Růst poptávky spotřebitelů je rychlejší, než Gartner čekal

Podle analytické společnosti Gartner se spotřebitelům zalíbila mobilita, čemuž se musí prodejci přizpůsobit. Roste také vybavenost domácností černou elektronikou.

Růst poptávky spotřebitelů je rychlejší, než Gartner čekal



Spotřebitelé přesouvají svůj zájem k mobilním anebo přenosným zařízením a službám rychleji než se předpokládalo. Tvrdí to alespoň analytická společnost Gartner s odvoláním na svůj průzkum realizovaný loni během července a srpna.

Nick Ingelbrecht, ředitel výzkumu společnosti Gartner, ve zprávě pro média uvedl, že mnozí uživatelé mají tendence upouštět od klasické domácí kanceláře či notebooku v batohu. S chytrými mobily a tablety prý své online aktivity podnikají v pro ně příjemnějším prostředí od gauče v obýváku po postel v ložnici.

Výrobci a prodejci zařízení i poskytovatelé služeb se podle společnosti Gartner musí ve vlastním zájmu přizpůsobit spotřebitelské poptávce po mobilitě.

Spotřebitelé mají prý také větší zájem o elektroniku pro zábavu. Garner svá tvrzení dokladuje srovnáním vybaveností domácností v roce 2010 a v roce 2012.

Tablety, čtečky e-knih a notebooky na vzestupu

Zatímco v roce 2010 byla penetrace tabletů do domácností pouze 3 %, v roce 2012 již byla 17 %. Rozšíření hardwarových čteček elektronických knih v domácnostech se z 5 % v roce 2010 zvýšilo na 14 % v roce loňském.

Mobilním telefonem v roce 2012 disponovalo 94 % domácností. Srovnání s rokem 2010 v tomto případě společnost Gartner nenabídla. Rovněž neposkytla informace o zastoupení klasických mobilů a chytrých mobilů.

Notebook v loňském roce byl již ve více než polovině domácností. Konkrétně v 55 % z nich. O dva roky dříve notebookem disponovalo 40 % domácností.

O dva procentní body se zvýšilo i rozšíření přenosných herních konzol z 16 % v roce 2010 na 18 % o dva roky později. S rozšiřováním tzv. handheldů však nedochází k propadu zastoupení stacionárních herních konzolí v domácnostech. To se oproti roku 2010 loni naopak zvýšilo z 23 % na 25 %.

Stolní počítač má stále 6 z 10 domácností

Poptávka po mobilitě zatím není znát na rozšíření stolních počítačů. Jejich penetrace v domácnostech se v roce 2010 i 2012 se shodně drží na 60 %.

Zastoupení netbooků v domácnostech se dokonce během dvou let snížilo na polovinu. Ještě v roce 2010 podle průzkumu agentury Gartner alespoň jeden netbooky vlastnilo 14 % domácností. V roce 2012 šlo už jen o 7 % domácností.

To by potvrzovalo, že netbooky byly skutečně jen dočasnou módní vlnou. Jestli se spotřebitelé zaměřili naopak na ultrabooky však z dat poskytnutých společností Gartner není zřejmé, jelikož je řadí do stejné skupiny jako notebooky.

Skokově se zvýšila penetrace černé elektroniky

Výrazně se zvedla penetrace set-top-boxů, kabelových přijímačů, digitálních videorekordérů a podobné černé elektroniky. Její zastoupení v domácnostech se z 25 % v roce 2010 zvedlo na 45 % v roce 2012. Přitom penetrace televizorů se drží na 96 %.

Za nárůstem ale může být digitalizace pozemního televizního vysílání. Set-top-boxy pro dekódování digitálního vysílání pro televizory s analogovým tunerem totiž Gartner rovněž započítává do této skupiny spotřební elektroniky.

Nicméně skokově se zvýšila i penetrace digitálních kamer z 36 % v roce 2010 na 65 % o dva roky později. Více domácností také disponuje nějakým typem multimediálního přehrávače. V roce 2010 bychom podle průzkumu společnosti Gartner multimediální přehrávač našli v 33 % domácností, loni v 37 % domácností.

Do průzkumu bylo zapojeno více než 8000 spotřebitelů ze Spojených států amerických, Velké Británie, Číny, Ruska, Kanady, Indie a Brazílie.

Household Penetration and Average Annual Spending by Device Owners, 2010 vs. 2012

Zdroj: Gartner








Úvodní foto: © CLIPAREA.com - Fotolia.com

Komentáře