Canalys: Globální dodávky PC klesly o 2 %, ale stále překonávají prepandemickou úroveň

Euforie z prvního čtvrtletí letošního roku prudce opadla. Dodávky tabletů meziročně klesly o necelých 15 %, zájem o chromebooky se propadl o 36,9 %.

Canalys: Globální dodávky PC klesly o 2 %, ale stále překonávají prepandemickou úroveň



Společnost Canalys ve své aktuální zprávě uvádí, že celosvětový trh PC (včetně chromebooků a tabletů) ve třetím kvartálu oslabil o 2 % na 122,1 milionu kusů. Dobrou zprávou podle analytiků je, že dodávky jsou stále vyšší než ve stejném období roku 2019.

Celkovým lídrem trhu PC se ve sledovaném období stalo Lenovo, které si v meziročním srovnání polepšilo o 4,1 %, následované Applem s 4,6% růstem. Třetí HP si kvůli problémům s dodávkami pohoršilo o 5,7 %.

Naopak čtvrtý Dell meziročně vyrostl o 26,5 %, díky čemuž zvýšil svůj tržní podíl o bezmála tři procentní body. Neúspěšné čtvrtletí má za sebou Samsung, jenž si připsal 15,9 % propad.

Tablety v útlumu, rostlo jen Lenovo

Dodávky tabletů ve třetím čtvrtletí meziročně klesly o 15 % na 37,7 milionu kusů, a to především díky ochlazení poptávky spotřebitelů a vzdělávacího sektoru. Zájem o chromebooky se propadl dokonce o 37 % na 5,8 milionu kusů.

Canalys informuje, že i přes červená čísla jsou dodávky tabletů vyšší než v době před pandemií. Na čele žebříčku stojí Apple s 15,2 miliony dodaných kusů, druhý Samsung ve sledovaném období utrpěl 20% propad.

Jediným výrobcem z nejsilnější pětice, jenž ve třetím kvartálu vykázal růst, bylo třetí Lenovo. To si polepšilo o mírná 2 % na 4,2 miliony kusů. Naopak Amazon i Huawei zaznamenali výrazný dvouciferný pokles o 45 %, resp. o 51 %.

Po pěti po sobě jdoucích čtvrtletích růstu zaznamenaly všechny regiony kromě Asie a Tichomoří pokles dodávek. Ve většině světa se poptávka spotřebitelů ve srovnání s vrcholem pandemie zpomalila,“ vysvětluje Himani Mukkaová z Canalysu.

Dobrou zprávou je podle Mukkaové fakt, že navzdory dlouhým obnovovacím cyklům pro tablety razantně vyrostla základna uživatelů. I díky tomu by dodávky tabletů měly zůstat relativně nadprůměrné i v blízké budoucnosti.

Poptávka po chromeboocích je takřka nasycená

Canalys dále uvádí, že silný propad ve třetím kvartálu zaznamenal i trh chromebooků – v mezičtvrtletním srovnání šlo dokonce o 52% zhoršení. Na vině je podle analytiků saturace silných vzdělávacích trhů jako jsou Spojené státy nebo Japonsko.

Zaměření chromebooků na vzdělávací trh znamenalo, že v určitém okamžiku muselo dojít ke zpomalení,“ podotýká Brian Lynch z Canalysu. Přesto se Chromu podařilo během roku a půl výrazně navýšit uživatelskou základnu, což přináší nové příležitosti v obnovovacím cyklu.

Co se týče jednotlivých výrobců, na první příčce na trhu chromebooků se umístilo Lenovo. To ve sledovaném období dodalo 1,4 milionu kusů zařízení, což představuje meziroční pokles o 21 %. Bývalý lídr HP se kvůli 66% propadu musel smířit s druhým místem.

Tabulka 1 – Vývoj globálního trhu PC (včetně tabletů) v 3Q21 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 3Q21

Podíl 3Q21

Prodej 3Q20

Podíl 3Q20

Meziroč. změna

1. Lenovo

24,453

20,0 %

23,486

18,9 %

4,1 %

2: Apple

23,093

18,9 %

22,075

17,7 %

4,6 %

3. HP

17,624

14,4 %

18,682

15,0 %

-5,7 %

4. Dell

15,236

12,5 %

12,043

9,7 %

26,5 %

5. Samsung

8,397

6,9 %

9,983

8,0 %

-15,9 %

ostatní

33,292

27,3 %

38,187

30,7 %

-12,8 %

Celkem

122,095

100,0 %

124,457

100,0 %

-1,9 %

Zdroj: Canalys

Tabulka 2 – Vývoj globálního trhu tabletů v 3Q21 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 3Q21

Podíl 3Q21

Prodej 3Q20

Podíl 3Q20

Meziroč. změna

1. Apple

15,230

40,4 %

15,233

34,4 %

-0,0 %

2. Samsung

7,209

19,1 %

9,034

20,4 %

-20,2 %

3. Lenovo

4,279

11,3 %

4,195

9,5 %

2,0 %

4. Amazon

2,772

7,4 %

4,993

11,3 %

-44,5 %

5. Huawei

2,502

6,6 %

5,096

11,5 %

-50,9 %

ostatní

5,710

15,1 %

5,738

13,0 %

-0,5 %

Celkem

37,705

100,0 %

44,293

100,0 %

-14,9 %

Zdroj: Canalys

Tabulka 3 – Vývoj globálního trhu chromebooků v 3Q21 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 3Q21

Podíl 3Q21

Prodej 3Q20

Podíl 3Q20

Meziroč. změna

1. Lenovo

1,418

24,6 %

1,793

19,6 %

-20,9 %

2. HP

1,095

19,0 %

3,235

35,4 %

-66,1 %

3. Acer

960

16,7 %

1,346

14,7 %

-28,6 %

4. Dell

845

14,7 %

1,393

15,2 %

-39,4 %

5. Asus

722

12,5 %

739

8,1 %

-2,3 %

ostatní

725

12,6 %

637

7,0 %

13,9 %

Celkem

5,765

100,0 %

9,142

100,0 %

-36,9 %

Zdroj: Canalys









Úvodní foto: © Saklakova - Fotolia.com

Komentáře