Canalys: Dodávky chromebooků vystřelily o 275 %, táhnou růst globálního trhu PC

Vedle ohromujícího růstu zájmu o chromebooky výrobce těší i oživení na globálním trhu tabletů – ten v prvním čtvrtletí 2021 vyrostl o 53,1 %. Největším hráčem na celkovém trhu PC je Lenovo.

Canalys: Dodávky chromebooků vystřelily o 275 %, táhnou růst globálního trhu PC



Společnost Canalys informuje, že celosvětový trh PC (včetně tabletů) v prvním čtvrtletí 2021 vyrostl o silných 53,1 % na 122,1 milionu kusů. Hnacím motorem je poptávka po chromeboocích a tabletech, která vyskočila o 274,6 %, resp. 51,8 %.

Výrobci chromebooků zažívají žně – například lídr tohoto segmentu HP ve sledovaném období posílil o 633,7 % a překonal hranici 4 milionů dodaných zařízení. Druhé Lenovo si polepšilo o 308,8 % na 3,1 milionu kusů.

Chromebooky se staly skutečně mainstreamovým zbožím,“ popisuje Brian Lynch z Canalysu. „Většina dodávek nadále směřuje do vzdělávacího sektoru, sledujeme ale i růst zájmu ze strany spotřebitelů a tradičních podnikových zákazníků.

Tabletům neohroženě vládne Apple

Canalys dále uvádí, že z růstu se radují i výrobci tabletů. Vedoucí Apple v prvním čtvrtletí letošního roku meziročně vyrostl o 50,3 % na 15,2 milionu dodaných zařízení, následovaný Samsungem, jenž vykázal 59,9% růst.

Dokonce trojciferné zlepšení zaznamenaly společnosti Lenovo a Amazon, konkrétně o 133,5 %, resp. 197,9 %. Naopak Huawei na páté příčce meziročně oslabilo o 27,9 %, zejména kvůli odloučení značky Honor.

Trh tabletů svým oslnivým návratem na výsluní překonává veškerá očekávání,“ komentuje vývoj Himani Mukka z Canalysu. „Výrobci těží z vysoké poptávky po cenově dostupných výpočetních zařízeních s odpovídající konektivitou.“

Celkovému trhu PC vládne Lenovo, které na začátku roku 2021 dodalo 24 milionů PC, tabletů a chromebooků. Na druhé příčce se s 22,1 miliony kusy umístil Apple, třetí místo si zajistilo HP s 19,3 miliony a meziročním růstem o 64,2 %.

Tabulka 1 – Vývoj globálního trhu chromebooků v 1Q21 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej

1Q21

Podíl

1Q21

Prodej

1Q20

Podíl

1Q20

Meziroč.

změna

1. HP

4,364

36,4 %

0,595

18,6 %

633,7 %

2. Lenovo

3,108

25,9 %

0,760

23,8 %

308,8 %

3. Acer

1,428

11,9 %

0,514

16,1 %

178,1 %

4. Samsung

1,200

10,0 %

0,051

1,6 %

2 233,0 %

5. Dell

1,005

8,4 %

0,503

15,7 %

99,9 %

ostatní

874

7,3 %

0,775

24,2 %

12,8 %

Celkem

11,979

100,0 %

3,198

100,0 %

274,6 %

Zdroj: Canalys

Tabulka 2 – Vývoj globálního trhu tabletů v 1Q21 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 1Q21

Podíl 1Q21

Prodej 1Q20

Podíl 1Q20

Meziroč. změna

1. Apple

15,187

38,2 %

10,106

38,6 %

50,3 %

2. Samsung

8,000

20,1 %

5,002

19,1 %

59,9 %

3. Lenovo

3,782

9,5 %

1,620

6,2 %

133,5 %

4. Amazon

3,453

8,7 %

1,159

4,4 %

197,9 %

5. Huawei

2,143

5,4 %

2,974

11,4 %

-27,9 %

ostatní

7,159

18,0 %

5,309

20,3 %

34,9 %

Celkem

39,724

100,0 %

26,171

100,0 %

51,8 %

Zdroj: Canalys

Tabulka 3 – Vývoj globálního trhu PC (včetně tabletů) v 1Q21 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 1Q21

Podíl 1Q21

Prodej 1Q20

Podíl 1Q20

Meziroč. změna

1. Lenovo

24,044

19,7 %

14,440

18,1 %

66,5 %

2. Apple

22,061

18,1 %

13,325

16,7 %

65,6 %

3. HP

19,255

15,8 %

11,726

14,7 %

64,2 %

4. Dell

13,016

10,7 %

10,511

13,2 %

23,8 %

5. Samsung

9,745

8,0 %

5,403

6,8 %

80,4 %

ostatní

33,996

27,8 %

24,345

30,5 %

39,6 %

Celkem

122,117

100,0 %

79,750

100,0 %

53,1 %

Zdroj: Canalys









Úvodní foto: © NicoElNino - Fotolia.com

Komentáře