Gartner: Prodej dotykových mobilních telefonů se v roce 2010 zvýší o 97 %

Analytický společnost Gartner předpovídá pro letošní rok výrazný růst prodejů mobilních telefonů s dotykovým displejem. Jak se dařilo prodejům v letech minulých a co předpovídají analytici do roku 2013?



Gartner tvrdí, že světový trh dotykových mobilních telefonů překoná v letošním roce hranici 362,7 milionů jednotekGartner tvrdí, že světový trh dotykových mobilních telefonů překoná v letošním roce hranici 362,7 milionů jednotek. Vůči roku 2009, kdy se prodalo 184,3 milionů, se tedy bude jednat o nárůst 96,8 %.

Dotykové telefony by v letošním roce měly podle Gartneru dosáhnout 27,4% podílu na celkovém trhu mobilů. V roce 2013 by již 58 % světově prodaných telefonů mělo mít dotykový displej.

Ještě výraznější podíl očekává Gartner na rozvinutých trzích například v západní Evropě a Severní Americe, by měl podíl dotykových telefonů v roce 2013 dosáhnout až 80 %.

Dotykové displeje již nejsou pouze výsadou drahých telefonů, ale našli si i cestu do nižších segmentů. „Zákazníci si čím dál více uvědomují výhody dotykového ovládání a výrobci na to pochopitelně reagují,“ tvrdí Roberta Cozza z Gartneru.

Ruku v ruce s dotykovými obrazovkami jdou i uživatelská rozhraní optimalizovaná pro ovládání prsty, které se výrobci snaží postupně zdokonalovat. „Zákazníci nemají zájem kupovat mobilní zařízení čistě kvůli dotykovému rozhraní,“ zmiňuje analytik CK Lu. Dotyková technologie sama o sobě o úspěchu nerozhoduje, mezi důležité faktory totiž patří také kvalitní design uživatelského rozhraní a optimalizace aplikací a služeb pro co nejlepší dojem z ovládání prsty.

Cozza pak na úspěchu iPhonu upozorňuje na možnost růstu kapacitních displejů, které se lépe ovládají prsty a jsou vhodnější pro různá gesta. Gartner v krátkém období předvídá koexistenci kapacitních a odporových displejů, v dlouhodobé perspektivě pak začnou kapacitní displeje ty odporové postupně vytlačovat.

Dotykový displej podle regionů

Z hlediska prodaného množství předvídá Gartner největší podíl regionu Asia/Pacifik, kde dotykové telefony překonají v roce 2010 hranici 129,1 milionů jednotek, což představuje 35,6 % světového trhu. Druhým největším trhem bude podle Gartneru západní Evropa s 26,8% podílem. S minimálním odstupem v prodejích ji bude následovat Severní Amerika, ve které se v roce 2010 prodá 24,4 % všech mobilních telefonů s dotykovým displejem.

Ačkoli se západní Evropa nestane v roce 2010 lídrem prodeje dotykových telefonů, 49 % zařízení prodaných v tomto regionu ponese dotykový displej. V Severní Americe, která z tohoto hlediska jen mírně zaostává, se tímto displejem bude moci pochlubit 46,65 % prodaných mobilů. Region Asia/Pacifik má pro rok 2010, i přes celkově nejvyšší prodeje, výrazně nižší poměr dotykových telefonů vůči normálním, pouhých 23,4 % z prodaných telefonů na tomto trhu budou zákazníci ovládat prsty.

Na trh Asia/Pacifik začala dotyková zařízení pronikat velmi brzy, jelikož jsou vhodná při psaní asijských znaků. Nicméně, dotyková technologie je sice přívětivá uživatelům těchto zemí, cena však jejich širší průnik brzdí, a to především v na rozvojových trzích,“ dodává k těmto číslům analytik Gartneru CK Lu.  Gartner zveřejnil i podrobnější předpověď pro východní Evropu, údaje najdete v tabulkách.


Prodej mobilních telefonů s dotykovým displejem ve východní Evropě, v letech 2006 až 2013 (v tisících)

2006

2007

2008

2009

2010*

2011*

2012*

2013*

Obyčejné telefony

0

0

0

67

334,8

977,6

2 172,7

2 829,5

Vyšší řady telefonů

0

0

554,2

1 617,2

4 213,2

9 477,9

14 875,4

16 477,1

Smartphony – nižší třída

0

0

35,4

496

1 356,5

2 423,5

5 665,8

13 658,3

Smartphony – vyšší třída

356,1

608,4

1 127,0

1 968,8

3 032,6

5 319,1

8 195,1

14 057,6

Celkem

356,1

608,4

1 716,6

4 149

8 937,1

18 198,0

30 909

47 022,5

*odhad Gartneru
Zdroj: Gartner (březen, 2010)


Podíl prodejů telefonů s dotykovým displejem na celkovém prodeji mobilů ve východní Evropě v letech 2006 až 2013

2006

2007

2008

2009

2010*

2011*

2012*

2013*

Obyčejné telefony

0 %

0 %

0 %

0,2 %

1 %

3 %

7 %

10 %

Vyšší řady telefonů

0 %

0 %

1 %

4,0 %

10 %

22 %

35 %

45 %

Smartphones –nižší třída

0 %

0 %

1,6 %

20,9 %

36 %

44 %

55 %

75 %

Smartphony- vyšší třída

11,7 %

13,3 %

22,3 %

40,4 %

54 %

70 %

85 %

90 %

Celkem

0,4 %

0,7 %

1,8 %

5,1 %

10,5 %

20,5 %

33,1 %

47,6 %

*odhad Gartneru
Zdroj: Gartner (březen, 2010)







Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze.