ČOI v roce 2012 e-shopům uložila pokuty ve výši 4,3 milionu korun

Česká obchodní inspekce (ČOI) v roce 2012 zjistila pochybení v průměru v osmi z deseti kontrol e-shopů. Proč je číslo tak vysoké? A které známé e-shopy jsou mezi pokutovanými?

ČOI v roce 2012 e-shopům uložila pokuty ve výši 4,3 milionu korun



Česká obchodní inspekce (ČOI) vydala shrnující zprávu ke svým kontrolám českých e-shopů v roce 2012. Kontrolou prošlo 1206 internetových obchodů, přičemž porušení některé z povinností e-shopů bylo zjištěno v  81,9 % případů.

ČOI však dodává, že vysoké procento „hříšníků“ nelze považovat za objektivní měřítko stavu elektronického obchodování  v České republice.

Kontroly jsou cíleně orientovány na vytipované rizikové obchody, u nichž lze na základě podání spotřebitelů a dalších signálů předpokládat, že při své podnikatelské činnosti stanovené povinnosti nedodržují,“ osvětlila nepříznivě vyhlížející číslo Česká obchodní inspekce ve zprávě pro média.

Pokuty i pro největší e-shopy s IT

Česká obchodní inspekce loni provozovatelům e-shopů uložila téměř 900 pokut v celkové výši přes 4,3 milionu korun. Nejvyšší pravomocně uložená pokuta činila 130 000 Kč. Česká obchodní inspekce zveřejnila konkrétní jména internetových obchodníků, jimž byly pravomocně uloženy pokuty vyšší než 20 000 Kč.

Z e-shopů zabývajících se prodejem počítačů a elektroniky na seznamu figurují například společnosti Zdeněk Myslík - Alfasoft (80 000 Kč),  Czech Computer, dnes CZC.cz (30 000 Kč), Netretail (20 000 Kč), Copy General (20 000 Kč) či Elko Trading (20 000 Kč).

Čím se konkrétní pokutování obchodníci provinili, Česká obchodní inspekce neuvedla.

Oběcně jsou prohřešky stále stejné

Z výsledků kontrol podle České obchodní inspekce vyplývá, že v roce 2012 největším problémem internetového obchodovánízakázané užívání nekalých obchodních, zejména klamavých praktik.

Nekalé praktiky představovaly téměř polovinu všech zjištěných pochybení (49,2 %). Ve většině případů se prý jednalo o neposkytnutí zákonem stanovených informací o prodávajícím, podmínkách uzavření smlouvy anebo uplatnění práv z této smlouvy vyplývajících. Případně nepřesné, neúplné či jinak zavádějící poskytnutí těchto informací.

Druhým nejčastějším prohřeškem při loňských kontrolách e-shopů inspektory z České obchodní inspekce prý bylo porušení povinnosti prodávajícího řádně informovat spotřebitele o podmínkách reklamací, tedy uplatnění práva z odpovědnosti za vady výrobků a služeb, včetně podmínek uplatnění rozporu s kupní smlouvou.

Tato porušení zákona o ochraně spotřebitele představovala 33,6 % ze všech zjištěných pochybení. Dále se inspektoři při kontrole setkávali s porušením povinností při přijímání a vyřizování reklamace včetně nedodržování zákonem stanovené lhůty k jejímu vyřízení. Tato zjištění představovala v loňském roce 5,4 % z celkového počtu.

Zdroj: Česká obchodní inspekce, ChannelWorld







Komentáře