Evropa v datech: Češi v karanténě utrácí přes internet dvakrát více

Analytický projekt Evropa v datech zjistil, že jen za první tři týdny karantény se objem online nákupů zdvojnásobil. Nákupy potravin přes internet pak vzrostly dokonce o 283 %. Celkový objem plateb v březnu meziročně klesl o zhruba 0,5 %.

Evropa v datech: Češi v karanténě utrácí přes internet dvakrát více



Iniciativa Evropa v datech uvádí, že přechod k bezhotovostním platbám během probíhající pandemie zrychlil; lidé se totiž ve velké míře začali spoléhat na nákupy přes internet. Za první tři týdny karantény se dle dostupných dat objem online nákupů zdvojnásobil.

Evropa v datech také odhalila, že přestože velká část obchodníků musela kvůli speciálním opatřením zavřít, počty i objemy bezhotovostních plateb na pobočkách obchodů se vesměs rovnají těm loňským.

Celkový objem plateb sice klesá…

Zatímco celkový objem plateb klesl oproti loňskému březnu o necelého půl procenta, jejich počet dokonce o necelé procento vzrostl. Minimální změny oproti loňskému březnu však dle analytiků nejsou tak pozitivní zprávou, jak by se mohlo na první pohled zdát.

V březnu totiž bývá běžný znatelný nárůst oproti prvním dvěma měsícům nového roku. „Zatímco tedy celkové útraty mezi únorem a březnem 2019 stouply o 16 %, letošní změna vychází na přibližně -4 %,“ vysvětluje Adéla Denková z projektu Evropa v datech.

… zato platby přes internet rostou

Evropa v datech dále uvádí, v době koronaviru výrazně rostou platby přes internet. „Online nákupy se během prvních třech týdnů karantény zdvojnásobily, ve čtvrtém týdnu pak došlo ke snížení růstu na 66 %,“ říká David Navrátil, hlavní ekonom České spořitelny.

Jedním z artiklů, které Češi dle dostupných dat během speciálních opatření nakupují přes internet nejvíce, jsou potraviny. „Nákupy potravin online vzrostly v prvních čtyřech týdnech karantény o 283 %, a u starší generace ještě rychleji,“ doplňuje Navrátil.

Zdroj: Evropa v datech








Úvodní foto: © nyul - Fotolia.com

Komentáře