GfK: Český trh elektroniky a spotřebičů vyrostl v závěru roku 2017 o 3 %

V posledním čtvrtletí se dařilo většině kategorií s výjimkou stagnujících telekomunikací a klesajících fotoaparátů. Za celý rok 2017 pak vyrostly všechny kategorie kromě IT.

GfK: Český trh elektroniky a spotřebičů vyrostl v závěru roku 2017 o 3 %



Pravidelná zpráva GfK TEMAX uvádí, že český trh s technickým spotřebním zbožím zaznamenal v posledním čtvrtletí roku 2017 meziroční nárůst o 2,8 % na 26,39 miliardy Kč. Za celý rok pak trh vyrostl o 3,1 % na 77,06 miliardy.

Na pozitivním vývoji se v posledním kvartálu podílely téměř všechny sektory s výjimkou telekomunikací a fota. Nejvyšší růst už tradičně vykázaly oblasti malých i velkých domácích spotřebičů.

IT v závěru roku rostlo, celkově však klesalo

Kategorie IT zaznamenala v závěru roku mírný pozitivní vývoj o 0,3 %, za kterým stál především nárůst průměrných cen napříč celým segmentem. Nejvíce ceny narostly u tabletů a přenosných počítačů, a to téměř o 10 %.

Negativně se pak vyvíjel trh tabletů s pokračujícím meziročním poklesem objemu. IT bylo současně jedinou kategorií z celého trhu, která zaznamenala pokles za celý rok 2017 ve srovnání s rokem 2016, a sice o 1,6 %.

Telekomunikace ve vánoční sezóně stagnovaly

Pozitivní trendem v oblasti telekomunikací byla rostoucí poptávka po chytrých telefonech s větší uhlopříčkou. Kladný vývoj byl zaznamenán také u vývoje cenové hladiny chytrých telefonů. Negativní vývoj byl naopak zaznamenán u prodeje telefonů podporujících pouze jednu SIM.

Přesto telekomunikace v závěru roku neoslnily a obrat v této kategorii byl prakticky totožný jako o rok dříve. Za celý rok 2017 si však tato kategorie meziročně polepšila o 4,7 % oproti roku 2016 a představovala tak jednu ze silnějších oblastí trhu.

Kancelářská technika rostla díky inkoustu

Kategorie kancelářské techniky v posledním kvartálu 2017 vyrostla o poměrně silných 5,7% V pozitivních trendech pokračoval sektor inkoustových tiskáren, kde došlo k meziročnímu růstu objemu prodeje inkoustových tiskáren o více než 20 %.

Meziroční nárůst zaznamenala také multifunkční inkoustová zařízení, zatímco v případě laserových modelů klesaly prodeje zařízení v obou hlavních kategoriích. Za celý rok 2017 se obrat této kategorie zvýšil o 4,6 %.

Audio a video si vedlo dobře

Kategorie spotřební elektroniky vyrostla v posledním čtvrtletí 2017 o 2,2 %, což je podstatně silnější výsledek než 0,2% růst za celý kalendářní rok. V kategorii TV pokračoval posun poptávky směrem k větším úhlopříčkám a technologiím s vyšší kvalitou obrazu, což vede k růstu cen.

V kategorii audia vykázaly všechny sledované kategorie dvouciferný růst prodeje. Negativně se naopak vyvíjel podíl segmentu televizí s prohnutou obrazovkou a pokračoval také propad prodeje set-top-boxů a videopřehrávačů.

Foto opět klesalo, ne však drasticky

Jak už je dlouhodobě zvykem, v kategorii fota byla pozitivním trendem rostoucí váha kompaktních fotoaparátů s výměnným objektivem, ale současně pokračoval dvouciferný pokles poptávky po kompaktech s pevným objektivem.

Obrat se v posledním kvartálu 2017 propadl o 4,7 %, což byl nejhorší výsledek ze všech sledovaných kategorií, za celý rok pak foto vyrostlo o 0,3 %. Nutno dodat, že v předchozích letech bylo běžné, že tento segment klesal dvouciferně, lze tedy hovořit jisté o stabilizaci.

Velké domácí spotřebiče stabilně rostou

Všechny produktové skupiny velkých domácích spotřebičů vykázaly ve čtvrtém kvartálu meziroční nárůst. Nejdynamičtější kategorií byly sušičky prádla s více než 20% zlepšením a myčkami s meziročním přírůstkem o více než 10 %.

Jedním z mála negativních trendů byla klesající průměrná cena sušiček. Celkově tato kategorie dosáhla 7,4% meziročního růstu v posledním kvartálu 2017 a 6,1% růstu za celý rok.

Malé domácí spotřebiče opět táhly trh

Malé spotřebiče byly v nejdynamičtější kategorií trhu s 9% růstem v posledním kvartálu a 10% růstem za celý loňský rok. Pozitivní trend byl zaznamenán zejména u kategorie kávovarů, které byly nejsilněji rostoucí kategorií na českém trhu.

Stolní mixéry a smoothie už nevykazují tak výrazný růst jako v minulém roce. V posledních měsících dokonce tato kategorie klesá, což se nepříznivě odrazilo na celkovém vývoji produktové skupiny kuchyňských robotů a mixérů.

Tabulka – Vývoj hodnoty prodeje v jednotlivých segmentech trhu technického spotřebního zboží

GfK TEMAX CZ 4Q17

 

Zdroj: GfK








Úvodní foto: .shock - Fotolia.com

Komentáře