Gartner: Prodej mobilních telefonů ve druhém čtvrtletí roku 2009 klesl o 6,1 procent

8. 9. 2009
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Podle analytické společnosti Gartner klesl světový prodej mobilních telefonů v druhém čtvrtletí meziročně o 6,1 % na 286,1 milionu prodaných kusů. Světlý bod? Smartphony překonaly hranici 40 milionů prodaných kusů, což znamená 27% růst vůči stejnému období v předcházejícím roce a reprezentují tak nejrychleji rostoucí segment na trhu mobilních zařízení.

Samsung bodoval svými dotykovými a qwerty telefony/smartphony, jenž vedly prodeje na rozvinutých trzích. Gartner očekává, že Samsung v druhé polovině roku 2009 zvýší svůj podíl na trhu a stáhne tak náskok Nokie.„Navzdory náročnému tržnímu prostředí se některá zařízení prodávají velice dobře, protože zákazníci, kteří zakoupili zařízení ze středního segmentu, se buď navrací k těm levnějším, nebo se posouvají o úroveň výš, aby za své peníze dostali lepší vlastnosti a nové funkce." uvedla Carolina Mianesi, ředitelka výzkumu ve společnosti Gartner. „Dotyková a qwerty (s plnohodnotnou klávesnicí) zařízení zůstala hlavními tahouny trhu, především ve středním segmentu. Nicméně pokles průměrné prodejní ceny začal už v první polovině roku a ovlivnil především výrobce zaměřené na střední a nejnižší segment, kde jsou marže už nyní nízké," dodala Carolina Milanesi.

Ekonomická recese pokračovala v potlačování prodejů jak na vyspělých, tak na rozvojových trzích. Distribuční kanál se musel potýkat s nižší poptávkou a finančním tlakem a přitom se před nákupem nových modelů zbavit 13,9 milionu již naskladněných zařízení. Gartner očekává, že rozdíl mezi prodeji v kanálu a prodeji k zákazníkům se v druhé polovině roku 2009 sníží a kanál znovu začne se zaplňováním skladů novými zařízeními.


Světový prodej mobilních zařízení koncovým zákazníkům ve druhém čtvrtletí 2009 (v tisících kusů)

Společnost

Prodaných kusů v 2Q 2009

Podíl na trhu

v 2Q 2009 (%)

Prodaných kusů v 2Q 2008

Podíl na trhu

v 2Q 2008 (%)

Nokia

105 413,3

36,8

120 353,3

39,5

Samsung

55 430,2

19,3

46 376

15,2

LG

30 497

10,7

26 698 9

8,8

Motorola

15 947,8

5,6

30 371,8

10

Sony Ericsson

13 574,2

4,7

22 951,7

7,5

Ostatní

65 260,2

23

57 970,6

19

Celkem

286 122,7

100

304 722,3

100

Zdroj: Gartner (srpen 2009)


Samsung rosl, LG padalo

Nokia si na trhu mobilních zařízení udržela vedoucí pozici, ale její portfolio zůstalo silně zaměřeno na nejnižší segment trhu. Ve vlajkovém high-end segmentu zažil model N97 v druhém čtvrtletí pouze malý boom, začal se prodávat v červnu a prodalo se jej 500 000 kusů. Konkurenčního Apple iPhone 3G S se pouze za jediný víkend prodalo milion kusů.

Samsung a LG měli silnou druhou polovinu roku 2009 s 55 respektive 30,5 miliony prodanými kusy. Samsung bodoval svými dotykovými a qwerty  telefony/smartphony, jenž vedly prodeje na rozvinutých trzích. Gartner očekává, že Samsung v druhé polovině roku 2009 zvýší svůj podíl na trhu a stáhne tak náskok Nokie.

ICTS24

Analytici dále predikují posun LG do nižšího segmentu. Růst tohoto výrobce budou řídit především rozvojové trhy. LG tak bude v dobré pozici pro získání výhody při rozšiřování 3G na čínském trhu. Motorola prodala 15,9 milionu zařízení, což bylo o něco více, než sama očekávala. Její snažení se však koncentrovalo především na americký trh, čímž ztratila většinu svého podílu ve východní Evropě, kde v druhém čtvrtletí 2009 prodala méně než 1 milion zařízení. Většina operátorů i zákazníků pak čeká na nové zařízení od Motoroly, jenž má být založeno na mobilní platformě Android od Google a plánováno je na čtvrté čtvrtletí roku 2009.

Podíl na trhu společnosti Sony Ericsson klesl v druhém čtvrtletí 2009 meziročně o 2,8 %, prodané množství ale kleslo o celých 41 %. Přestože prostředí na trhu bylo složité, Gartner přisuzuje Sony-Ericssonu slabý výkon a nekonkurenceschopnou nabídku zařízení. Sony-Ericsson totiž opomínal využití nejnovějších trendů, jako jsou qwerty klávesnice pro psaní zpráv a e-mailu, prohlížení internetu a navigace.

Čtěte dále

T-Mobilu mírně klesly tržby, spotřeba dat dál stoupá dvouciferně
T-Mobilu mírně klesly tržby, spotřeba dat dál stoupá dvouciferně
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
GFI Software: Umělá inteligence v IT bezpečnosti automatizuje rutinní činnosti
GFI Software: Umělá inteligence v IT bezpečnosti automatizuje rutinní činnosti
eD system bodoval u HPE, je distributorem roku v oblasti SPB
eD system bodoval u HPE, je distributorem roku v oblasti SPB
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?