DisplaySearch: Prodeje televizí klesají

Podle analytické společnosti DisplaySearch ve čtvrtém čtvrtletí 2011 prodeje televizí propadly o 4 % na 74,2 milionu kusů. Co stojí za nižší poptávkou a jaké jsou výsledky za celý uplynulý rok?

DisplaySearch: Prodeje televizí klesají



V uplynulém roce se prodalo 24 milionu 3D televizorůProdeje LCD televizorů podle DisplaySearch ve čtvrtém čtvrtletí meziročně vzrostly jen o 1 % na 64,2 milionu kusů a jejich podíl na trhu se zvedl na 86,5 %.

Největší zájem byl o modely s velkými úhlopříčkami, konkrétně prodeje 40‘‘ a větších televizorů vzrostly meziročně o 20 %, poptávka po menších modelech oslabila o 7 %.

Důvodem zájmu o velké úhlopříčky se staly klesající ceny, kdy v segmentu 40/42‘‘ modelů průměrná prodejní cena spadla o 11 % a v případě 60‘‘ a vyšších dokonce o 16 %. Na trhu LCD televizí pokračovala poptávka po modelech s LED podsvícením a jejich podíl ve čtvrtém čtvrtletí již přesáhl 50 %.

Nedařilo se plazmovým televizím, jejichž prodeje meziročně klesly o 8 % na 5,1 milionu kusů. Na odbyt šly špatně modely s nižšími úhlopříčkami, a naopak rostl zájem o modely s úhlopříčkou 50‘‘ a větší.


Prodeje televizí ve čtvrtém čtvrtletí 2011 podle technologie (v tis. kusech)

Technologie

Prodaných kusů
4Q 2011

Změna 4Q11/4Q10

Změna 4Q11/3Q11

LCD

64 237

1 %

24 %

PDP (Plazma)

5 195

-8 %

26 %

OLED

0,1

-73 %

470 %

CRT

4 772

-43 %

-25 %

RPTV

32

-51 %

46 %

Celkem

74 236

-4 %

19 %


Zdroj: DisplaySearch Quarterly Advanced Global TV Shipment and Forecast Report


Zájem o televizory s 3D technologií rostl (14 %) ve čtvrtém čtvrtletí napříč všemi regiony, ale nejlépe šly na odbyt v Číně a Evropě. Podíl těchto regionů dosáhl 23 % resp. 21 %, přičemž Severní Americe představovaly pouhých 9 %.


Samsung dominuje trhu

Jedničkou LCD a plazmových televizí zůstal z pohledu příjmů nadále Samsung. 3D televize ovládl rovněž Samsung, stejně jako segment LCD LED.


Pořadí výrobců plochých televizorů ve čtvrtém čtvrtletí 2011 podle příjmů

Technologie

Podíl na trhu
3Q 2011

Podíl na trhu
4Q 2011

Změna 4Q11/4Q10

Změna 4Q11/3Q11

Samsung

23 %

26,3 %

18 %

36 %

LG

13 %

13,4 %

2 %

22 %

Sony

9,9 %

9,8 %

-34 %

18 %

Panasonic

8,4 %

6,9 %

-19 %

-2 %

Sharp

7,5 %

5,9 %

-30 %

-7 %


Zdroj: DisplaySearch Quarterly Advanced Global TV Shipment and Forecast Report


Rok 2011

V loňském roce došlo podle analytiků poprvé od začátku sledování v roce 2004 k poklesu prodejů televizí o 0,3 % na 247,7 milionu kusů. Dařilo se segmentu LCD televizí, které zaznamenaly nárůst o 7 % na 205 milionů kusů, v předchozích letech byl však nárůst dvojciferný, přičemž nyní nebyl schopen kompenzovat propad poptávky po plazmových a CRT televizorech, jejichž prodeje klesly o téměř 7 % na 17,2 milionu kusů, resp. o 37 %.  Prodeje 3D televizorů v uplynulém roce rostly a dosáhly 24 milionů kusů.

Důvodem poklesu trhu v roce 2011 byly podle analytiků nejen velké skladové zásoby nahromaděné na začátku roku v USA a Evropě, ale také ukončení ekologických programů, které motivovaly zákazníky k nákupu nových úspornějších televizí.

Zdroj: DisplaySearch









Úvodní foto: © Rumkugel - Fotolia.com

Komentáře