Gartner: Generace Z se v pracovním prostředí chová jinak než mileniálové

Zaměstnanci generace Z jsou podle Gartneru podobnější generaci X než mileniálům. Jsou ochotní tvrdě pracovat a budovat kariéru v rámci jedné společnosti, ale neradi sdílí prostor s ostatními.

Gartner: Generace Z se v pracovním prostředí chová jinak než mileniálové



Výzkum generace Z provedený společností Gartner a představený na konferenci Gartner IT Symposium v Barceloně naznačil, že v roce 2025 bude právě generace Z nejlépe schopna navrhovat nové úspěšné digitální funkce.

Gartner uvádí, že generace Z (osoby narozené mezi lety 1995 a 2010) je často v pracovním prostředí špatně vnímána a řízena v domnění, že je možné k ní přistupovat stejně jako k mileniálům.

Ačkoliv se jim říká postmileniální generace, ve skutečnosti mají Z s mileniály jen málo společného. Není proto vhodné řídit a vést je v práci stejným způsobem jako mileniály,“ říká ředitel výzkumu Gartner Daniel Sanchez Reina.

Společnost vysvětluje, že generaci Z není třeba učit „myslet digitálně“ – mají pro to nejlepší předpoklady a umí odhadnout potřeby uživatelů a zákazníků v digitální společnosti. „Mají výbornou výchozí pozici k posouzení možné hodnoty budoucích digitálních produktů a služeb,“ dodává Reina.

Vývoj digitálních produktů svěřte do rukou nejmladších

Analytici Gartneru odhadují, že v roce 2025 to budou právě pracovníci z generace Z, kdo zvládne nejlépe navrhovat digitální produkty a služby, jichž si zákazníci a společnost budou cenit.

Při hledání digitálních talentů by se proto CIO měli zaměřit na zvládnutí kultury generace Z a na její řízení v práci. Měli by je poznat, chápat jejich hodnoty a sociální návyky na pracovišti. Měli by také respektovat, že je třeba zvolit odlišný přístup a styl řízení než u předchozích generací,“ vysvětluje Reina.

První zkušenosti podnikové exekutivy při práci s generací Z naznačují některé zásadní rozdíly. Své otázky například kladou až překvapivě přímo – jsou tedy obecně přímější, umí se ale ptát a učit od zkušenějších kolegů.

Zkušenosti dalších manažerů naznačují, že jde o plně technologickou generaci s obrovskou sebedůvěrou, zároveň ale autonomní, ochotnou pracovat tvrdě, asertivní a mnohem náročnější než mileniálové.

S open space na ně nechoďte

Gartner dále uvádí, že zaměstnanci z generace Z preferují své vlastní pracovní prostředí – neradi sdílí prostor s ostatními. Na druhou stranu se od začátku zajímají o to, jak budou přispívat chodu společnosti, často chtějí děla přínosné věci a zanechat stopu.

Podle společnosti si velmi cení svého času a chtějí podobně znát model, podle nějž budou odměňováni, očekávají pravidelná povýšení, nebo alespoň navyšování platu výměnou za věrnost zaměstnavateli.

Analytici Gartneru také naznačují, že příslušníci generace Z jsou pragmatičtí a zajímají se podrobně o nepeněžní kompenzace jako je nadstandard zdravotní péče, důchodové příspěvky a dlouhodobé benefity – jsou v tom blíže generací X než mileniálům.

Kariéristi od plenek

Společnost poukazuje na to, že „zetkaři“ si často plánují kariéru od samého počátku – od prvního zaměstnání a jsou ochotni věnovat čas rozvoji svých dovedností a obecně věcem, které zvyšují jejich šance na kariérní růst.

Přestože mají obrovské ambice osobního růstu, tak nejsou, na rozdíl od mileniálů, pracovními fluktuanty – spíše chtějí měnit role, nebo podnikat. „Dávají přednost rozvoji svých dovedností, vítají smysluplná školení a tíhnou ke kariérnímu růstu v rámci jednoho podniku, spíše než k pracovní fluktuaci,“ říká Reina.

Generace Z podle analytiků Gartneru preferuje mnohostrannost (v kontrastu k mileniálům, kteří se spíš specializují), CIO by je proto měli podporovat ve zkoušení kariérních alternativ v rámci týmu či podniku.

CIO by k nim měli přistupovat jako vedoucí-mentor, učit je praktické dovednosti a jít jim příkladem, spíše než je koučovat a motivovat (čemuž dávají přednost mileniálové). Generace Z chce být respektována a odměňována za to, co skutečně zná a umí, nikoliv pro svůj potenciál,“ uzavírá Reina.

Zdroj: Gartner:








Úvodní foto: Foto: © Yuri Arcurs - Fotolia.com

Komentáře