Gartner: Deset nejdůležitějších aplikací pro mobilní telefony

Analytická společnost Gartner identifikovala 10 nejdůležitějších aplikací a služeb pro mobilní telefony, které budou do roku 2012 rozhodovat o úspěchu mobilních operátorů, ale i dalších hráčů na mobilním trhu. Seznamte se.



Mobilní platby budou v roce 2012 jednou z nejdůležitějších služeb1. Jednoduché převody peněz
Tato služba umožňuje převody peněz pouze na bázi poslání SMS. Služba je levná a rychlá, v porovnání s tradiční službou pro převody peněz má velký potenciál pro spotřebitele z rozvojových zemí. Během prvního roku působení, dokázali někteří poskytovatelé takovéto služby získat i několik milionů uživatelů. Gartner  těmto převodům peněz předpovídá velký nárůst zájmu a pro jej zařadil na první místo.

2. Služby založené na znalosti polohy
V originále nazvané Location-based services (LBS) jsou služby, u kterých Gartner během následujících 5 let očekává velké zvýšení zájmů. Předpoklad Gartneru je, že ze stávajících 96 milionů vzroste počet uživatelů v roce 2012 na 526 milionů, hodnota uživatelů pro tyto služby je totiž podle analytiků velmi vysoká.

3. Mobilní vyhledávání
Záměrem mobilního vyhledávání je otevření marketingových možností na mobilních telefonech. Gartner zařadil vyhledávání na třetí místo, protože má podle něj velmi důležitý vliv na technologické inovace a obrat v tomto odvětví průmyslu. Analytici předpokládají, že uživatelé neuváznou na jedné vyhledávací službě, ale budou jich využívat hned několik.

4. Mobilní prohlížení webu
Mobilní web je v současnosti dostupný na více jak 60 % mobilních telefonů vyrobených v letošním roce, do roku 2013 však tento podíl vzroste podle Gartneru až na 80 %.  Gartner přisuzuje mobilnímu webu velkou přitažlivost pro všechny typy byznysu.

5. Mobilní monitoring zdraví
Spojením IT technologií a telekomunikací je možné vzdáleně monitorovat pacienty, což může pomoci vládám, pečovatelským organizacím i plátcům zdravotní péče k ušetření nákladů a zvýšení kvality především u pacientů s dlouhodobou nemocí. V současné době je mobilní monitoring zdraví zatím v raném stádiu a běží pouze na několika zkušebních projektech.

6. Mobilní platby
Mobilní platby zařadil Gartner do top ten listu z důvodu množství odvětví, jež ovlivňují – mobilní operátory, banky, obchodníky, výrobce zařízení, regulátory a zákazníky. Mobilní platy se navíc setkávají se zájmem jak na rozvojových trzích, tak na těch rozvinutých.

7. Služby pro komunikaci na krátkou vzdálenost
Tyto služby umožňují bezkontaktní přenos dat mezi zařízeními přibližně na vzdálenost 10 centimetrů. Tato technologie se může například uplatnit při maloobchodním prodeji či může fungovat i jako náhrada osobních a věrnostních karet.  Gartner očekává boom této technologie ke konci roku 2010, boom začne nejprve v Asii a poté se přesune i do Evropy a Severní Ameriky.

8. Mobilní reklama
Mobilní reklamy rostou i skrze ekonomickou recesi ve všech regionech. To je ovlivněno zejména zájmem inzerentů o novou příležitost. Celkové výdaj na mobilní reklamu činily podle Gartneru v roce 2008 530 milionu dolarů, silný růst tohoto segmentu by se měl v roce 2012 zastavit až na 7,5 miliardách dolarů.

9. Mobilní instat messaging
Na deváté místo zařadil Gartner instant messaging. IM má totiž podle analytiků pro nadcházející roky skrytý potenciál. S mobilní IM komunikací jde ruku v ruce i mobilní reklama a případně sociální sítě, což by podle Gartneru mohlo vést k vytvoření komplexního mobilního IM klienta.

10. Mobilní hudba
Mobilní hudba byla prozatím podle Gartneru zklamáním, tedy s výjimkou segmentu vyzváněcích melodií, který zaznamenal obrovský úspěch. Nicméně, pro příštích několik období Gartner předpovídá vstup nových hráčů do segmentu mobilní hudby a také vznik nových obchodních a platebních modelů.







Komentáře