DisplaySearch: Netbooky letos potáhnou prodeje PC

Navzdory nepříznivým scénářům přisuzovaným tržnímu segmentu s počítači by letos měly vzrůst prodeje mini-note PC a netbooků meziročně o 65 %. Trh s tradičními notebooky přitom meziročně v roce 2009 zažije vzestup o pouhá 3 %. Vyplývá to ze čtvrtletní zprávy pro 1. kvartál letošního roku (Quarterly Notebook PC Shipment and Forecast Report) společnosti DisplaySearch.



Trh s netbooky očekává nárůst v desítkách procentS ohledem na panující ekonomickou recesi někteří zákazníci dávají přednost levnějším netbooků před klasickými laptopy. Tato kanibalizace se projevuje především na snížených prodejích nejlevnějších laptopů základní třídy. Hlavní faktory pohánějící trh s mini-PC jsou ovšem především nízké průměrné pořizovací ceny a základní funkcionalita pokrývající potřeby většiny standardních uživatelů. Analytici společnosti DisplaySearch však očekávají, že se kupující po pominutí ekonomické recese opět vrátí k preferování lépe vybavených a dražších klasických laptopů.

Analytici z DisplaySearch pozorovali v předchozím období klesající cenu panelů, což umožnilo produkci netbooků nejprve s 8,9" namísto 7", a nyní s 10" namísto 8,9" displeji a jejich prodej za neměnnou cenu.

V DisplaySearch letos očekávají meziroční růst trhu s netbooky o 66 %. Podle analytiků se v roce 2009 prodá více než 27 milionů těchto jednotek. Trh s notebooky má přitom meziročně růst o pouhá 3 %, prodáno by mělo být přes 133 milionů klasických laptopů.


Předpověď růstu trhů s notebooky a netbooky v závislosti na regionu v letech 2008-2012 (Průměrná roční míra růstu, CAGR - Compound Annual Growth Rate)

Tržní segment

APAC

EMEA

Čína

Japonsko

Latinská Amerika

Severní Amerika

WW

Mini-Note PC

(5.0" - 10.2")

29.4%

26.9%

50.7%

2.6%

28.6%

12.6%

25.4%

Notebooky

(10.4" - 20.0")

17.7%

7.5%

24.2%

4.2%

31.9%

4.6%

10.9%

Kombinované

19.5%

10.7%

27.1%

4.0%

31.3%

5.4%

13.0%

Zdroj: DisplaySearch, Quarterly Notebook PC Shipment and Forecast Report, duben 2009


„S výjimkou Apple se všech 15 hlavních výrobců PC pustilo také do produkce mini-note PC. Zčásti kvůli konkurenční hrozbě ze strany Asusu a Aceru, ale také pro uspokojení poptávky po levných počítačích se základní funkcionalitou," řekl autor reportu a ředitel pro výzkum trhu s notebooky ze společnosti DisplaySearch John F. Jacobs.

„Trh s netbooky je v podstatě rozdělen do dvou hlavních kategorií: Na levná PC pro nastupující a vzdělávací trhy, a na lehká ultramobilní zařízení s pokročilou funkcionalitou, jíž vyžadují spotřebitelé a profesionálové.

Telekomunikační operátoři ve většině regionů mají ve své nabídce dotované netbooky, čímž pomáhají tlačit jejich ceny dolů. Adopci netbooků napomáhají také ISP v zemích s rozvojovými trhy, nebo 39 OEM výrobců z 29 zemí, kteří se zapojili do programu Classmate společnosti Intel a letos jeho prostřednictvím hodlají distribuovat celkem více jak 2 miliony těchto přístrojů," dodává Jacobs.

 







Komentáře