Pravidelná zpráva společnosti Gartner uvádí, že v posledním kvartálu 2017 došlo k historicky prvnímu poklesu globálního prodeje chytrých telefonů. Celkově se v závěru roku prodalo 407,8 milionu těchto zařízení, což představuje meziroční snížení o 5,6 %. Za poklesem stály podle Gartneru dva hlavní faktory.
Podle ředitel výzkumu Anshula Gupty šlo zaprvé o preference uživatelů na rozvojových trzích, kteří namísto levných chytrých telefonů dávali přednost kvalitním „hloupým“ modelům. Zadruhé pak hrály roli prodloužené životní cykly, jinými slovy si uživatelé v průměru nechávají svá zařízení déle než dříve.
Nepříznivý závěr nestačil na „potopení“ výsledků za celý rok. Celkově se vloni celosvětově prodalo 1,53 miliardy chytrých telefonů, což představuje 2,7% zvýšení oproti roku 2016. Dodejme však, že ačkoliv nešlo o pokles, jednalo se o výrazně pomalejší růst než v uplynulých letech.
Lídři se trápili, Xiaomi slaví velký návrat
Z hlediska výrobců zůstávaly trendy prakticky nezměněné. Lídři trhu Samsung a Apple zaznamenali v posledním kvartálu 2017 jednociferný pokles výsledků, zatímco čínští výrobci rostli. Už se však nejednalo – s jednou výjimkou – o tak závratná čísla jako v uplynulých letech.
Třetí Huawei si například polepšilo „jen“ o 7,6 %, což v kontextu klesajícího trhu není špatné a výrobce díky tomu pokořil 10% hranici z hlediska podílu, ovšem doby masivního růstu této značky jsou zřejmě pryč. Vítězem posledního čtvrtletí je tak Xiaomi, kterému se podařil velký návrat.
Tento čínský výrobce vykázal meziroční nárůst prodeje o bezmála 79 % a úspěšně se vrátil do první pětice. Až páté proto skončilo rovněž čínské Oppo, které si meziročně pohoršilo o 3,9 % a ukázalo tak, že ani dravé asijské značky nemohou růst donekonečna.
Dlužno dodat, že při pohledu na výsledky za celý rok však vše vypadá „při starém“. Samsungu se podařilo mírně vyrůst, Apple stagnoval a trojice čínských výrobců rostla dvouciferným tempem. Úspěch Xiaomi ze závěru roku nestačil na pozici v celoročním žebříku a místo něj v tabulce najdeme Vivo.
Tabulka 1 – Výsledky globálního trhu chytrých telefonů za 4. kvartál 2017 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 4Q17 |
Podíl 4Q17 |
Prodej 4Q16 |
Podíl 4Q16 |
Meziroč. změna |
1. Samsung |
74,026 |
18,2 % |
76,782 |
17,8 % |
-3,6 % |
2. Apple |
73,175 |
17,9 % |
77,038 |
17,8 % |
-5,0 % |
3. Huawei |
43,887 |
10,8 % |
40,803 |
9,4 % |
7,6 % |
4. Xiaomi |
28,187 |
6,9 % |
15,751 |
3,6 % |
78,9 % |
5. Oppo |
25,660 |
6,3 % |
26,704 |
6,2 % |
-3,9 % |
ostatní |
162,908 |
39,9 % |
195,059 |
45,1 % |
-16,5 % |
Celkem |
407,845 |
100,0 % |
432,140 |
100,0 % |
-5,6 % |
Zdroj: Gartner
Tabulka 2 – Výsledky globálního trhu chytrých telefonů za rok 2017 podle výrobců (kusů)
Výrobce |
Prodej 2017 |
Podíl 2017 |
Prodej 2016 |
Podíl 2016 |
Meziroč. změna |
1. Samsung |
321,263 |
20,9 % |
306,446 |
20,5 % |
4,8 % |
2. Apple |
214,924 |
14,0 % |
216,064 |
14,4 % |
-0,5 % |
3. Huawei |
150,534 |
9,8 % |
132,824 |
8,9 % |
13,3 % |
4. Oppo |
112,124 |
7,3 % |
85,299 |
5,7 % |
31,4 % |
5. Vivo |
99,684 |
6,5 % |
72,408 |
4,8 % |
37,7 % |
ostatní |
638,004 |
41,5 % |
682,915 |
45,7 % |
-6,6 % |
Celkem |
1 536,535 |
100,0 % |
1 495,959 |
100,0 % |
2,7 % |
Zdroj: Gartner
Tabulka 2 – Výsledky globálního trhu chytrých telefonů za rok 2017 podle OS (kusů)
OS |
Prodej 2017 |
Podíl 2017 |
Prodej 2016 |
Podíl 2016 |
Meziroč. změna |
Android |
1 320,118 |
85,9 % |
1 268,562 |
84,8 % |
4,0 % |
iOS |
214,924 |
14,0 % |
216,064 |
14,4 % |
-0,5 % |
ostatní |
1,493 |
0,1 % |
11,332 |
0,8 % |
-86,8 % |
Celkem |
1 536,535 |
100,0 % |
1 495,959 |
100,0 % |
2,7 % |
Zdroj: Gartner