Gartner: Globální trh chytrých telefonů má za sebou první pokles ve své historii

23. 2. 2018
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: © Romolo Tavani - Fotolia.com
Nedostatečná poptávka po levných modelech a tendence uživatelů oddalovat nákup nových zařízení. To jsou podle Gartneru hlavní důvody historicky prvního poklesu globálního prodeje chytrých telefonů.

Pravidelná zpráva společnosti Gartner uvádí, že v posledním kvartálu 2017 došlo k historicky prvnímu poklesu globálního prodeje chytrých telefonů. Celkově se v závěru roku prodalo 407,8 milionu těchto zařízení, což představuje meziroční snížení o 5,6 %. Za poklesem stály podle Gartneru dva hlavní faktory.

Podle ředitel výzkumu Anshula Gupty šlo zaprvé o preference uživatelů na rozvojových trzích, kteří namísto levných chytrých telefonů dávali přednost kvalitním „hloupým“ modelům. Zadruhé pak hrály roli prodloužené životní cykly, jinými slovy si uživatelé v průměru nechávají svá zařízení déle než dříve.

Nepříznivý závěr nestačil na „potopení“ výsledků za celý rok. Celkově se vloni celosvětově prodalo 1,53 miliardy chytrých telefonů, což představuje 2,7% zvýšení oproti roku 2016. Dodejme však, že ačkoliv nešlo o pokles, jednalo se o výrazně pomalejší růst než v uplynulých letech.

Lídři se trápili, Xiaomi slaví velký návrat

Z hlediska výrobců zůstávaly trendy prakticky nezměněné. Lídři trhu Samsung a Apple zaznamenali v posledním kvartálu 2017 jednociferný pokles výsledků, zatímco čínští výrobci rostli. Už se však nejednalo – s jednou výjimkou – o tak závratná čísla jako v uplynulých letech.

Třetí Huawei si například polepšilo „jen“ o 7,6 %, což v kontextu klesajícího trhu není špatné a výrobce díky tomu pokořil 10% hranici z hlediska podílu, ovšem doby masivního růstu této značky jsou zřejmě pryč. Vítězem posledního čtvrtletí je tak Xiaomi, kterému se podařil velký návrat.

Tento čínský výrobce vykázal meziroční nárůst prodeje o bezmála 79 % a úspěšně se vrátil do první pětice. Až páté proto skončilo rovněž čínské Oppo, které si meziročně pohoršilo o 3,9 % a ukázalo tak, že ani dravé asijské značky nemohou růst donekonečna.

Dlužno dodat, že při pohledu na výsledky za celý rok však vše vypadá „při starém“. Samsungu se podařilo mírně vyrůst, Apple stagnoval a trojice čínských výrobců rostla dvouciferným tempem. Úspěch Xiaomi ze závěru roku nestačil na pozici v celoročním žebříku a místo něj v tabulce najdeme Vivo.

Tabulka 1 – Výsledky globálního trhu chytrých telefonů za 4. kvartál 2017 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej

4Q17

Podíl

4Q17

Prodej

4Q16

Podíl

4Q16

Meziroč.

změna

1. Samsung

74,026

18,2 %

76,782

17,8 %

-3,6 %

2. Apple

73,175

17,9 %

77,038

17,8 %

-5,0 %

3. Huawei

43,887

10,8 %

40,803

9,4 %

7,6 %

4. Xiaomi

28,187

6,9 %

15,751

3,6 %

78,9 %

5. Oppo

25,660

6,3 %

26,704

6,2 %

-3,9 %

ostatní

162,908

39,9 %

195,059

45,1 %

-16,5 %

Celkem

407,845

100,0 %

432,140

100,0 %

-5,6 %

Zdroj: Gartner

Tabulka 2 – Výsledky globálního trhu chytrých telefonů za rok 2017 podle výrobců (kusů)

Výrobce

Prodej

2017

Podíl

2017

Prodej

2016

Podíl

2016

Meziroč.

změna

1. Samsung

321,263

20,9 %

306,446

20,5 %

4,8 %

2. Apple

214,924

14,0 %

216,064

14,4 %

-0,5 %

3. Huawei

150,534

9,8 %

132,824

8,9 %

13,3 %

4. Oppo

112,124

7,3 %

85,299

5,7 %

31,4 %

5. Vivo

99,684

6,5 %

72,408

4,8 %

37,7 %

ostatní

638,004

41,5 %

682,915

45,7 %

-6,6 %

Celkem

1 536,535

100,0 %

1 495,959

100,0 %

2,7 %

Zdroj: Gartner

bitcoin školení listopad 24

Tabulka 2 – Výsledky globálního trhu chytrých telefonů za rok 2017 podle OS (kusů)

OS

Prodej

2017

Podíl

2017

Prodej

2016

Podíl

2016

Meziroč.

změna

Android

1 320,118

85,9 %

1 268,562

84,8 %

4,0 %

iOS

214,924

14,0 %

216,064

14,4 %

-0,5 %

ostatní

1,493

0,1 %

11,332

0,8 %

-86,8 %

Celkem

1 536,535

100,0 %

1 495,959

100,0 %

2,7 %

Zdroj: Gartner

Čtěte dále

Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Canalys: Trh chytrých náramků a hodinek vyrostl o 3 %, o trůn se dělí Apple s Xiaomi
Canalys: Trh chytrých náramků a hodinek vyrostl o 3 %, o trůn se dělí Apple s Xiaomi
ComSource: Čtvrtinu dat posílaných z mobilu na internet tvoří obsah na sociální sítě
ComSource: Čtvrtinu dat posílaných z mobilu na internet tvoří obsah na sociální sítě
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
Obchodní rozchod, Ingram Micro ukončuje spolupráci s Broadcomem
Obchodní rozchod, Ingram Micro ukončuje spolupráci s Broadcomem