Eset: Roste zájem o e-shopy, lidé se však při nákupech online necítí bezpečně

Popularita e-shopů i různých finančních aplikací podle globálního průzkumu roste. Lidé ale podle Esetu při nákupech online podceňují bezpečnost.

Eset: Roste zájem o e-shopy, lidé se však při nákupech online necítí bezpečně



Společnost Eset informuje, že až 61 procent lidí využívá internetové obchody častěji než před pandemií koronaviru. Při nakupování se ale jen 29 % spotřebitelů cítí velmi bezpečně.

Zjištění globálního průzkumu jednoznačně ukazují, že velká část populace upřednostňuje během pandemie nákup přes internet. Kamenné obchody za ty internetové vyměnili zejména zákazníci ve věku od 25 do 34 let.

Popularita online nákupů podle Esetu vzrostla v této věkové kategorii o 70 %; tento trend navíc bude pravděpodobně pokračovat i po pandemii. Pouze necelá třetina zákazníků se však cítí při online nakupování skutečně bezpečně.

Lidé si v rozpoznání podvodů věří

Údaje z průzkumu, kterého se zúčastnilo 10 tisíc respondentů ze Spojeného království, Spojených států, Austrálie, Japonska a Brazílie, však dle analytiků naznačují i pozitivní trend. Více než dvě třetiny zákazníků si myslí, že dokáží rozeznat takzvaný phishingový e-mail.

Zkušenosti z České republiky však naznačují, že své zkušenosti občas hodnotíme příliš optimisticky. V testu Esetu a České bankovní asociace z konce loňského roku uspěli čeští uživatelé jen na 43 %,“ podotýká Miroslav Dvořák, technický ředitel české pobočky Esetu.

Test přitom obsahoval modelové podvody, se kterými se lze v kybernetickém prostoru setkat zcela běžně.  Například podvodnou adresu odesílatele e-mailu odhalilo jen 57 % uživatelů,“ doplňuje.

Čtvrtina lidí spravuje finance jen v telefonu, bezpečnost podceňujeme

Průzkum společnosti Eset se zaměřil také na používání finančních aplikací. Více než obchodům důvěřují uživatelé službám internetového bankovnictví. Své finance si spravuje online až 83 % dotázaných, z toho 24 % výhradně prostřednictvím mobilních aplikací.

Mnozí zákazníci používají více než jednu finanční aplikaci. Kromě mobilního bankovnictví do této kategorie patří například pojišťovací služby, crowdfundingové platformy či burzovní aplikace.

Společným jmenovatelem těchto technologií jsou podle bezpečnostních expertů finanční transakce. Jednu až tři aplikace používá 40 % dotazovaných. Všechna zařízení si však bezpečnostním softwarem chrání pouze polovina z nich.

Minimálně čtyři finanční aplikace používá více než pětina respondentů. Výsledky průzkumu naznačují, že lidé, kteří si osvojili větší množství technologií, jsou pozornější. Své zařízení si bezpečnostním softwarem chrání až 63 % uživatelů čtyř a více aplikací.

Situace v Česku je se světem srovnatelná. Mobilní telefon si chrání bezpečnostním programem 57 % Čechů, počítače a notebooky přes 90 %.  Z telefonů přitom běžně nakupují téměř dvě třetiny uživatelů,“ shrnuje situaci Dvořák.

Nákupy z celého světa platíme online

Podle loňského průzkumu společností Eset a Seznam čeští uživatelé nejraději nakupují v domovských e-shopech. Výjimkou nejsou ani nákupy z Číny (40 % uživatelů) nebo Evropské Unie (31 %).

V loňském roce výrazně vzrostla popularita plateb kartou online, tuto metodu využívá 72 % českých uživatelů. Patrně z obav před epidemií koronaviru klesla obliba plateb v hotovosti a na dobírku.

Odborníci ale varují před podvodnými obchody a útočníky, kteří se z uživatelů pokoušejí vylákat údaje o platebních kartách. Útočníky totiž žene touha po zisku. Eset zaznamenal například nárůst phishingu, který podvodníci vydávají například za zprávy z bank či logistických společností.

Ve větší míře detekujeme také mobilní bankovní malware, jehož cílem jsou přihlašovací údaje k internetovému bankovnictví. Apeloval bych na uživatele, aby ochranu svých dat při nákupech nepodceňovali,“ shrnuje Dvořák.

Zdroj: Eset








Úvodní foto: (c) Jakub Jirsák - Fotolia.com

Komentáře