ABI Research: Prodej mobilů klesá, chytré telefony porostou

Jaký je podíl smartphone na celosvětovém prodeji mobilů? Jaká jsou očekávání pro tento rok? Proč iPhone podle analytiků mobilní trh nespasí a co táhne ke dnu Motorolu?



Telefony jsou stále složitější, což může způsobovat i pokles zájmu uživatelů (vývojové centrum Nokia)Výzkumná agentura ABI Research zveřejnila výsledky celosvětových prodejů mobilních telefonů v loňském roce. Zákazníci koupili neuvěřitelných 1,21 miliardy kusů. Čísla z konce roku 2008 potvrdila vedoucí úlohu Nokie, která má na celosvětovém trhu podíl 38,6 %. Finského krále následují společnosti Samsung, LG, Motorola, Sony a RIM.

Z celkových výsledků tvořily prodeje chytrých telefonů v roce 2008 přibližně 14 %. Podle ABI Research se toto číslo v roce 2009 zvýší na 17 %.

 „Tento očekávaný růst přijde navzdory poklesu celkového prodeje mobilů, který spadne z 1,21 miliardy na 1,17 kusů, což představuje pád o 2,5 %," řekl Kevin Burden, analytik ABI Research.

 „Mizérie světové ekonomiky bude pouze jedním z faktorů poklesu trhu s mobilními telefony. Významný vliv bude mít také složitost nových přístrojů, které zákazníci nedovedou plně využít," vysvětli v rozhovoru pro IDG Kevin Burden.

"Pozorujeme, že mnoho lidí vlastní kvalitní telefony s barevným displejem a jsou s ním spokojeni. Špatný stav ekonomiky se stal pouze omluvou pro nepořízení nového telefonu, uživatelé si kladou otázku, zda dokážou všechny složité funkcionality novinek využít."

Také jedno z témat posledních veletrhů CTIA a International CES upozornilo na problematiku množství funkcí nových přístrojů. Uživatelé se prý naučí pracovat stěží s 10 % z nich.

Ale pokud jsou nové přístroje tak sofistikované, že odrazují konzumenty od jejich pořízení, tak proč chytré telefony, jako je například iPhone, nabývají na popularitě a v roce 2009 se u nich očekává zvýšení prodeje? Podle Burdena je to tím, že tyto telefony se začaly prodávat nedávno a jejich prodej je „nafouknut" díky skupině nadšenců, kteří touží po něčem novém.

Jak předpovídá ABI Research, vzroste prodej chytrých telefonů v roce 2009 na 203 milionů, což znamená o více než 17 % více než v roce 2008. Podle Burdena se však jedná o „pomalý růst", v porovnání s tím, jaký by nastal za lepších ekonomických podmínek. „Důvěru konzumentů i společností nyní oslabil čirý strach," komentuje Jake Saunders, další z analytiků ABI.

Podle Burdena jsou nejdravějšími štikami na trhu chytrých telefonů společnosti RIM a Apple, které díky svým přístrojům budou pravděpodobně pokračovat v "pochodu na hlavní podium".  Nezapomíná však ani na HTC, která se svým modelem G1 a významnými kontrakty pro rok 2009 nechce zůstat pozadu.

Největší ztrátu na trhu mobilních telefonů zaznamenala Motorola. její podíl na celkových prodejích se zmenšil na 5 %. O rok dříve přitom propadla o 8 %.  „Pro Motorolu to bude tvrdý rok, ale musí nabídnout přístroj, který přitáhne zpátky její dřívější zákazníky Motoroly, dříve než bude opravdu pozdě. Problémem je, že konzumenti budou v tomto roce velmi, velmi vybíraví," podotýká Burden.







Komentáře