Gartner tvrdí, že světový trh dotykových mobilních telefonů překoná v letošním roce hranici 362,7 milionů jednotek. Vůči roku 2009, kdy se prodalo 184,3 milionů, se tedy bude jednat o nárůst 96,8 %.
Dotykové telefony by v letošním roce měly podle Gartneru dosáhnout 27,4% podílu na celkovém trhu mobilů. V roce 2013 by již 58 % světově prodaných telefonů mělo mít dotykový displej.
Ještě výraznější podíl očekává Gartner na rozvinutých trzích například v západní Evropě a Severní Americe, by měl podíl dotykových telefonů v roce 2013 dosáhnout až 80 %.
Dotykové displeje již nejsou pouze výsadou drahých telefonů, ale našli si i cestu do nižších segmentů. „Zákazníci si čím dál více uvědomují výhody dotykového ovládání a výrobci na to pochopitelně reagují,“ tvrdí Roberta Cozza z Gartneru.
Ruku v ruce s dotykovými obrazovkami jdou i uživatelská rozhraní optimalizovaná pro ovládání prsty, které se výrobci snaží postupně zdokonalovat. „Zákazníci nemají zájem kupovat mobilní zařízení čistě kvůli dotykovému rozhraní,“ zmiňuje analytik CK Lu. Dotyková technologie sama o sobě o úspěchu nerozhoduje, mezi důležité faktory totiž patří také kvalitní design uživatelského rozhraní a optimalizace aplikací a služeb pro co nejlepší dojem z ovládání prsty.
Cozza pak na úspěchu iPhonu upozorňuje na možnost růstu kapacitních displejů, které se lépe ovládají prsty a jsou vhodnější pro různá gesta. Gartner v krátkém období předvídá koexistenci kapacitních a odporových displejů, v dlouhodobé perspektivě pak začnou kapacitní displeje ty odporové postupně vytlačovat.
Dotykový displej podle regionů
Z hlediska prodaného množství předvídá Gartner největší podíl regionu Asia/Pacifik, kde dotykové telefony překonají v roce 2010 hranici 129,1 milionů jednotek, což představuje 35,6 % světového trhu. Druhým největším trhem bude podle Gartneru západní Evropa s 26,8% podílem. S minimálním odstupem v prodejích ji bude následovat Severní Amerika, ve které se v roce 2010 prodá 24,4 % všech mobilních telefonů s dotykovým displejem.
Ačkoli se západní Evropa nestane v roce 2010 lídrem prodeje dotykových telefonů, 49 % zařízení prodaných v tomto regionu ponese dotykový displej. V Severní Americe, která z tohoto hlediska jen mírně zaostává, se tímto displejem bude moci pochlubit 46,65 % prodaných mobilů. Region Asia/Pacifik má pro rok 2010, i přes celkově nejvyšší prodeje, výrazně nižší poměr dotykových telefonů vůči normálním, pouhých 23,4 % z prodaných telefonů na tomto trhu budou zákazníci ovládat prsty.
„Na trh Asia/Pacifik začala dotyková zařízení pronikat velmi brzy, jelikož jsou vhodná při psaní asijských znaků. Nicméně, dotyková technologie je sice přívětivá uživatelům těchto zemí, cena však jejich širší průnik brzdí, a to především v na rozvojových trzích,“ dodává k těmto číslům analytik Gartneru CK Lu. Gartner zveřejnil i podrobnější předpověď pro východní Evropu, údaje najdete v tabulkách.
Prodej mobilních telefonů s dotykovým displejem ve východní Evropě, v letech 2006 až 2013 (v tisících)
|
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010* |
2011* |
2012* |
2013* |
Obyčejné telefony |
0 |
0 |
0 |
67 |
334,8 |
977,6 |
2 172,7 |
2 829,5 |
Vyšší řady telefonů |
0 |
0 |
554,2 |
1 617,2 |
4 213,2 |
9 477,9 |
14 875,4 |
16 477,1 |
Smartphony – nižší třída |
0 |
0 |
35,4 |
496 |
1 356,5 |
2 423,5 |
5 665,8 |
13 658,3 |
Smartphony – vyšší třída |
356,1 |
608,4 |
1 127,0 |
1 968,8 |
3 032,6 |
5 319,1 |
8 195,1 |
14 057,6 |
Celkem |
356,1 |
608,4 |
1 716,6 |
4 149 |
8 937,1 |
18 198,0 |
30 909 |
47 022,5 |
*odhad Gartneru
Zdroj: Gartner (březen, 2010)
Podíl prodejů telefonů s dotykovým displejem na celkovém prodeji mobilů ve východní Evropě v letech 2006 až 2013
|
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010* |
2011* |
2012* |
2013* |
Obyčejné telefony |
0 % |
0 % |
0 % |
0,2 % |
1 % |
3 % |
7 % |
10 % |
Vyšší řady telefonů |
0 % |
0 % |
1 % |
4,0 % |
10 % |
22 % |
35 % |
45 % |
Smartphones –nižší třída |
0 % |
0 % |
1,6 % |
20,9 % |
36 % |
44 % |
55 % |
75 % |
Smartphony- vyšší třída |
11,7 % |
13,3 % |
22,3 % |
40,4 % |
54 % |
70 % |
85 % |
90 % |
Celkem |
0,4 % |
0,7 % |
1,8 % |
5,1 % |
10,5 % |
20,5 % |
33,1 % |
47,6 % |
*odhad Gartneru
Zdroj: Gartner (březen, 2010)