nákupu respondenti uváděli vysoké náklady (36 %) a špatné připojení k internetu (25 %). Naopak necelá čtvrtina uvedla, že nevidí žádné překážky pro pořízení.

Chytré domácnosti mají mezi nejviditelnějšími disruptivními technologiemi mezi dotázanými spotřebiteli druhý největší očekávaný dopad na život lidí (51 %). Lépe si vedou mobilní platby (54 %), o něco hůře pak 3D tisk (41 %) a wearables (33 %).

Nejčastěji jako možné využití chytré domácnosti respondenti nepřekvapivě vidí zabezpečení, řízení el. energie a osvětlení a trochu méně pak zábavu, konektivitu a další připojené spotřebiče v domácnosti.

Vývoj v prodejních kanálech

Rozpad prodeje IT na jednotlivé kanály ve střední a východní Evropě podle GfK je z našeho pohledu při nejmenším rozpačitý. Podle analytiků loni celý trh v regionu rostl o 3 %, z toho e-tail měl klesat o 5 %. Když se podíváme na 24 % růst Alzy a 20 % růst CZC.cz, nechce se tomu ani věřit (pokud růst negenerovaly hlavně přeprodeje a export).

Podle GfK se příliš nedařilo ani specializovaným prodejcům (- 2 %) a širokosortimentní resellery čekal jen mírný růst. Naopak velké (9 %) zlepšení analytici změřili u velkých resellerů.

Graf: Podíl a změny obratů prodejních kanálů v roce 2015

 Podíl a změny obratů prodejních kanálů v roce 2015

Zdroj: GfK

Na co se připravit

S čím se podle analytiků budou letos prodejní kanály a distribuce v Evropě potýkat nejvíce? Buzzwordy jako „smart“, tedy chytrá zařízení, už nepotáhnout tak jako doposud. Růstu se mají naopak těšit high-tech hardware, software i služby.

Channelworld_ozveny

Rada na závěr zní trochu úsměvně: musíte se zaměřit na své silné stránky a unikátní obchodní nabídky (unique selling proposition). Tohle bude skutečně zásadní výzva, protože s „originální USP“ se snaží přijít snad úplně každý.

Zdroj: ChannelWorld

Byl pro vás článek přínosný?

Čtěte dále

AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
IDC: Dodávky nositelné elektroniky by příští rok mohly růst dvouciferně
IDC: Dodávky nositelné elektroniky by příští rok mohly růst dvouciferně
Své finance můžete řídit kompletně z mobilního telefonu. Jak na to?
Své finance můžete řídit kompletně z mobilního telefonu. Jak na to?
GFI Software: Úspěšnost útoků zvyšuje podceňování hrozeb i neopatrnost uživatelů
GFI Software: Úspěšnost útoků zvyšuje podceňování hrozeb i neopatrnost uživatelů
Reportáž: Dusíková show a spousta novinek na eD Expo 2024
Reportáž: Dusíková show a spousta novinek na eD Expo 2024
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?